شناسهٔ خبر: 48829084 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توزیع ۲ هزار تن بذر اصلاح‌شده بین کشاورزان خراسان رضوی

از ابتدای امسال حدود ۲ هزار تن انواع بذر اصلاح‌شده توسط شبکه تعاون در خراسان رضوی توزیع شده و برای کشت محصولات باکیفیت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایرج ناصری‌مقدم مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی بذر‌های توزیع شده میان کشاورزان خراسانی را شامل "گندم، جو و پنبه" دانست و گفت: بذور اصلاح‌شده در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفته است.

او با اشاره به انتخاب بذر مرغوب اعم از رقم خوب، پرمحصول و تناسب آن با اقلیم منطقه را مهمترین رمز برداشت محصول مناسب و عملکرد کمی و کیفی بالا در عرصه کشاورزی افزود: استفاده از بذر‌های اصلاح شده در سال‏های اخیر به دلیل داشتن فوایدی همچون مقاومت بالای گیاه در طول دوره کشت در برابر بیماری و تنش، در استان بیشتر شده و گسترش یافته است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: دسترسی به موقع به بذر باکیفیت نقش به‌سزایی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد برای کشاورزان دارد و بذر‌های اصلاح شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‏ها و شوک‏های محیطی (از جمله تغییرات آب و هوایی) دارند، کمک شایانی به کشاورز در افزایش محصول، امنیت غذایی و بهبود معیشت می‌‏کنند.

ناصری‌مقدم بیان کرد: انتخاب بذر دارای کیفیت مناسب از جمله نکات مهم و کلیدی در کشاورزی است. تولید بیشتر محصول ارتباط مستقیمی با انتخاب گونه بذر و عملکرد آن در برابر انواع آفات دارد بنابراین برای افزایش تولید و به تناسب آن بالاتر رفتن درآمد کشاورز، استفاده از بذر‌های اصلاح شده بسیار توصیه می‏‌شود.

او تصریح کرد: مهمترین اهداف اصلاح نباتات را می‌توان بهبود کیفیت، افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها و مقاومت در برابر تنش‌های محیطی دانست و یکی از مهم‏‌ترین دلایل افزایش استفاده از بذر‌های اصلاح شده، مقاومت آن در برابر شرایط نامساعد محیطی و آفات است.

انتهای پیام//ا.د

نظر شما