شناسهٔ خبر: 48849965 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سوگی که تا هنوز باقی است، شب دوم

محرم ۱۴۴۳، آبادان غرق در ماتم شهدای نینوا

آبادانی ها در دومین شب از شب های محرم همچنان ماتم زده در غم جانسوز شهید کربلا سوگواری کردند.

صاحب‌خبر -

محرم ۱۴۴۳، آبادان غرق در ماتم شهیدای نینوابه گزارش خبرگزای صدا و سیما مرکز آبادان، آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها دومین شب از شب‌های ماه محرم را با سوگند عبدالله گذراندند.

با اینکه این روز‌ها به دلیل شروع کرونا عزاداری و سوگواری همچون سال‌های گذشته مقدور نیست، اما مردم با سیاه‌پوش کردن خانه‌ها، تکایا و مساجد و حتی فضای مجازی سعی دارند قلب‌های آکنده از اندوه خود را بار دیگر از غم شهادت سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش به دنیا نشان دهند.

شیعیان در آبادان و خرمشهر هم چنین با نگارش سوگواره‌ها و همچنین انتشار مرثیه و مداحی ارادت خود را امام حسین علیه السلام نشان دادند.

<div id="video-display-embed-code_6833299"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3189879/6833299?width=400&height=300"></script></div>

در تاریخ محرم می خوانیم: امام حسین علیه السلام پس از آن که با دعوت مردم کوفه و نامه هاى فراوان و پى در پى آنان روبرو شدند، تصمیم به هجرت از مکه به سوى کوفه گرفتند.

امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجه سال ۶۰ قمرى به قصد کوفه، از مکه خارج گردید. قافله امام حسین علیه السلام پس از رسیدن به سرزمین عراق، در منزلگاه (شراف) با سپاه یکهزار نفرى حر بن یزید ریاحى که از سوى عبیدالله بن زیاد براى تعقیب و یا نبرد امام حسین علیه السلام ماءموریت یافته بود، مواجه گردید و از آن پس، مسیر تاریخ به سوى دیگر کشیده شد.

حر بن یزید که در پى نامه هاى روزانه عبیدالله، امام حسین علیه السلام را کنترل کرده و در مراقبت کامل خویش داشت، بنا به فرمان عبیدالله بن زیاد، آن حضرت را از مسیر اصلى به صحراى خشک و غیر آباد کشانید. تا این که در روز پنج شنبه، دوم ماه محرم سال ۶۱ قمرى در سرزمین کربلا، راه را بر امام حسین علیه السلام بست و از ادامه حرکت آن حضرت، ممانعت به عمل آورد. امام حسین علیه السلام همین که متوجه شد، آن سرزمین، کربلا است، فرمود:اللهم انى اعوذبک من الکرب و البلاء

نظر شما