شناسهٔ خبر: 49075100 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگر جهاد کشاورزی اصفهان:

ساداتی‌نژاد می‌تواند تخصص و علم را به حوزه کشاورزی وارد کند

کاشان - ایرنا - پژوهشگر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی کشاورزی با دارا بودن توان ایجاد ارتباط بین حلقه مفقوده ارتباط علم و تجاری‌سازی در کشاورزی می‌تواند تخصص و علم را به حوزه کشاورزی وارد کند.

صاحب‌خبر -

سیدمجتبی مدرس هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متصدی بخش کشاورزی باید شخص دارای تخصص به ویژه در حوزه‌های زراعی و منابع طبیعی باشد، افزود: در بحث زراعت و باغبانی گاهی اوقات حضور افراد متخصص وجود داشته است اما وزارت کشاورزی تاکنون وزیری در حوزه آبخیزداری، منابع طبیعی و آب صاحب‌نظر نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از نکات قابل توجه و مهم، سوابق علمی و تدریس وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در رشته‌های منابع طبیعی و زراعی است، اظهار داشت: انتخاب ساداتی‌نژاد می‌تواند تخصص و علم را وارد حوزه کشاورزی کند، چرا که در سال‌های گذشته بیشتر نگاه سنتی بر این بخش حاکم بوده و پیشرفتی حاصل نشده است.

مدیرعامل شرکت پاکان بذر با بیان اینکه به طور معمول بخش جهاد کشاورزی در ایران جلوتر از مردم حرکت نکرده است و حتی بسیاری مواقع مردم جلوتر از این بخش حرکت کردند، افزود: انتخاب ساداتی‌نژاد کمک می‌کند تا علاوه بر وارد شدن علم و دانش به صنعت کشاورزی دست‌کم از افراد متخصص در این زمینه استفاده شود.

مدرس هاشمی، انتخاب ساداتی‌نژاد را جدا از شخصیت و تعهد وی، عامل استفاده از افراد نخبه و با تجربه در بخش کشاورزی به ویژه بحث بذر دانست و گفت: وزیر شخصیت اجرایی و هماهنگ‌کننده دارد و با شناخت جامع نسبت به اطراف و حوزه کشاورزی و بهره‌مندی از نخبگان می‌تواند تحولاتی موثر در این بخش ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه به طور معمول بذر، منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور خیلی جدی گرفته نشده و در این چند سال محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع کشور به سمت نابودی رفته است، یادآور شد: در این حوزه‌ها بویژه بذرپاشی بدون توجه به نتیجه کار، ارایه گزارش صحیح و استفاده از روش‌های نوین و پیشرفته دنیا بیشتر به شیوه سنتی عمل شده است در حالی که در دنیا بیشتر از روش‌های نوین در فناوری بذر استفاده می‌شود.

پژوهشگر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان اصفهان با ۳۲ سال سابقه فعالیت و ۲۰ سال سابقه اجرایی، خاطر نشان کرد: با حضور ساداتی‌نژاد و توجه به سال‌ها فعالیت اجرایی و علمی وی تحقیقات و دانش به عنوان حلقه مفقوده در بخش کشاورزی ورود پیدا می‌کند و در نتیجه علم و تجاری سازی شکوفا می‌شود.

مدرس هاشمی ورود علم و  تجاری سازی به بخش کشاورزی و گسترش آن در راستای استفاده از روش‌های نوین کشاورزی دنیا تاکید و اضافه کرد: تا کنون در بحث منابع طبیعی از مباحث پیشرفته و بروز دنیا استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون مقوله‌های مدیریت اجرایی، تجاری سازی، کار علمی و فعالیت دانشگاهی هر کدام جداگانه بدون تعامل و ارتباط کار خود را انجام می‌دهند افزود: حتی در مرکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی محققان کار خود را جدا از حوزه اجرا و بدون ارتباط انجام می‌دهند و پایان نامه‌ها خاک می‌خورد در حالی که تحقیقات به دلیل کاربرد آن در حوزه اجرا انجام می‌شود.

مدرس هاشمی که ۱۰طرح تحقیقاتی بذر مرتع و مقاله‌های متعددی در این حوزه ارایه کرده است، تصریح کرد: با توجه به شناخت وزیر پیشنهادی کشاورزی نسبت به ۲ حوزه علمی و اجرایی می توان گفت در صورتی که وی با همکاری و همدلی همکاران حوزه کشاورزی در عرصه‌های مختلف به ویژه با همراهی نخبگان دارای ۴۰ سال فعالیت تجربی و بدون پذیرش مسولیت می‌تواند در حوزه منابع طبیعی و زراعی موفق ظاهر شود.

عضو سابق مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: اگر چه تغییر کامل یک مجموعه دشوار است اما وجود یک عنصر موثر بدون تفکر قهرمانی اگر نتواند ساختار کلی را تغییر دهد، می‌تواند نسبت به گذشته تحول ۱۰ تا ۲۰ درصدی ایجاد کند.

ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل و رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم برای کسب رای اعتماد نمایندگان به مجلس معرفی شده است.

وی متولد اول تیر ۱۳۵۱ در کاشان، دکترای آبخیزداری گرایش هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو است، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۷۳ از جهاد سازندگی کاشان شروع کرده و از سال ۱۳۹۵ و در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم کاشان و آران و بیدگل را برعهده دارد.

معاونت امور مجلس وزارت علوم در دولت دهم، ریاست دانشگاه کاشان، معاون ادارای و مالی دانشگاه تهران و دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای علوم، تحقیقات و فناوری کشور از جمله فعالیت‌های علمی و اجرایی ساداتی‌نژاد محسوب می‌شود.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم از صبح شنبه ۳۰ مردادماه با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

نظر شما