شناسهٔ خبر: 48901715 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

برخی جریان‌ها اجازه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی را نمی‌دهند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کمبود پزشک با افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی دانشگاه‌ها برطرف می‌شود که برخی جریانات اجازه اینکار را نمی‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی موضوعی است که در چند سال گذشته بارها در محافل دانشگاهی و در سطح وزارتخانه مطرح شده است. این مسئله موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام برای نظر خود دلایلی را بیان می‌کنند. به عنوان مثال مخالفان نبود امکانات بیمارستانی را عنوان می‌کنند و موافقان افزایش ظرفیت را تنها راهکار برون رفت از بحران کمبود پزشک می‌دانند.

هادی رضازاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مشکلات فعلی نظام پزشکی کشور اظهار کرد: بحران بیماری کرونا باعث شد، تا مسائل و مشکلاتی که در بطن نظام سلامت وجود داشته، بیشتر نمایان شود. کمبود پزشک و تخت بیمارستانی، اخلال نظام دارویی و تعداد کم کادر درمان این مشکلات پیش‌تر در کشور وجود داشته است؛ اما چالش ویروس کرونا نمود خارجی به این معضلات داده است.

وی با بیان اینکه کشور از سال‌های گذشته با مشکل کمبود پزشک مواجه بوده است، گفت: ایران در جدول سرانه پزشک از 25 کشور منطقه و خاورمیانه در جایگاه 20 جدول قرار دارد. ایران در حوزه سرانه پزشک با کشورهایی مانند سوریه و پاکستان همرده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: وزیر بهداشت دولت سیزدهم با توجه به بحران کرونا، بحران جمعیت و چالش سالمندی در ایران، باید به فکر افزایش پذیرش رشته‌های پزشکی باشد تا کمبود پزشک در کشور تعدیل یابد. 

وی درباره مشکلات فعلی حوزه سلامت کشور عنوان کرد: این مشکلات نظیر استخدام نیروهای جدید برای کادر درمان، مدیریت کرونا، اجرایی کردن پرونده الکترونیک، پزشک خانواده، نظام ارجاع امکان حل شدنشان وجود دارد؛ اما گویی اراده سیاسی جدی وجود ندارد.

رضازاده اضافه کرد: کشور از نظر اطلاعات اولیه، شبکه فناوری امکان ایجاد پرونده الکترونیکی بیماران را دارد؛ اما به دلیل اینکه منافع برخی افراد یا شرکت‌های دارویی به خطر می‌افتد، اجازه اجرای پرونده الکترونیکی را نمی‌دهند. 

این فعال دانشجویی با تاکید به اینکه تعارض منافع توسط سازمان نظام پزشکی به حاکمیت تزریق می‌شود، گفت: زمانیکه این سازمان مطالباتی سیاسی از دولت دارد، باعث می‌شود که نظام سلامت به نفع مردم نباشد. به عنوان مثال چرا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید پزشک باشد؟ فردی که خود پزشک است؛ برای تامین سود و سلامت مردم حاضر نیست که منفعت همکاران خود را زیر پا بگذارد.

وی با اشاره به رشد منفی جمعیت در کشور مطرح کرد: ایران در بهترین حالت، پیش‌بینی می‌شود که به 110 میلیون نفر برسد. از سوی دیگر پدیده سالمندی تنها به معنای پیر شدن جمعیت نیست بلکه ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها را نیز در پی دارد؛ چراکه افرادی که باید بیمه بپردازند کمتر از افرادی است که بیمه را دریافت می‌کنند.

مشکلات دانشجویان پزشکی چیست؟

رضازاده درباره مشکلات حال حاضر دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از وزیر بهداشت دولت سیزدهم بیان کرد: در حال حاضر همه می‌گویند وزاتخانه بهداشت یا وزیر بهداشت در حالی که درمان و آموزش پزشکی نیز دارای اهمیت بسیاری است. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بهداشت و آموزش پزشکی اولویت آخر این وزارتخانه است چراکه منفعت ایجاب می‌کند مردم مریض شوند و از بیماری آنها درآمدزایی شود. 

وی با اشاره به کمبود پزشک در کشور یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی دانشگاه‌ها به شدت کم است و برخی جریانات اجازه افزایش ظرفیت را به دانشگاه‌ها نمی‌دهند.

رضازاده ادامه داد: دانشجویان پزشکی تا سال پنجم تحصیل، کارآموز بوده و صرفا کار را یاد می‌گیرد؛ اما سال ششم و هفتم کارورز است یعنی به عنوان نیروی کادر درمان فعالیت می‌کند.

این دانشجو پزشکی با اشاره به اینکه دانشجویان کارورز فشار کاری بی‌سابقه‌ای را در بیمارستان‌ها تحمل می‌کنند، گفت: در حال حاضر دانشجویان رشته‌های جراحی عمومی در ماه بیش از 20 روز کشیک بیمارستانی دارند. این حجم از کار بی‌ارتباط با کمبود پزشک در کشور است.

وی عنوان کرد: فشار کاری، کمبود پزشک و نبود تعهد کار باعث می‌شود که پزشکان به دو دسته پزشک خوب و پزشک بد تقسیم شوند.

رضازاده با بیان اینکه سیستم آموزش پزشکی کشور بسیار قدیمی است، گفت: محتوای آموزشی کشور کاملا به روز رسانی شده است؛اما متاسفانه هنوز قالب یا ارائه مطالب هنوز قدیمی است. به عنوان مثال مدت تحصیل برای دانشجویان پزشکی عمومی بین 6 و نیم تا هفت سال بوده و اکثر آنها معتقدند که 2 سال اول تحصیل خود را با خواندن دروس پایه تلف کرده‌اند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران مسائل اقتصادی و مالی را یکی از بزرگترین مشکلات دانشجویان پزشکی دانست و گفت: دانشجویان رزیدنت حدود 3 میلیون حقوق دریافت می‌کنند. فردی که حدود 20 روز در یک ماه کشیک بیمارستانی دارند، باید دریافتی بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: دانشجویی که حدود چهار یا پنج سال تحت فشار شدید کاری با درآمد اندک باشد، امکان دارند بعد از تحصیل، بیماران را به عنوان منبع درآمد محسوب کند. 

رضازاده با انتقاد از اینکه مشخص نیست دانشجویان پزشکی نیروی کار هستند یا خیر، گفت: وزیر بهداشت باید پاسخ دهد که دانشجویان پزشکی اگر نیروی کار هستند، چرا حقوق مناسب ندارند و اگر نیروی کار نیستند، چرا مهر و امضا آنها بار حقوقی دارد. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هیچکدام از کشورهای دنیا حوزه آموزش پزشکی و بهداشت و درمان‌شان مشترک نیست، گفت: به این معنا که نیروی کادر اجرایی و آموزش جدا و بهداشت و درمان و مدیریت نظام سلامت با بخش دیگری است؛ اما متاسفانه در ایران به این گونه نیست.

انتهای پیام/

نظر شما