شناسهٔ خبر: 48837056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکسیناسیون دانش آموزان، پیش نیاز بازگشایی مدارس نیست

یک اپیدمیولوژیست گفت: با توجه به کم خطر بودن کرونا برای دانش آموزان، این گروه کمترین نیاز را به واکسیناسیون دارند.

صاحب‌خبر -

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: باید فارغ از نگاه احساسی و با نگاهی علمی در مورد مسئله بازگشایی مدارس و نیاز یا عدم نیاز دانش آموزان به واکسیناسیون، صحبت کرد و باید توجه داشت، صرفا ابتلای درصد کمی از کودکان کم سن، دلیل کافی برای لزوم واکسیناسیون نیست.

یونسیان ادامه داد: آنفلوانزا به مراتب بیشتر از کرونا در کودکان، قربانی می‌گیرد اما ما در مواجهه با آنفلوانزا مدارس را تعطیل نکردیم.

او گفت: آسیب‌هایی که در محیط خانه بدون حضور و نظارت والدین یا در محیط کار برای والدینی که ناچارند فرزند خود را سر کار ببرند ممکن است برای دانش آموزان پیش بیاید، به مراتب از مضرات کرونا بیشتر است.

این متخصص اپیدمیولوژیست بیان کرد: آخرین بررسی‌هایی که در دنیا انجام شده است در قالب یک کتاب منتشر شده و سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران ترجمه شد. این کتاب توسط سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ و صندوق یونیسف که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد است تایید شد. طبق اعلام این سازمان ها مدارس باید هر چه سریعتر بازگشایی شوند.

او گفت: در این کتاب اعلام شده مدارس باید آخرین جایی باشند که تعطیل می‌شوند و دلیلش هم این است که آسیب‌ها و سوء استفاده‌های فیزیکی که کودکان را تهدید می‌کند و همچنین احتمال ترک تحصیل و فاصله افتادن بین یادگیری و تدریس دانش آموزان از اصلی ترین، دلایل لزوم بازگشایی مدارس است.

یونسیان گفت: باید به این نکته توجه داشت که واکسینه شدن کودکان در برنامه‌ریزی سازمان بهداشت جهانی و هیچ سازمان جهانی دیگری نیست و تنها نگرانی که وجود دارد، این است که سالمندانی که با کودکان در ارتباط هستند ممکن است ویروس را از کودکان دریافت کنند و به بیماری مبتلا شوند.

او تصریح کرد: واکسیناسیون معلمان و راننده‌های سرویس‌ها، افراد سالمند و پدر و مادرانی که در کنار دانش آموز قرار دارند، اصلی‌ترین اولویت برای بازگشایی مدارس هستند.

او گفت: البته گزارش جامعی از عملکرد آموزش و پرورش برای آمادگی بازگشایی مدارس نداریم و باید بررسی شود که آیا این نهاد مهم، تمام تدابیر لازم برای بازگشایی مدارس، مثل کاهش ظرفیت کلاس ها، دو شیفته کردن مدارس، اعمال اقداماتی برای عدم حضور متناوب دانش آموزان در مدارس، ایجاد فضایی باز و کافی با تهویه مناسب و در اختیار قرار دادن لوازم بهداشتی و از همه مهمتر توجه و نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی داشته است یا خیر.

یونسیان گفت: وزارت آموزش و پرورش باید تمهیدات لازم را برای بازگشایی مدارس در نظر بگیرد ، بازگشایی مدارس پس از مدت‌ها باید بسیار متفاوت تر از روز‌های عادی سال‌های قبلی باشد.

تامین هزینه‌های بهداشتی مدارس کمتر از هزینه‌های درمانی است

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: تامین هزینه‌های بهداشتی مدارس بسیار کمتر از هزینه‌های درمانی خواهد بود و نباید از خانواده‌ها توقع داشت که صفر تا صد امکانات بهداشتی را برای فرزندانشان فراهم کنند زیرا دولت موظف است اقدامات لازم برای بازگشایی مدارس را انجام دهد.

او ادامه داد: دانشجویان، قشر بالغ جامعه هستند و در حال حاضر در اولویت واکسیناسیون قرار دارند (به ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشجویانی که بیشتر در معرض ابتلا به ویروس قرار دارند) واکسینه شده اند باید صرفاً مراقبت‌های لازم را انجام دهند و به تهویه فضای کار و تحصیل شان اهمیت بدهند.

او افزود: در محیط دانشگاه به راحتی می‌توان امکانات بهداشتی را تجهیز کرد. رعایت اصول بهداشتی توسط دانشجویان بسیار بهتر از دانش آموزان انجام خواهد شد. اما در عین حال معتقدم واکسیناسیون عمومی همه دانشجویان پیشرفت مناسبی برای بازگشایی دانشگاه‌ها باشد و معتقدم دانشگاه‌ها بسته به مورد در مورد بازگشایی و نوع چیدمان کلاس‌ها به ویژه کلاس‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی کنند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام /

نظر شما