شناسهٔ خبر: 48871880 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

حمید سجادی؛ دونده به خط پایان می‌رسد؟

زمانی‌که ابراهیم رئیسی به‌عنوان منتخب ملت معرفی شد، در برنامه‌ها و جلساتی که با اهالی ورزش داشت، چند پارامتر مهم را به‌عنوان شاخص برای معرفی وزیر ورزش معرفی کرد. «ورزشی، جوان، کاری و انقلابی‌بودن» چهار عنصر مهمی بود که رئیسی چندین‌بار در صحبت‌های خود به آن پرداخت. درواقع منتخب مردم شاخص‌های خود را برای معرفی وزیر ورزش عنوان کرده بود. درکنار این مولفه‌ها یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌ها، نزدیکی به خود دولت و سابقه کار اجرایی در ارکان مختلف است.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: یکی از وزارتخانه‌های مهم در دولت، وزارت ورزش و جوانان است که متاسفانه در دوره‌های گذشته کم‌توجهی زیادی در این مورد صورت گرفته تا جایی‌که به نظر می‌رسید دولت‌های قبلی خیلی احاطه‌ای روی آن نداشته و این‌طور احساس می‌شد که وزرا در این منصب هر کاری برای رسیدن به اهداف خود انجام می‌دهند که البته می‌توان این موضوع را در حساسیت هواداران ورزش و به‌ویژه فوتبال‌دوستان در این چند روز تا قبل از انتخاب وزیر پیشنهادی به خوبی لمس و درک کرد، هرچند مبحث استقلالِ ورزش از جوانان و کمترین اهمیت قائل شدن و مغفول ماندن مبحث جوانان در این وزارتخانه در دولت‌های قبلی نیز همچنان موردتوجه کارشناسان قرار داشت و این درحالی است که به نظر می‌رسد با همین دست فرمان تا مدت‌ها موضوع جوانان در وزارتی که با این نام هویت پیدا کرده تحت‌الشعاع موضوع ورزش قرار دارد و خبری از رسیدگی به مشکلات، دغدغه‌ها و گرفتاری‌ها و مسائل جوانان نخواهد بود.

حداقل در دولت قبلی به نظر می‌رسید موضوع ورزش و به‌ویژه فوتبال برای منصوبان این وزارتخانه نقش پررنگی را ایفا کرد و حالا اگر گزینه پیشنهادی دولت جدید برای ورزش از مجلس رای اعتماد گرفته و به‌عنوان وزیر ورزش انتخاب شود، مطمئنا باید فرمول جدید و راهکار نوینی را برای اداره این وزارتخانه پیدا کند تا رضایتمندی بیشتری در سطح جامعه برای جوانان و موفقیت‌های متعددی برای ورزش کشور به دست بیاید، هرچند به‌طور کلی موضوع ورزش از اولویت‌های دست‌چندمی دولتمردان محسوب شده و هر جایی که لازم بوده در آوردگاه‌هایی مثل المپیک یا جام جهانی از آن بهره‌برداری سیاسی صورت گرفته و هرجایی هم که نیازی احساس نشده، کمترین توجه و امکانات برای این منظور در نظر گرفته شده است.

همیشه مثلی وجود داشت که هرکسی که در دولت پستی نمی‌گرفت و جامانده از مقام بود، به ورزش می‌آمد که متاسفانه سرانجام کار این شد که یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های دولت اصلا حال و روز خوبی ندارد. از گذشته تا امروز و انتخاب‌هایی که وجود داشته حداقل این موضوع را ثابت می‌کند.

انتخاب گزینه ورزشی برای ورزش

زمانی‌که ابراهیم رئیسی به‌عنوان منتخب ملت معرفی شد، در برنامه‌ها و جلساتی که با اهالی ورزش داشت، چند پارامتر مهم را به‌عنوان شاخص برای معرفی وزیر ورزش معرفی کرد. «ورزشی، جوان، کاری و انقلابی‌بودن» چهار عنصر مهمی بود که رئیسی چندین‌بار در صحبت‌های خود به آن پرداخت. درواقع منتخب مردم شاخص‌های خود را برای معرفی وزیر ورزش عنوان کرده بود. درکنار این مولفه‌ها یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌ها، نزدیکی به خود دولت و سابقه کار اجرایی در ارکان مختلف است. مطمئنا اگر وزیر ورزش آینده قرابت خوبی با دولت و حجت‌الاسلام رئیسی داشته باشد، بسیاری از مصائب ورزش و جوانان را می‌توانند با همفکری و همیاری هم حل کنند و باعث نشاط عمومی و آرامش در جامعه شوند.

در جلساتی که بین اهالی ورزش و رئیس‌جمهور دولت سیزدهم قبل از انتخابات برگزار شده بود آنها این قول را از جدی‌ترین کاندیدای ریاست‌جمهوری گرفته بودند تا یک چهره موجه ورزشی توسط خود ورزشی‌ها به این منظور برای کابینه ابراهیم رئیسی برای وزارت ورزش و جوانان انتخاب شود و حال اینکه آیا انتخاب حمید سجادی انتخاب ورزشی‌ها بوده یا اینکه ابراهیم رئیسی به هر شکل دیگری روی این انتخاب به جمع‌بندی رسیده است، احتمالا طی روزهای آینده بیشتر درخصوص آن صحبت و از این موضوع پرده‌برداری خواهد شد.

با این حال رئیسی در همان زمان نیز اعلام کرده بود یک چهره ورزشی را برای این سمت در نظر خواهد گرفت و نکته قابل‌توجه اینکه اگر بخواهیم از چهره‌ای مثل کیومرث هاشمی که سمت‌هایی مثل معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی و ریاست کمیته ملی المپیک را در کارنامه دارد فاکتور بگیریم، بین کاندیداهایی مانند فارسی، ارجایی، رسولی، بذرپاش و... انتخاب حمید سجادی با سابقه ورزشی در ابتدای کار این وعده را از سوی رئیس‌جمهور محقق کرده و حالا باید ابتدا در انتظار رای اعتماد مجلس و سپس عملکرد سجادی در صورت گرفتن رای اعتماد در وزارت ورزش و جوانان باشیم.

نگاهی به سوابق حمید سجادی

سیدحمید سجادی‌هزاوه (متولد اول فروردین ۱۳۴۸ در تهران) دونده سابق دوهای استقامت است. سجادی موفق‌ترین دونده استقامتی تاریخ ایران محسوب می‌شود که در دوران فعالیت خود رکورد تقریبا تمامی رشته‌های دوهای نیمه‌استقامت و استقامت ایران را در اختیار داشت. از این میان رکوردهای ایران در ۳۰۰۰ متر با مانع، ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر و دوهای داخل سالن ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰۰ متر همچنان به نام حمید سجادی ثبت شده‌ است. رشته تخصصی حمید سجادی ۳۰۰۰ متر با مانع بود. وی در این رشته یک‌بار مدال طلای قهرمانی آسیا (۱۹۹۱ کوالالامپور)، چهار بار مدال برنز قهرمانی آسیا و یک مدال نقره در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را کسب کرد.

مدال نقره وی در بازی‌های آسیایی بانکوک در حالی به دست آمد که وی در اواسط مسابقه هنگام پرش از روی یکی از موانع به زمین افتاده بود اما در ادامه توانست عقب‌‌ماندگی خود را جبران کند. سجادی در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون یکی از دو نماینده (همراه با حسین شایان) و در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا تنها نماینده دوومیدانی ایران بود.

او دارای درجه دکتری در رشته برنامه‌ریزی در تربیت بدنی و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. سجادی از سال ۱۳۸۸ تاکنون معاون امور ورزش سازمان تربیت‌بدنی، عضو شورای عالی سیاستگذاری ورزش سیما در سازمان صدا و سیما بوده است، همچنین از سال ۲۰۱۰ تاکنون نایب‌رئیس کمیته CIGEPS یونسکو (کمیته تربیت‌بدنی بین دولت‌های یونسکو) به شمار رفته و از سال ۸۷ تا ۸۸ مدیرعامل و عضو موظف هیات‌مدیره شرکت فرهنگی ورزشی سایپا بود.

سجادی همچنین سمت‌های رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش، مسئول بسیج اعضای هیات‌علمی دانشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، معاون فرهنگی ورزشی شرکت ورزشی شهر سالم شهرداری تهران، مدیر طرح و تامین شبکه رادیویی ورزش، مجری و کارشناس برنامه‌های ورزشی صدا و سیما، مدیر باشگاه ورزشی شرکت صنایع هوایی، مسئول هیات دوومیدانی بنیاد شهید به مدت هشت سال، مسئول هیات دوومیدانی باشگاه پاس به مدت چهار سال، عضو کمیته فنی فدراسیون دوومیدانی در سال ۱۳۸۲، مشاور رئیس فدراسیون دوومیدانی را در کارنامه خود دارد.

رد اعتماد مجلس در اولین‌بار

حمید سجادی در اواخر خرداد ۱۳۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با ۱۳۷ رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند. برخی نمایندگان مجلس عواملی چون بحران وزارت خارجه و نیز لجبازی را در رأی عدم‌اعتماد به وی موثر دانستند. سجادی همچنین اولین وزیر پیشنهادی دولت احمدی‌نژاد بود که رأی اعتماد از نمایندگان نگرفت. حالا گمانه‌زنی‌ها شروع شده که او این بار می‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد یا تاریخ برایش تکرار می‌شود.

حساسیت استقلالی‌ها

با توجه به حساسیت‌هایی که هواداران استقلال به رفتارها و عملکرد مسعود سلطانی‌فر پیدا کرده‌اند، در این مدت و تا قبل از انتخاب وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان هواداران تیم آبی‌پوش مدام در فضای مجازی به این موضوع اشاره کرده و خواستار آن بودند تا رئیسی حداقل یک وزیر که عدالت را در دستور کار قرار می‌دهد برای وزارت ورزش و جوانان انتخاب کند. نکته قابل‌توجه اینکه از آنجایی که حمید سجادی در سال ۹۲ گزینه مدیرعاملی پرسپولیس به شمار می‌رفت، برخی مواضع ضداستقلالی او باعث شده بود تا یک مقاومت و بداقبالی از سوی استقلالی‌ها به این چهره ایجاد شود و آنها با این انتخاب شرایط را به سود تیم محبوب خود همچنان نامناسب ببینند که درنهایت این امر محقق شده اما چرا استقلالی‌ها نسبت به انتخاب سجادی رویکردی انتقادانه و موضع‌گیری منفی را در دستور کار قرار داده‌اند.

این موضوع علاوه‌بر اینکه او به‌عنوان گزینه مدیرعاملی پرسپولیس پیش از این مطرح شده بود، به برخی اظهارات سجادی پیش از این مربوط می‌شود. او آذر سال ۹۸ در مورد وضعیت این روزهای فوتبال و شرایطی که استقلال با آن مواجه شده به موضع‌گیری علیه این باشگاه پرداخته و در روزهایی که استراماچونی سرمربی ایتالیایی سابق این تیم از ایران رفته و هرج و مرج خاصی بر باشگاه استقلال حاکم بود گفته: «وقتی یک مربی یک شبه از ایران می‌رود همه می‌دانند این موضوع مقدماتی داشته و قبلا کدها یا پالس‌هایی داده است. ما باید صحبت می‌کردیم و تدابیری می‌اندیشیدیم. سوال این است که چرا باید پاسپورت استراماچونی دستش باشد؟ این در حالی است که پاسپورت کی‌روش در دست نبی و در گاوصندوق بود.

در سایپا هم به این صورت کار می‌‌کردیم.» معاون اسبق حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش درباره اینکه اعضای هیات‌مدیره استقلال به منزل استراماچونی رفتند تا با او صحبت کنند، عنوان کرد:‌ «اصلا کار خوبی نیست. باید به او کتبا نامه داده می‌شد تا در باشگاه حضور داشته باشد.

چون بعدها استقلال می‌تواند در محافل بین‌المللی به صورت مکتوب سند داشته باشد که مربی را به باشگاه فراخوانده است. من مصاحبه‌ای از سرمربی استقلال دیدم که می‌گفت کارهای من را سیاسی کرده‌اند. ما سیستم نظارتی داریم و کشور روی هوا نیست. همه‌چیز کنترل می‌شود. زمانی که معاون وزارت ورزش بودم، سربازان گمنام به ما بولتن‌های محرمانه‌ای می‌دادند که چه اتفاقاتی افتاده است. اینها چراغ راه ما بود. این اطلاعات پشت صحنه می‌رسد که حتما باید جدی گرفته می‌شد.»

گزینه مدیریت پرسپولیس!

درحالی که گمانه‌زنی‌ها در خرداد ۹۲ حکایت از تغییرات احتمالی در باشگاه استقلال تهران داشت، خبر رسید که باشگاه پرسپولیس نیز آبستن حوادث تازه‌ای شده است؛ حوادثی که شاید منجر به برکناری رویانیان و انتخاب مدیرعامل جدید شود. از وزارت ورزش و جوانان در آن زمان این‌طور خبر رسید که شاید تا چند روز آینده محمد رویانیان از کار برکنار و حمید سجادی به‌عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس انتخاب شود. پروژه این تغییرات در وزارت ورزش و جوانان کلید خورده بود اما اینکه وزیر ورزش زیر بار تغییرات موردنظر قرار بود برود یا نه، مشخص نبوده و این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. جالب اینکه خبر تغییرات موردنظر زمانی به بیرون از وزارت ورزش درز پیدا کرد که رویانیان در نقل و انتقالات تقریبا موفق عمل کرده و خبرهایی درخصوص سفر او و دایی به روسیه منتشر شده بود.

اما از سوی دیگر مطرح شدن نام سجادی در شرایطی بود که وی در آن زمان معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت و در گذشته نیز مدیرعامل باشگاه سایپا کرج بود. سجادی در دوره ریاست علی سعیدلو بر سازمان تربیت‌بدنی از نفوذ قابل‌توجهی بهره‌مند بود اما با تبدیل شدن سازمان تربیت‌بدنی به وزارت ورزش و جوانان از قدرت وی نیز کاسته شد. این انتخاب درنهایت محقق نشد اما باعث شد تا نام وزیر پیشنهادی امروز ابراهیم رئیسی برای وزارت ورزش و جوانان در تاریخ به‌عنوان گزینه مدیرعاملی پرسپولیس به ثبت برسد.

نظر شما