شناسهٔ خبر: 49089152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جنگجویان طالبان در راه دره پنجشیر

اشاره:طالبان همه ولایت های افغانستان را به جز دره پنجشیر تصرف کرده اند. این در حالی است که در روزهای اخیر احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود وزیر دفاع ملی پیشین افغانستان که چهره محبوبی در افغانستان است نسبت به حمله طالبان به پنجشیر هشدار داده بود.احمد مسعود با این حال عنوان کرده در صورت صلح در افغانستان از خون پدرش خواهد گذشت. مسعود افزود: طالبان می‌خواهد چیزهایی را با سلاح تحمیل کند که ما قبول نمی‌کنیم. اگر آنها صلح می‌خواهند ، با ما گفت‌وگو و همکاری کنند، ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد. با این وجود طالبان در توییتی اعلام کرد که صدها تن از نیروهایش درحال حرکت به سمت ولایت پنجشیر هستند.طالبان دلیل این اقدام را تسلط بر این ولایت پس از مخالفت مقامات داخلی آن با تحویل مسالمت آمیز آن به طالبان اعلام کرد. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در سخنانی درباره آمادگی این جنبش برای حمله به پنجشیر گفت: هدف ما اتحاد کشور است، سیستم‌های مختلف نمی‌تواند وجود داشته باشد، اما برخی می‌خواهند مشکل ایجاد کنند.طالبان که حدود یک سال در مذاکرات دوحه بر سر تشکیل حکومت اسلامی ایستادگی کرده بود روز گذشته اعلام کرد نظام آینده افغانستان اسلامی و فراگیر خواهد بود. به نظر می رسد که طالبان عزم حمله به دره پنجشیر را دارد. گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد که در ادامه می خوانید.

صاحب‌خبر -

احمدالله وثیق سخنگوی طالبان گفت: گفت‌وگو با مسئولان پنجشیر ادامه دارد و و هیات‌های دو طرف در حال رفت و آمد هستند و طالبان به دنبال این موضوع است که این مشکل را از طریق گفت‌وگو و مسالمت آمیز حل کند.وثیق در ادامه تاکید کرد: تعیین اولتیماتوم 4 ساعته برای تسلیم پنجشیر صحت ندارد.العربیه، رسانه عربستانی پیش از این گفته بود که طالبان 4 ساعت به پنجشیر فرصت داده که تسلیم شود و در غیراینصورت به این ولایت حمله خواهد شد.احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، فرمانده جهادی افغانستان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که آماده است در صورت ایجاد شرایط برای صلح و امنیت از خون پدرش دو روز قبل از حملات 11 سپتامبر 2011 ترور شد، بگذرد.
مسعود نفوذ قابل توجهی در دره پنجشیر دارد، منطقه‌ای که به تسلط طالبان درنیامده است. وی گفت: ما آماده گفت‌وگو با طالبان هستیم و با آنها تماس داریم. حتی پدرم نیز با طالبان گفت‌وگو کرد. او در سال 1996 بدون سلاح و محافظتی با رهبران جنبش در خارج از کابل صحبت کرد و به آنها گفت: شما چه می خواهید؟ اجرای دین اسلام؟ ما مسلمان هستیم و صلح می‌خواهیم، پس اجازه دهید با هم کار کنیم.مسعود افزود: با این حال، طالبان می‌خواهد چیزهایی را با سلاح تحمیل کند که ما قبول نمی‌کنیم. اگر آنها صلح می‌خواهند ، با ما گفت‌وگو و همکاری کنند، ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد.احمد مسعود همچنین در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: ما تعدادی از نیروهای دولتی و نیز هزاران تن از اهالی ولایت پنجشیر و نیروهایی از تخار، قندوز و کابل را داریم، این نیروها از نژادهای مختلف هستند و طالبان در صورتی که رویکرد کنونی را ادامه دهند خیلی دوام نخواهند آورد.به گزارش النشره، او اشاره کرد: اگر طالبان حمله به پنجشیر را متوقف کند راهی بهتر را برای آینده خواهیم یافت. اگر وارد پنجشیر شوند مبارزه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم مقاومت را گسترش دهیم.احمد مسعود ادامه داد: ما آخرین خطوط دفاع از افغانستان هستیم و می‌خواهیم این جنگ را پایان دهیم و مذاکره کنیم. اما طالبان به میانجی‌گری گوش نمی‌کند.احمد مسعود درباره راه حل سیاسی بحران این کشور بر آمادگی خود برای مذاکره برای حل معضل تاکید کرد و گفت: هیچ‌کس با ایده مذاکره در پنجشیر مخالف نیست. ما مشکلی با حضور طالبان در دولت یا دولت فراگیر نداریم.مسعود درباره تماس با روس‌ها و گروه‌های بین‌المللی گفت، از این کشورها می‌خواهیم در افغانستان برای ماموریت مبارزه با مهاجرت و تهدید تروریستی مداخله کنند. ما خواهان فشار سیاسی و کمک‌های انسانی هستیم تا طالبان درک کنند، رویکرد ما این است که باید دولت فراگیر تشکیل شود. در شرایط کنونی فرودگاه کابل به نقطه کانونی فرار هزاران تن از ترس طالبانی تبدیل شده است که یکشنبه گذشته بعد از پیشروی‌هایی برق‌آسا و حیرت‌آور در این کشور توانست کابل را به تصرف خود درآورده و تیر آخر را به حکومت اشرف غنی بزند.به گزارش ای.بی.سی نیوز، در کابل، مردمی همچنان منتظر هستند تا آمریکا به وعده انتقال آنها عمل کند. جو بایدن به تخلیه تمام آمریکایی‌ها و افغان‌های حامی آنها وعده داده است، اما در حال حاضر تنها ۲۵۰۰ آمریکایی موفق به ترک افغانستان شده‌اند.طبق اعلام یک مقام کاخ سفید، آمریکا از زمان تصرف افغانستان به دست طالبان در یک هفته پیش تا به اکنون، حدود ۳۰ هزار و ۳۰۰ تن را از این کشور خارج کرده است.

نظر شما