شناسهٔ خبر: 49038527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای روح اله عباس پور در نشست علنی نوبت دوم امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه‌های آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم را قرائت کرد.
متن گزارش به این شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام.
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.
عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن
شرح استعلامات، مدرک و سابقه ایثارگری
در راستای صحت مدرک تحصیلی آقای عیسی زارع پور وزیر محترم پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به استناد نامه شماره ۴۳۵۱۰ مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق‌الذکر وزارت مربوطه نامه شماره ۷/۱۱۳/۱۹۶ مورخ ۲۵/۵/۱۴۰۰ مراتب فارغ‌التحصیلی نامبرده در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیوساوت ولز را مورد تأیید قرار گرفت.
بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامه‌های ارائه شده با مسائل و مشکلات و واقعیت‌های موجود متناسب و واقع‌گرایی لازم را دارا است، همچنین شفافیت و انسجام لازم برای هماهنگی و همراستای مسئولیت و آینده‌نگری برای افق زمانی ۴ ساله را دارا است.
انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۴ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و ۳۴ درصد موارد نیز همسو است، نتایج حاصله نشان می‌دهد ۱۲ درصد به احکام اشاره‌ای نشده است.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
سوابق اجرایی و تجربیات عملی وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات قابل قبول و قابل اتکاء است، در زمینه زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی و توسعه فناوری‌ها و کاربرد‌های خدمات فضایی لازم است از قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد با تجربه و متخصصان و مدیران باسابقه استفاده شود، تعهد به ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برابر مصوبات شورای عالی فضای مجازی شرط لازم جهت تصدی وزارتخانه لازم است که باید به آن توجه شود.
نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون
در مجموع وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همه‌جانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریت‌های وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حسن سابقه در حوزه کاری می‌باشد و اشراف کامل به چالش‌ها و مشکلات این حوزه دارد و برای حل آن‌ها دارای برنامه‌های راهبردی و کاربردی می‌باشد. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب تشخیص داد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از پایان قرائت گزارش کمیسیون متبوعش تصریح کرد: در مجموع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به ظرفیت‌های علمی ایشان و نخبه بودن در این رشته و با توجه به دانش‌آموخته در این حوزه و همچنین با عنایت به شناخت از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به احسن وجه و آشنایی با چالش‌های پیش رو، مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات، وزیر پیشنهادی تأکید کرده است ظرف مدت ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کند و از آنجایی که در هر موقعیتی که قرار گرفته، چه در قوه قضائیه و چه در وزارت ارشاد و همچنین در موقعیت‌های دیگر تحول‌گرا و تحول‌خواه بوده، موقعیت‌های بسیار خوب و مناسبی را در مسئولیت‌هایش ایجاد کرده است.

  • حاتمی، مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات: زارع‌پور از ظرفیت فضای ارتباطات اطلاعی ندارد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وی از ظرفیت اقتصاد و فضای ارتباطات اطلاعی ندارد و این حوزه با حوزه فناوری قوه قضائیه متفاوت است.
آقای حسین حاتمی در نشست علنی نوبت دوم امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت آقای عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به رئیس جمهور گفت: باید درباره تبعیض موجود در کابینه و عدم پیشنهاد گزینه مناسب توضیح ارائه کنید و امیدواریم حداقل از آذربایجانی‌ها در لایه‌های مدیریتی کابینه استفاده شود.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های زارع‌پور ابهام دارد، عنوان کرد: وی در زمان تصدی معاونتی در وزارت ارشاد با تندروی باعث عدم دریافت مجوز از سوی بسیاری از کسب و کار‌های مجازی شد که منجر به تعطیلی آن‌ها شد.
وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی با همه حواشی بخشی از زندگی روزمره مردم است، عنوان کرد: وی به پلتفرم‌ها هیچ اعتقادی ندارد و در هیچ فضای مجازی عضو نیست و برنامه‌های وی نیز صرفا ابعاد پژوهشی داشته و عملی نیست.
حاتمی در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت اقتصاد در فضای ارتباطات که وزیر پیشنهادی اطلاعی از آن نداشته و یا در برنامه‌های خود از آن نام نبرده است، اظهار کرد: مزیت‌های فناورانه وزارت ارتباطات با دایره عمل حوزه فناوری قوه قضائیه تفاوت دارد و این موضوع نباید ملاکی بر تصدی این وزارتخانه شود ضمن اینکه برنامه‌های وی فاقد اهداف کیفی و کمی بوده و قابلیت ارزش‌گذاری ندارد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل جاری و حاشیه‌ای وزارت ارتباطات، مشکل کارمندان و کارکنان روستایی و همچنین شرح وظایف مخابرات هیچ جایگاهی در برنامه‌های وی ندارد. همچنین تعدد تصمیم‌گیران در بخش ICT که باعث بروز مشکل شده در برنامه وی نبوده و برای حل مشکلات دفاتر پیشخوان برای مثال مشکل ۵۷۰ دفتر آذربایجان شرقی، برنامه‌ای ذکر نشده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با اشاره به کلاهبرداری‌های اخیر برخی پلتفرم‌ها و تعطیلی آن‌ها نظیر روبیکا خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی برنامه‌ای کاربردی برای جلوگیری از تخلف برنامه‌های ایرانی ارائه نکرده است.

  • مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات/ عنابستانی:برنامه فقط بیان چالش هاست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه زمان بندی برای دستیابی به اهداف موردنظر در شبکه ملی اطلاعات تعیین نشده است، گفت: برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات فقط به بیان چالش‌ها پرداخته است.
علی اصغر عنابستانی در نشست علنی نوبت عصر امروز در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آقای زارع پور جوان انقلابی است و باید از رئیس جمهور به خاطر معرفی وزرای جوان به مجلس تشکر کرد، وی همچنین برنامه جامعی در حوزه‌های مختلف به ویژه حکمرانی در فضای دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند و همچنین شتاب دهی به فضای مجازی دارد.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:، اما اشکال اساسی وارده به برنامه پیشنهادی آقای زارع پور در مورد شبکه ملی اطلاعات این است که وی تنها به بیان چالش‌های این حوزه و پیشنهاد راهبرد‌های حل آن‌ها اشاره کرده و راه حل عملیاتی در برنامه‌های وی ارائه نشده است.
وی تصریح کرد: آقای زارع پور باید مشخص کند دقیقا تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت اصلی ارتباطات بوده و مورد مطالبه چندین ساله رهبر معظم انقلاب است، ایجاد خواهد کرد. در برنامه‌های وزیر پیشنهادی عنوان شده که شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد، سوال این است آیا ما باید تا سال ۱۴۰۴ منتظر بمانیم یا برنامه‌ها بلافاصله بعد از وزارت ایشان آغاز خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه باید اهداف کمی توسعه شبکه ملی اطلاعات مشخص شود و سال به سال هدف گذاری شود تا نمایندگان بتوانند مطالبه گری داشته باشند، افزود: وگرنه این طرح ملی نیز مانند ۱۵ سال گذشته اجرایی نخواهد شد.
وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی در برنامه خود در مورد طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی اظهارنظر نکرده و متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات، ابتکار عمل در دست نداریم و دارای هیچ پلتفورم، سیستم عامل و یا سخت افزاری نیستیم.
عنابستانی با انتقاد از اینکه طی سال‌های گذشته از نوآوران در این عرصه نیز هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است، اضافه کرد: متاسفانه فقط با چند کپی ناشیانه از نرم افزار‌های خارجی که بدون حمایت دولت نیز بوده تلاش کردیم در این عرصه تاثیرگذار باشیم که بدون نتیجه بوده است. وی باید مشخص کند که چطور می‌خواهد از کاربران فضای مجازی حمایت و محافظت کند.
وی یادآور شد: با توجه به ورود تکنولوژی‌های جدید از جمله اینترنت ماهواره‌ای و اینترنت ۵g، وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای مواجهه با این تکنولوژی‌ها دارد.
این نماینده مردم در مجلس افزود: متاسفانه طی سالیان گذشته بسیاری از دستاورد‌های ما در حوزه فضایی نادیده گرفته شده و درمی یابیم که باید به این حوزه بیشتر توجه کنیم.
وی درباره واگذاری شرکت مخابرات و مشکلات فراوان ایجاد شده پس از این واگذاری، تصریح کرد: آقای زارع پور باید برنامه خود را برای حل این مشکل ارائه کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: متاسفانه تلفن ثابت روستایی کاملا رها شده است و وزیر پیشنهادی باید مشخص کند که این مسئله را تا چه زمانی می‌خواهد ساماندهی کند. همچنین اینترنت روستایی نیز باید با یک زمان بندی برنامه‌ای توسعه‌ای داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما