شناسهٔ خبر: 67642552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

روابط راهبردی ایران با روسیه و چین در دولت جدید تغییر نمی‌کند/ دولت چهاردهم منعی برای مذاکره و تعامل با غربی‌ها ندارد

ترقی گفت: در خصوص ارتباط با کشور‌های غربی تا کنون مخالفتی با مذاکره و تعامل با این کشور‌ها صورت نگرفته است، و دولت جدید می‌تواند به مذاکره با غرب بپردازد.

صاحب‌خبر -

«حمیدرضا ترقی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم توازن سیاست خارجی در دولت چهاردهم و ادامه مسیر شهید رئیسی در حوزه ارتباط با کشور‌های همسایه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تا کنون در خصوص روابط راهبردی با کشور‌های شرقی همچون روسیه اعلام نظر کرده‌اند، بر همین اساس خطاب به آقایان مخبر و قالیباف فرمودند که موضع جمهوری اسلامی ایران را در نشست‌های بریکس اعلام کنند.

رابطه راهبردی ایران با روسیه و چین در دولت جدید تغییر نمی‌کند

ترقی با بیان اینکه رابطه راهبردی ایران با کشور‌هایی مانند روسیه و چین با تغییر دولت‌ها متحول نخواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین مناسبت ما با محور مقاومت و با کشور‌هایی مانند سوریه و عراق نیز مستحکم‌تر از قبل ادامه پیدا می‌کند، این مهم توسط رهبر معطم انقللاب اسلامی خطاب به رئیس جمهور منتخب تأکید شده است.

مناسبات با محور مقاومت بر ریل سابق حرکت می‌کند

وی افزود: بر همین اساس رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بر تداوم سیاست‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران در قبال محور مقاومت تأکید داشت. بنابراین، دولت جدید نمی‌تواند در قبال محور مقاومت سیاستی مجزا از آنچه مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است دنبال کند.

دولت چهاردهم منعی برای مذاکره و تعامل با غربی‌ها ندارد

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در خصوص ارتباط با کشور‌های غربی تا کنون مخالفتی با مذاکره و تعامل با این کشور‌ها صورت نگرفته است، و دولت جدید می‌تواند به مذاکره با غرب بپردازد تا مجدد میزان صداقت دول غربی را آزمایش کند، گرچه نتیجه آن برای نیرو‌های جبهه انقلاب واضح است، چراکه بد عهدی در ذات کشور‌های غربی ریشه دوانده است.

سیاست موازنه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با غرب و شرق کماکان ادامه پیدا می‌کند

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: در عین حال آزمایش مجدد کشور‌های غربی از سوی دولت جدید تا کنون منع نشده است، اما سیاست موازنه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با غرب و شرق کماکان ادامه پیدا می‌کند، زیرا دور از تصور است که دولت جدید روند سیاست خارجی دولت شهید رئیسی را تغییر دهد.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا ادامه روند سیاست خارجی دولت شهید رئیسی و ایجاد موازنه در اتباط با شرق و غرب تا چه میزان می‌تواند مشکلات به وجود آمده در پی تحریم را مرتفع کند؟ تصریح کرد: قطعاً این مسیر منجر به خنثی‌سازی تحریم‌ها خواهد شد، وقتی تحریم‌ها خنثی شود و اثری بر اقتصاد کشور نداشته باشد، غربی‌ها مجبور خواهند شد که به لغو تحریم‌ها تن بدهند.

باید با قدرت و دست پر به مذاکره با غرب بپردازیم

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: غربی در صورتی در مقابل جمهوری اسلامی ایران کوتاه می‌آینده که جمهوری اسلامی با قدرت و صلابت در مذاکرات حاضر شود، فلذا زمان می‌توانیم با قدرت در مذاکرات حاضر شویم که اولا در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها توفیقات بیشتری کسب کنیم و ثانیا در ارتباط با شرق و عضویت در بریکس و شانگهای نگرانی لازم را برای غربی‌ها ایجاد کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: غربی‌ها به جمهوری اسلامی ایران بدهکار هستند و فلذا ما در روند مذاکرات نباید هیچ‌گونه باج و امتیاز اضافه‌ای به آنها بدهیم.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما