شناسهٔ خبر: 48952516 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان غذا و دارو:

سه میلیون سرم وارد کشور شد

تهران- ایرنا- رییس سازمان غذا و دارو گفت: سه میلیون سرم از طریق حمل و نقل دریایی و زمینی وارد کشور شده و در داروخانه ها در حال توزیع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، محمدرضا شانه ساز روز دوشنبه در یک نشست مجازی، افزود: با توجه به کمبود سرم در کشور به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا و بالا رفت مصرف آن در مراکز درمانی، امکان وارد کردن سرم به دلیل حجیم بودن از طریق هوایی و گران بودن آن ممکن نبود به همین دلیل فورا از طریق زمینی و دریایی واردات صورت گرفت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر توزیع سرم به دقت در داروخانه ها انجام می شود و تمامی واردات سرم از منابع تایید شده بوده و نیاز به انجام آزمایش خاص ندارند.

شانه ساز توضیح داد: سرم هایی که از منابع تایید نشده توسط برخی از شرکت ها وارد می شوند نیاز به آزمایشات و بررسی ویژه دارند به همین دلیل باید از منابع تایید شده وارد شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در بازدید از انبارهای گمرک در خصوص داروهای وارد شده، بسیاری از داروهای این انبارها مورد نیاز کشور نبوده و برخی داروها از جمله رمدسیویر سریعا ترخیص و در اختیار داروخانه ها قرار گرفت.

به گفته شانه ساز، اکنون تا سه ماه ذخیره داروی رمدسیویر در کشور موجود است و بازار از لحاظ سرم و این دارو دارای ثبات قابل قبولی است.

وی افزود: مصرف سرم اکنون در کشور ۱۰ برابر شده و در پیک پنجم کرونا مراجعان بیماران کرونایی به مراکز درمانی افزایش یافت و به تبع آن نیاز به سرم نیز زیاد شد.

وی تصریح کرد: داروهای تجویز شده بیماران کرونایی توسط برخی از پزشکان مطابق دستورالعمل علمی نیست و نابجا مصرف می شود، به همین دلیل افزایش نیاز نابجا به داروها که از سوی برخی از افراد و تشکل ها بخاطر منافع شخصی و صنفی خود مطرح می شد، باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به تفاوت فرایند تولید داروها اضافه کرد: فرایند تولید داروی رمدسیویر ۱۵ تا ۲۰ است و نباید شاهد مصرف بی رویه آن باشیم.

شانه ساز تاکید کرد: ایران سومین کشور دنیا در تولید داروی رمدسیویر است و مواد اولیه آن را نیز تهیه می کنیم.

وی اظهار داشت: با بروز بیماری کرونا تولید روزانه‌ ۱۵۰ هزار ماسک در کشور به ۴۵ میلیون در روز افزایش یافت و این افتخار بزرگ برای اقتصاد کشور است.

شانه ساز تصریح کرد: ۹۲ درصد سهم کالاهای سلامت محور در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک بوده و عزم جدی وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در این راستا ۳۰ درصد ارز برای واردات کاهش  و ۱۰ درصد ارزبری به نفع تولید داخل دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک افزایش داده شده که این ها گام هایی در حمایت از تولید داخل است.

 شانه ساز  با اشاره به سیاست سازمان غذا و دارو در راستای حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو  متولی تامین و دسترسی آسان مردم به کالاهای سلامت محور و در عین حال حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز است.

وی افزود: در سال ٩٧ برنامه‌ریزی در جهت حمایت از تولید داخلی در قالب تشکیل قرارگاه به منظور مقابله با تحریم های ظالمانه سرلوحه قرار گرفت؛ ماحصل اقدامات کاهش ارزبری ارز نیمایی و بانکی بود که در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۷ از ۴.۲ میلیارد به ٢.٨ میلیارد کاهش پیدا کرد که اگر ارزبری ۵۶٠ میلیون دلاری کرونا و اقلام مرتبط با آن در سال ۱۳۹۹ نبود، رکورد بی‌سابقه‌ای ثبت می‌شد.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخورد با تخلفات و امضاهای طلایی، گفت: مافیا مخالفت‌های جدی را در این سال‌ها و به خصوص در ایام پایانی کار دولت برای دست اندرکاران نظام سلامت در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ چنانچه از اسفند ۹۸ با پدیده بی سابقه بین المللی و بی‌سابقه به نام کرونا برخورد کردیم.

شانه ساز با اشاره به برخی ‌هجمه‌ها علیه وزیر و وزارت بهداشت گفت: وقتی جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می‌گیریم، این افراد اقدامات جدی علیه وزارت بهداشت  شروع کرده و با صرف هزینه، اخبار کذب را منتشر می کنند.
وی درباره بحث تولید واکسن کرونا نیز گفت: از نوروز ٩٩ برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت با مدیریت دکتر نمکی برای تولید واکسن ایجاد شد و اکنون ٧ شرکت با پلتفرم‌های مختلف تولید را به مراحل مطالعات بالینی رساندند، در این میان ٢ واکسن مجوز مصرف دریافت کرد.

وی با اشاره به تلاش برای واردات واکسن همزمان با توجه به تولید، توضیح داد: ۴٧ معرفی نامه به بخش خصوصی صادر کردیم که ۵ معرفی نامه به شرکت‌های معرفی شده از سوی اتاق بازرگانی تهران بود.

 این مقاممسئول درباره بحث آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها نیز گفت: به هر حال بعد از کشمکش‌های فراوانی که به دنبال شکایت تعدادی از متقاضیان تاسیس داروخانه به دیوان عدالت انجام شد، آیین‌نامه ابتدا با کمک دست‌اندرکاران و افراد درگیر و بعد با بررسی‌های کامل و مفصل حقوقی تنظیم شد. تلاش بر این بود که در تنظیم این آیین‌نامه به گونه ای انجام شود تا هم خواسته‌های دستگاه‌ها برآورده شود و هم سیاست‌های سلامت در زمینه سطح‌بندی مورد غفلت قرار نگیرد.

وی افزود: اکنون آیین‌نامه خوشبختانه تدوین شد و به امضای وزیر بهداشت رسید. طبیعی است که تعدادی از همکارانی که قبلا داروخانه داشتند، با تصور اینکه ممکن است تعداد زیادی داروخانه در اطراف آنها تاسیس شود و با توجه به محدودیت‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری که در حوزه دارو انجام می‌شود، نگرانی‌هایی برایشان ایجاد شد که البته مطمئنم بخش مهمی از این نگرانی‌ها به دلیل ندانستن ابعاد دقیق مهندسی این آیین‌نامه است.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو ضابطه آیین‌نامه تدوین شده و ابلاغ می‌شود،  امیدواریم نظر دستگاه‌های نظارتی و قانونی تامین شده و همکارانی هم که داروخانه دارند، این نگرانی را به سرعت متوجه باشند که بجا نیست.

نظر شما