شناسهٔ خبر: 48952470 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شانه ساز در نشست مجازی خبر داد

افزایش ۱۰ برابری مصرف داروی رمدسیویر با خیز پنجم کرونا/۲ واکسن داخلی، از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کردند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در فاصله تغییر دو دولت با خیز پنجم کرونا، مصرف رمدسیویر در ظرف ٧٢ ساعت ١٠ برابر افزایش پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: سازمان غذا و دارو متولی تامین اقلام سلامت محور است. وظیفه ما دسترسی مردم به کالا‌های سلامت محور و حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز مورد نیاز است.

وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده در سال ٩٧ قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با تحریم‌های ظالمانه در دستور کار قرار گرفت و ماحصل دستورات این بود که ارزبری ما از ۴.٢ به ٢.٨ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که عدد بسیار بزرگ و قابل توجهی است؛ اگر ارزبری ۵۶٠ میلیاردی کرونا نبود رکورد بی سابقه‌ای به جا می‌ماند.

شانه ساز ادامه داد: ما بازار واردات کالا‌های مشابه داخل را کوچک و از تولید داخل حمایت کردیم، براین اساس اشتغالزایی ایجاد شد و ٣٠ درصد ارزبری واردات را کاهش و ١٠ درصد ارزبری تولید داخل را در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک افزایش دادیم و این در راستای سیاست حمایت از تولید داخل بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات صورت گرفته با ورود کرونا به کشور بیان کرد: ماحصل اقدامات ما برخورد با تخلفات و امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو بود که مردم آن را به اسم مافیا می‌شناسند. از اسفند ٩٨ با پدیده بی سابقه بین المللی کرونا برخورد کردیم. تولید ماسک از ١۵٠ هزار در روز به ۴٠ میلیون در روز ارتقا پیدا کرد. تامین دستگاه اکسیژن ساز و دارو‌های درمان کرونا افتخار ما و جامعه نخبگانی است.

وی ادامه داد: به محض اینکه در دنیا گفتند داروی رمدسیویر در درمان کرونا موثر است ما سومین کشور دنیا بودیم که این دارو و ماده اولیه آن را تولید کردیم، همچنین داروی اکتمرا و فاویپیراویر به تولید رسید. ما تجار بسیار پاکدستی داریم که با قبول زیان‌ها نگذاشتند، مشکلی برای کشور پیش بیاید و اتفاقات حاصل موجب شد در راستای سیاست کشور پیش برویم.

شانه ساز با اشاره به برخی هجمه‌ها علیه وزیر و وزارت بهداشت گفت: وقتی ما جلوی واردات را می‌گیریم، به برخی بر می‌خورد و این افراد با صرف هزینه، اخبار کذب را علیه وزیر بهداشت منتشر می‌کنند. ما در فاصله تغییر ٢ دولت خیز پنجم کرونا داشتیم و بسیاری از مردم درگیر شدند و مصرف رمدسیویر ظرف ٧٢ ساعت ١٠ افزایش پیدا کرد. مصرف سرم هم مطابق آن افزایش یافت و تولیدکنندگان نتوانستند به تعهد خود عمل کنند.

۲ واکسن داخلی، از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کردند

او ادامه داد: از نوروز ٩٩ برنامه ریزی برای تولید واکسن ایجاد شد و ٧ شرکت تولید را با پلت فرم‌های مختلف به مراحل مطالعات بالینی رسیدند و ٢ واکسن مجوز مصرف دریافت کردند. برای واردات از هیچ تلاشی دریغ نکردیم. ما ۴٧ معرفی نامه به بخش خصوصی دادیم و همه اقدامات در جهت تامین واکسن بود.

شانه ساز با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رسوب دارو و مواد اولیه در گمرگ گفت: تحرکات گمرک علیه وزارت بهداشت راه افتاده بود و این روند ادامه دارد. آن چیزی که مشاهده شد بسیاری دارو‌ها و واکسن‌های دامی بود و آنچه دیده شد هیچ کدام از اقلام مرتبط با کرونا نبود و مواد اولیه فاویپیراویر چند ساعت پس از ورود از گمرک ترخیص شد.

تاکنون ٣ میلیون سرم وارد کشور شده است

وی ادامه داد: دارو‌های رمدسیویر بدون مجوز سازمان غذا و دارو از منبع تایید نشده ما وارد شده است و این دارو‌ها نیاز به بررسی دارند. ما به اندازه سه ماه ذخیره تولید داخل داریم. سرم وارداتی محموله دیگری بود که وارد شد که ظرف ۵ روز به محض کمبود، سرم را وارد کردیم. باید دانست که سرم به دلیل وزن بالا از طریق حمل هوایی هزینه بالایی دارد و ما از طریق دریایی و زمینی سرم را وارد می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تاکنون ٣ میلیون سرم وارد کشور شده است و لغو توزیع سرم در داروخانه‌های شهری را برداشتیم. داروی رمدسیویر اکنون در چند صد داروخانه تهران عرضه می‌شود. آنچه که در گمرک مانده بود، واردات سرم از منبع تایید نشده بود و همکاران ما در حال بررسی این سرم‌ها هستند، وگرنه سرم‌های وارداتی با مجوز از منبع تایید شده به محض ورود پای پرواز به وزارت بهداشت منتقل می‌شد. وقتی سازمان بهداشت جهانی از وجود ٢٠٠ میلیون واکسن تقلبی خبر می‌دهد ما باید مراقب باشیم.

وی ادامه داد: واکسن فرآورده حساسی است؛ برخی افراد تفاوت بین واکسن و اقلام دیگر را درک نمی‌کنند. واکسن فرآورده‌ای است که می‌خواهد به یک فرد سالم تزریق شود و حساسیت آن از دارو بیشتر است. زیرا دارو را به یک فرد بیمار می‌دهند، اما واکسن به فرد سالم تزریق می‌شود. در بحث داروسازی این حساسیت‌ها وجود دارد. خوب است که به حرف متخصصان توجه کنیم. تاکنون پنج معرفی‌نامه به شرکت معرفی شده از اتاق بازرگانی تهران داده ایم. از شنیدن اظهارات رییس اتاق بازرگانی تهران تعجب می‌کنم ما حضوری گفتگو کردیم و از فعالیت بخش خصوصی در واردات واکسن استقبال کردیم، اما جای سوال دارد که چرا بعد از چند ماه و با تغییر دولت این مباحث را مجدد مطرح می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در این فاصله از تعداد معرفی‌نامه‌هایی که صادر شده است، یک محموله حاوی یک میلیون دوز و یک محموله ١٢۵ هزار دوز است، مربوط به سال گذشته بود. حتی قبل از اینکه ستاد مقابله با کرونا تصویب کند، وزارت بهداشت از واردات بخش خصوصی استقبال می‌کرد. به طوری که یکی از شرکت‌های خصوصی با یک شرکت هندی وارد مذاکره شد و ۵٠٠ هزار دوز واکسن را از آن کمپانی خرید و پولش را فرستادیم، اما فقط توانستند ١٢۵ هزار دوز را وارد کنند و مابقی به دستور دادستانی هند وارد نشد.

شانه ساز گفت: در فروردین ماه و با دستور رئیس جمهور طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، مجوز‌هایی صادر شد که بر اساس آن یک شرکت حدود یک میلیون دوز توانست وارد کند. در یک مرحله ٣١۴ هزار دوز وارد و تحویل سیستم هیئت امنای ارزی شد و در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفت. این تمام موضوع درباره ماجرای ورود واکسن از سوی بخش خصوصی بود و نمی‌دانیم چرا در این روز‌های سخت، برخی با این اظهارات موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند.

او درباره اینکه چرا سازمان غذا و دارو برای واردات واکسن از بخش خصوصی تاییدیه شرکت‌های بازرسی را درخواست می‌کنید و آیا این تاییدیه‌ها از هیئت امنای صرفه جویی ارزی هم دریافت شده است یا خیر، گفت: شرکت‌های بازرسی بین‌المللی می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی برای کمک به ما باشند. شرکت‌های بازرسی بین‌المللی که اعتبار بین‌المللی دارند و مورد وثوق کشور‌های مختلف هستند، در ممالک مختلف حضور دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو توضیح داد: گزارش آن‌ها برای ما مورد تایید است و ما باید در واردات واکسن مراقب باشیم، زیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که چند صد میلیون واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد و ما به عنوان دروازه‌بان اقلام سلامت محور باید مراقبت کنیم که اقلام سلامت محور تقلبی وارد کشور نشوند.

شانه ساز با تاکید بر اینکه منبع واکسن وارداتی برای ما اهمیت دارد، افزود: بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی، مستندات ناقصی ارائه کردند که در شرایط معمول این مستندات را رد می‌کنیم، اما در شرایط بحرانی خود شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند که اگر می‌خواهید به صحت مستندات ما پی ببرید، بازرس اعزام و موارد را بررسی کنید. در این موارد بحث بازرسی مطرح می‌شود، اما اگر استنادات کامل باشد، نیازی به بازرسی ندارد.

هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی منفعتی در واردات واکسن ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی منفعتی در واردات واکسن ندارد و فقط واکسن را تامین می‌کند. طبق قانون، این هیئت در موارد اضطراری خارج از روند رسمی و مرسوم اداری واردات را به عهده می‌گیرد و حتی گاهی هزینه اضافه بر سازمان غذا و دارو با این شکل واردات تحمیل می‌شود. باید توجه داشت واکسنی که فروشی نیست و سودی ندارد، نفعی در واردات آن نیست.

شانه‌ساز درباره واردات واکسن فایزر و مدرنا گفت: بحث خرید و فروش واکسن در دنیا کاملا بین دولت‌ها انجام می‌شود، چند وقت قبل روابط عمومی شرکت فایزر اعلام کرد که واکسن فایزر را فقط به دولت‌ها تحویل می‌دهند و هیچ بخش خصوصی در خرید و فروش واکسن دخالت نمی‌کند. در بحث واردات فایزر و مدرنا هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری عمل می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه ما مجوز واردات از منابع مجاز فایزر و مدرنا را صادر کرده‌ایم، گفت: از منابع مجاز محدودیتی برای واردات این واکسن نداریم و اسم یک واکسن باعث محدودیت واردات نمی‌شود، بلکه منبع مورد اعتماد و امین برای وزارت بهداشت مدنظر قرار دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره ممانعت مافیای تولید داخلی از واردات واکسن بیان کرد: این شایعه است و صد درصد آن را تکذیب می‌کنم. اگر مافیا بتوانند واکسن را از طریق منبع معتمد، مطمئن و به قیمت مناسب وارد کنند برایشان محدودیتی نیست، رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که محدودیت در واردات دارو و واکسن را برداشتیم البته محدودیت واردات به صورت کلی و در کلام برداشته شده است و ما برای انتقال پول با محدودیت بسیار جدی برای خرید واکسن رو به رو هستیم و تحریم یکی از موانع اصلی در واردات واکسن و رسیدن آن به دست مردم است.

نظر شما