شناسهٔ خبر: 48873749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هانی‌زاده در گفتگو با دانشجو:

وزارت خارجه باید اعتراض خود را به سفارتخانه‌های انگلیس و روسیه اعلام کند/ اینگونه اقدامات نباید تکرار شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باید در واکنش به انتشار عکس سفیران انگلیس و روسیه که یادآور عکس سران متفقین در کنفرانس تهران است، اعتراض رسمی خود را به هر دو سفارتخانه اعلام کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، خیراً «سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس در ایران به سفارت روسیه رفته و در همان محل که سران متفقین در سال ۱۳۲۲ کنفرانس تهران را برگزار کردند، با سفیر روسیه عکس یادگاری گرفته است. در واکنش به این اقدام حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: اقدامی که توسط سفرای انگلیس و روسیه صورت گرفته یک اقدام توهین‌آمیز و غیرقابل توجیه است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به واکنش وزارت امور خارجه در برابر عکس منتشر شده سفرای انگلیس و روسیه افزود: به عبارت دیگر، با توجه به اینکه سفارتخانه‌ها باید شرایطی فراهم کنند که یک نوع همگرایی و وفاق بین ملت‌ها ایجاد شود، لذا اقدام اخیر سفیران انگلیس و روسیه باید از سوی وزارت امور خارجه محکوم شود.

هانی زاده با تاکید بر روابط ایران و روسیه تصریح کرد: هر چند روسیه روابط گسترده و استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران دارد، اما این امکان وجود دارد اقدام سفیران روسیه و انگلیس مبنی بر گرفتن عکسی که یادآور عکس سران متفقین در کنفرانس تهران است، از روی اشتباهی که می‌تواند با یک عذرخواهی ساده حل شود، صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اعتراض کتبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سفارتخانه انگلیس و روسیه به دلیل اقدام اخیر این دو سفیر را لازم دانست و اظهار کرد: در حال حاضر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باید مراتب اعتراض خود را به صورت کتبی به دو سفارتخانه انگلیس و روسیه اعلام کند و شرایطی را فراهم کند که این گونه اقدامات تکرار نشود چرا که ملت ایران حساسیت فوق‌العاده‌ای بر روی این مسائل دارد.

هانی زاده در پاسخ به اینکه در مجموع در دیدار دو سفیر با یکدیگر در کشور میزبان، باید نماینده‌ای از این کشور خاطرنشان کرد: هیئت‌های نمایندگی و سفیران مجاز هستند که در کشور میزبان با یکدیگر دیدار دوستانه و دوره‌ای داشته باشند و در این دیدار‌ها ضرورتی هم برای حضور نماینده کشور میزبان نیست.


وی در پایان یادآور شد:اما اگر قرار باشد سفیران کشور‌های مختلف در کشور میزبان دیداری با محوریتی که ارتباط به این کشور دارد، داشته باشند حتما این مسئله باید به وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود که در مورد دیدار اخیر سفیران انگلیس و روسیه این روند طی نشده و باید سفیر روسیه در این خصوص توضیح بدهد.

نظر شما