شناسهٔ خبر: 49118964 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عسگری در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت:

رسالت مجلس نه توجیه و نه تضعیف است، بلکه تعامل برای پیشرفت است

نماینده مردم کرج در مجلس به بیان توضیحاتی درباره دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی نفت پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی عسگری نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز یکی از مهم ترین تصمیمات دولت و مجلس رقم می‌خورد. اعتماد به وزرا با مجلس است و آنچه ما امروز تصمیم می گیریم محصول آن را مردم برداشت می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: رسالت امروز مجلس نه توجیه و نه تضعیف است، بلکه تعامل برای پیشرفت است.  برخی از وزارتخانه‌ها مثل آموزش و پروش و بهداشت نیازمند توجه جدی هستند. بخشی از وزارتخانه‌ها مثل نفت اقتصاد و صمت با سفره مردم ارتباط دارد.

 نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: امروز گلوگاه وزرات نفت بحث تحریم نفتی است. تعیین تکلیف چهارده و نیم درصد سهم وزرات نفت مسئله مهمی است، اما اولویت اصلی این وزراتخانه تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: وزیر پیشنهادی نفت تخصص و تعهد دارد، اما با سنجش این گزینه مشخص می شود که این گزینه با شرایط موجود  و تجربه بیشتر در حوزه گاز است، ولی مشکل ما تحریم نفتی است. دولت باید پاسخ دهد که این تفاوت را چطور می‌خواهد برطرف کرده و بین این دو موضوع تعامل ایجاد کند.

عسگری در ادامه افزود: وزیر پیشنهادی باید پاسخ دهد چه مقدار سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی انجام می‌شود و چطور آن را افزایش خواهد داد؟ 

عسگری با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، گفت: اگرچه موضوعات فنی – مهندس، اکتشاف، توسعه، میادین مشترک، تعیین تکلیف سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ظرفیت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت ده‌ها سال از ملی شدن صنعت نفت مسئله مهمی است، اما اولویت این وزارتخانه بحث تجارت، فروش نفت، بازگشت درآمد حاصل از آن به کشور است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است، اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است در حالی که تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده، اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است، در حوزه گاز معمولا ما خریدار هستیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قرارداد‌های بلندمدت است که مدل و قیاس آن با نفت یک قیاس مع‌الفارق است بنابراین دولت باید توضیح دهد این تفاوت و نقیصه را چگونه جبران خواهد کرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی توضیح دهد؛ اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟ مشخصاً چه میزان از ارز آن به کشور بازمی‌گردد؟ و ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان آن را افزایش می‌دهد؟ و اکنون چه مقدار سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود؟ و بر اساس چه برنامه‌ای آن را به چه میزان افزایش خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما