شناسهٔ خبر: 48942067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واکنش متفاوت وزیر خارجه آمریکا به ورود طالبان به کابل

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: آمریکا توانست هدف اصلی خود از حضور نظامی‌اش در افغانستان را محقق کند.

صاحب‌خبر -

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به ورود جنگجویان طالبان به کابل گفت: هدف ما از حضورمان در افغانستان رفع خطر تروریسم بود که این هدف را محقق کردیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: دیگر به نفع آمریکایی‌ها نیست که در افغانستان بمانند. وضعیت کابل اکنون از وضعیت سایگون پایتخت ویتنام فرق دارد.

بلینکن احتمال داد، طالبان تقریبا در مدت کوتاهی حتی اگر آمریکا نیروهایش را از این کشور خارج نمی‌کرد، بر کل افغانستان مستولی می‌شد.

او اضافه کرد: حقیقت امر این است که نیروهای افغان نتوانستند از کشورشان دفاع کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تاکید کرد، کادر سفارت این کشور به فرودگاه کابل منتقل شدند و واشنگتن تدابیر لازم برای تضمین امنیت دیپلمات‌هایش را لحاظ می‌کند.

 

گفتگوی بلینکن و اشرف غنی در خصوص اوضاع افغانستان٠

باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور افغانستان به منظور کاهش‎‌ خشونت‌ها تلفنی گفت و گو کردند.

به گزارش جروزالم پست، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در خصوص تلاشهای جاری دیپلماتیک منظور کاهش خشونت گفت و گو کردند.

این گفت و گو در حالی صورت گرفته که خبرها هم اکنون از ورود طالبان به کابل حکایت دارد. به گفته شاهدان عینی، کاروان نیرو‌های امنیتی افغانستان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بند‌های امنیتی غرب این شهر مستقر شوند.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در ولسوالی «پغمان» در غرب ولایت کابل حکایت دارد. اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند.

شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

نظر شما