شناسهٔ خبر: 49113452 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واشنگتن: بازگشت به برجام کماکان به نفع ماست

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

یک روز قبل از اولین سفر نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به واشنگتن، منابع از ارائه طرحی جدید صحبت می‌کنند که واشنگتن را از بازگشت به برجام بی‌نیاز می‌کند، ولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت که برگشتن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، همچنان در چارچوب منافع امریکا است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه دو شنبه گفت که واشنگتن از این مطلع است که «دولت جدید در تهران هنوز در مرحله تشکیل شدن است و دولت جدید ایران باید تصمیماتی را درخصوص جهت‌گیری درقبال جامعه بین‌المللی و دیپلماسی در چارچوب وین بگیرد.» هفته قبل که پوتین تلفنی با ابراهیم رئیسی گفتگو کرد، منابع گفتند که پوتین طرف‌های غربی از جمله آنگلا مرکل را در جریان گفتگو با رئیسی قرار داده، ولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به این سؤال که آیا دولت جدید ایران تصمیم خود را درباره بازگشت به مذاکرات وین به اطلاع کشور‌های غربی رسانده یا خیر، به این جمله بسنده کرد: «من این مسئله را به خود ایرانی‌ها واگذار می‌کنم تا درباره موضع خود صحبت کنند.»
او در عین حال گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که به زودی به مذاکرات بازگردد تا بتوانیم کار را به نتیجه برسانیم. با این حال، همان‌طور که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه به روشنی اعلام کرده است، فرصت تحقق بازگشت به پایبندی متقابل به برجام برای همیشه دوام نخواهد داشت». پرایس درباره فروش سوخت ایران به لبنان نیز بدون ارائه توضیحات بیشتر، صرفاً گفت: «تمام تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، سر جای‌شان هستند. درخصوص [تحریم‌های]نفتی و بنزین نیز چیزی تغییر نکرده است.» از ند پرایس درباره سیاست جدید رژیم صهیونیستی در قبال ایران که قرار است در سفر امروز «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم به «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا ارائه شود، پرسیده شد و اینکه آیا جایگزینی برای مذاکرات وین هست یا خیر که او در این باره نیز گفت: «این را به نخست‌وزیر اسرائیل واگذار می‌کنم تا خودش تفکرات کابینه جدید درباره ایران را به رئیس‌جمهور امریکا توضیح بدهد.» او البته تأیید کرد که «ایران و مسائل امنیتی منطقه‌ای یکی از موضوعات گفت‌وگوی بنت با بایدن خواهد بود»، ولی ترجیح داد محور اصلی این گفتگو‌ها را «تقویت روابط تل‌آویو و واشنگتن» بخواند. «بلومبرگ» روز یک شنبه گزارش کرده بود که کابینه اسرائیل در تلاش است با فشار آوردن به دولت امریکا، واشنگتن را به توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران مجاب کند. دیروز هم تایمز اسرائیل، روایتی تکمیلی از این بحث ارائه کرد و نوشت که «نفتالی بنت» قرار است این هفته با یک طرح ضد ایرانی جدید به کاخ سفید برود که به زعم او مانع از نزدیک شدن ایران به نقطه گریز هسته‌ای می‌شود. تایمز اسرائیل مدعی شده که این طرح شامل راهبردی است که با اجرای آن، امریکا از بازگشت به برجام بی‌نیاز شده و در عین حال، می‌تواند به تقابل با برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بپردازد. یک منبع وابسته به رژیم صهیونیستی در این باره مدعی شد: وقتی مباحثه در خصوص این طرح را آغاز کردیم، بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اجتناب‌ناپذیر می‌نمود، اما اکنون، با گذشت زمان و تغییر دولت ایران، این موضوع هم قطعیت به مراتب کمتری دارد و به نظر ما، عدم بازگشت به برجام هم ممکن است. این منبع مدعی شد: بازگشت به برجام دیگر سودی ندارد. تایمز اسرائیل در گزارشی جداگانه نوشته که نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل طی ملاقات چند روز قبل با «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا به او گفت تل‌آویو و واشنگتن باید استراتژی مشترکی برای احتمال امتناع ایران از بازگشت به قرارداد هسته‌ای ۲۰۱۵ تنظیم کنند. ظاهراً با طولانی شدن زمان ازسرگیری مذاکرات در وین، رژیم صهیونیستی به این ارزیابی نزدیک شده که احتمال بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای کمتر شده، به خصوص اوایل ماه جاری میلادی (آگوست) گزارشی در نیویورک‌تایمز منتشر شد که حاکی است که هر چه می‌گذرد، مقامات ایالات متحده، با توجه به رهبری جدید در تهران، بیشتر به احتمال بازگشت به قرارداد تردید می‌کنند. گفته شده که بنت در ملاقات با رئیس سیا خواهان پاره‌ای هماهنگی‌ها شده است؛ مقامات هم گفته‌اند «ویلیام برنز» نیز در احتمال بازگشت تهران به قرارداد ۲۰۱۵ تردید دارد.

نظر شما