شناسهٔ خبر: 49045089 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حمید همتی در گفتگو با دانشجو:

قصه «سیاه‌باز»، قصه رکب است/ حضور افسانه بایگان در سه نقش

کارگردان «سیاه‌باز» می‌گوید قصه این فیلم، قصه رکب است و اساسا به اینگونه فیلمنامه‌ها علاقه‌مند است چراکه معتقد است مخاطب ذره ذره و به صورت تعاملی وارد داستان و دخالت داده می‌شود و شروع به حل و فصل معما‌های داخل فیلم می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- سپیده شریعت رضوی؛ ، «سیاه‌باز» به کارگردانی علی همتی و تهیه کنندکی علی قائم مقامی عنوان یک فیلم سینمایی است که از ۳۰ تیر ماه در سراسر کشور اکران خود را آغاز کرده است «سیاه‌باز» که اولین تجربه بلند کارگردانش به حساب می‌آید و در سال ۹۹ تولید شده، درامی اجتماعی با ماجرا‌هایی درباره بیت‌کوین است. سام قریبیان، افسانه بایگان، آتیلا پسیانی، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری و المیرا دهقانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

باگذشت یک ماه از اکران این فیلم تصمیم گرفتیم با حمید همتی کارگردان «سیاه‌باز» درباره تجربه ساخت اولین فیلم بلندش به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

حمید همتی کارگردان «سیاه‌باز» در گفتگو با خبرنگار دانشجو در ابتدا درباره پیشینه کاری خود بیان کرد: حدود ۱۵ سال است که به عنوان دستیار کارگردان در سینمای ایران و تلویزیون حضور دارم و افتخار داشتم در کنار بزرگانی آموزش ببینم و کار کنم. در این مدت فیلم کوتاه، تله فیلم و مستند هم ساختم، اما باتوجه به آرزو‌هایی که شخصا به دنبال آن بودم، دوست داشتم به عنوان فیلمساز وارد عرصه کارگردانی بشوم که خداراشاکرم به واسطه یک سرمایه گذار خوب الهه سادات انتظار وارد این حرفه شدم و اولین فیلم خود با نام «سیاه‌باز» ساختم.

وی با اشاره به اینکه قصه «سیاه‌باز»، قصه رکب است، اظهار کرد: اینگونه فیلمنامه‌ها را دوست دارم چراکه معتقدم مخاطب ذره ذره و به صورت تعاملی وارد داستان و دخالت داده می‌شود و شروع به حل و فصل معما‌های داخل فیلم می‌کند در حقیقت علاقه‌ای نداشتم که تنها یک خبرگذار صرف در ساختار فیلم باشم.

کارگردان «سیاه‌باز» با اشاره به اینکه این فیلم متعلق به سینمای مستقل است، درباره چالش‌های ساخت فیلم به صورت مستقل گفت: این فیلم با سرمایه گذاری شخصی الهه سادات انتظار و به صورت کاملا مستقل ساخته شده است. درباره چالش‌های ساخت فیلم به صورت مستقل باید بگویم شرایط اقتصادی جامعه که امروز گریبان همه را گرفته، روی سینمای مستقل نیز اثرگذار بوده است، اما درایت سرمایه گذار و تهیه کننده باعث شد کشتی به سر منزل برسد و با خیال راحت کار را پیش ببریم.

قصه «سیاه‌باز»، قصه رکب است/ حضور افسانه بایگان در سه نقش

همتی با اشاره به اینکه فیلمساز‌ها آینه تمام قد جامعه خود هستند، درباره هدف خود از ساخت «سیاه‌باز» مطرح کرد: بیت کوین فراتر از خوب یا بد بودن قصه ما پدیده‌ای است که در جامعه امروز نمود دارد و از آن استفاده می‌شود پس من به عنوان فیلمساز باید درباره آن حرف بزنم و دغدغه‌های ذهنی خود را به وسیله تصویر اعلام کنم به همین دلیل سمت ساخت این فیلم با این موضوع رفتم و تا قصه را به متن جامعه به اصطلاح منگنه کنم.

وی افزود: البته باید این نکته را ذکر کنم که «سیاه‌باز» فیلمنامه مستقلی دارد و بحث بیت کوین در پایان فیلمنامه مطرح می‌شود که شخصیت منفی فیلم برای فرار از یکی از معضلاتی که برای خود به وجود آورده است، دست به دامان بیت کوین می‌شود در حقیقت در این فیلم صرفا درباره بیت کوین صحبت نشده است.

کارگردان «سیاه‌باز» تاکید کرد: من با ساخت این فیلم به سمت کمدی سیاه حرکت کردم که شاخصه‌های خود را دارد در حقیقت برخلاف آنکه فضا به سمت نقد از جامعه پیش می‌رود شوخی‌هایی وجود دارد در حالی که مخاطب احساس می‌کند این شوخی‌ها به صورت جدی بیان می‌شود، اما در پایان فیلم ورق بر می‌گردد.

همتی درباره ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی تصریح کرد: به دلیل محدودیت مالی نمی‌توانستم به سراغ سوپراستار‌های سینما بروم و در نهایت با مشورت تهیه کننده، سرمایه گذار و دیگر دوستان به ترکیب فعلی رسیدم و از ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی بسیار خوشحالم چراکه دوستان در حق من محبت کردند و بار فیلمنامه را به دوش کشیدند. فکر می‌کنم اگر باز هم چنین اتفاقی رخ بدهد، فکر می‌کنم این بازیگران بتوانند وقت و ذهن خود را برای ایفای نقش بگذارند.

وی با اشاره به اینکه از آن دست کارگردانانی نیست که نقشی را برای بازیگر خاصی بنویسد، توضیح داد: من شخصیت را خلق و بعد از اتمام فیلمنامه شروع به انتخاب بازیگران می‌کنم.

قصه «سیاه‌باز»، قصه رکب است/ حضور افسانه بایگان در سه نقش

کارگردان «سیاه‌باز» با اشاره به بازی افسانه بایگان در سه نقش متفاوت در پاسخ به این پرسش که چرا بازیگران دیگری برای ایفای آن ۲ نقشی که به افسانه بایگان سپرده شده بود، انتخاب نشدند عنوان کرد: من از این پیشنهاد استقبال می‌کنم، اما به دلیل جنس فیلمنامه این امکان وجود نداشت چراکه افسانه بایگان نقش مادر یک خانواده را که قصد دارند از یک فرد انتقام شخصی بگیرند، بازی می‌کند و باید باگریم های مختلف مدام تغییر می کرد و لباس های مختلف می پوشید تا در مقابل شخصیت منفی ظاهر شود پس بهتر بود خود ایشان در سه نقش ظاهر شود.

 

همتی در ادامه با بیان به اینکه اکران فیلم در این زمان به تصمیم تهیه کنندگان باز می گردد، بیان کرد: فروش فیلم ها به دلیل ورود ایران به پیک پنجم کرونا با افت مواجه شد اما قصه ظرفیت آن را دارد که با عبور از این پیک مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند و فروش خوبی را رقم بزند. 

 

وی با اشاره به اینکه اکران آنلاین یک اکران معتبر جهانی است به شرط آنکه از فیلم ها صیانتی صورت بگیرد، یادآور شد: متاسفانه در ایران همه فیلم هایی که به اکران آنلاین درآمده است، قاچاق شده اند و این موضوع ترسناکی است که نشان می دهد از گنجینه فیلم ها نگهداری نمی شود و در حقیقت فیلم ها می سوزد. من معتقدم اکران آنلاین خطرناک است اما زمانی که صیانتی از آثار صورت بگیرد، به شدت با آن موافق هستم. 

 

این کارگردان در سینما درباره اکران این فیلم در جشنواره های معتبر خارجی مطرح کرد: ساختار فیلمنامه پتانسیل حضور در جشنواره های معتبر خارجی را دارد به همین دلیل هدفگذاری مشخصی درباره حضور «سیاه‌باز» در جشنواره های معتبر خارجی و اکران آن در خارج از کشور شده است که امیدوارم پس از قرارداد بستن با یک پخش کننده معتبر این اتفاق رخ بدهد. 

 

همتی در پایان درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: مشغول نوشتن یک فیلمنامه جدید هستم و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد اواخر زمستان در یکی از شهرهای جنوبی کشور آن را کلید می زنم. 

نظر شما