شناسهٔ خبر: 49119023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت:

گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تجربه وزیر پیشنهادی نفت در حوزه گاز است اما مسئله و اولویت اصلی وزارت نفت بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور در شرایط تحریم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا مهدی عسگری روز چهارشنبه در مخالفت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهمترین تصمیمات دولت و مجلس رقم خواهد خورد. انتخابات وزیران با رییس‌جمهوری است و اعتماد به آنها با مجلس است. آنچه که ما امروز می‌کاریم یا می‌گماریم محصولات آن را مردم در ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس  با بیان اینکه مسئولیت سنگینی بر دوش ما قرار دارد، افزود: رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و تضعیف عملکرد آن بلکه تعامل برای تکامل است. 

عسگری تصریح کرد: دسته‌ای از وزارتخانه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارای عائله سنگین و زیادی هستند که اعتماد بالا و دقت مضاعف در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی را می‌طلبد. برخی دیگر از وزارتخانه‌ها نقش تامین منابع برای دولت را دارند که سایر وزارتخانه‌ها بر سر سفره آنها قرار دارند که از مهمترین‌ها آنها وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد و صمت است.

وی عنوان کرد: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می‌شود برای ترازیابی وزیران در کنار شاخص‌هایی همچون تعهد، تخصص و تجربه معیار تناسب از جمله تناسب با شرایط پیچده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، محیط بین‌المللی، شرایط داخلی وزارت مذکور و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی هم لحاظ شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، موضوعات فنی مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک، تعیین تکلیف ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی‌سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه‌ها از ملی شدن صنعت نفت، مسائل مهمی است اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

عسگری اظهار کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزیران دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است. تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است.

وی بیان کرد: در حوزه گاز ما خریداریم اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلندمدت فرمول و قیاس آن با بحث نفت، قیاس مع‌الفارق است. بنابراین دولت باید پاسخ دهد که این تفاوت و نقیصه را چگونه می‌خواهد جبران کند.وزیر پیشنهادی نفت پاسخ بدهند که اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم، مشخصا چه مقدار از ارز آن به کشور برمی‌گردد و ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان این را افزایش می‌دهد.

عسگری خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی نفت مشخصا توضیح دهد که اکنون چه مقدار سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود و ایشان با چه مدل‌ و برنامه‌ای این را به چه میزان افزایش می‌دهد. نکته دیگر هم شفاف‌سازی ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت است.

نظر شما