شناسهٔ خبر: 48826230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حدود ۲ هزار تن بذر اصلاح‌شده بین کشاورزان خراسان رضوی توزیع شد

مشهد- ایرنا- مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال حدود ۲ هزار تن انواع بذر اصلاح‌شده توسط شبکه تعاون در استان توزیع شده و برای کشت محصولات باکیفیت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

ایرج ناصری‌مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بذرهای توزیع شده میان کشاورزان خراسانی را شامل "گندم، جو و پنبه" ذکر و بیان کرد: بذور اصلاح‌شده در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفته است.

وی انتخاب بذر مرغوب اعم از رقم خوب، پرمحصول و تناسب آن با اقلیم منطقه را مهمترین رمز برداشت محصول مناسب و عملکرد کمی و کیفی بالا در عرصه کشاورزی ذکر و بیان کرد: استفاده از بذرهای اصلاح شده در سال‏های اخیر به دلیل داشتن فوایدی همچون مقاومت بالای گیاه در طول دوره کشت در برابر بیماری و تنش، در استان بیشتر شده و گسترش یافته است.

وی ادامه داد: دسترسی به موقع به بذر باکیفیت نقش به‌سزایی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد برای کشاورزان دارد و بذرهای اصلاح شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‏ها و شوک‏های محیطی (از جمله تغییرات آب و هوایی) دارند، کمک شایانی به کشاورز در افزایش محصول، امنیت غذایی و بهبود معیشت می‌‏کنند.

ناصری‌مقدم گفت: انتخاب بذر دارای کیفیت مناسب از جمله نکات مهم و کلیدی در کشاورزی است. تولید بیشتر محصول ارتباط مستقیمی با انتخاب گونه بذر و عملکرد آن در برابر انواع آفات دارد بنابراین برای افزایش تولید و به تناسب آن بالاتر رفتن درآمد کشاورز، استفاده از بذرهای اصلاح شده بسیار توصیه می‏‌شود.

وی افزود: مهمترین اهداف اصلاح نباتات را می‌توان بهبود کیفیت، افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماریها و مقاومت در برابر تنش های محیطی دانست و یکی از مهم‏ ترین دلایل افزایش استفاده از بذرهای اصلاح شده، مقاومت آن در برابر شرایط نامساعد محیطی و آفات است.

خراسان رضوی با داشتن رتبه نخست کشور از نظر شمار تشکل های تعاون روستایی، ۶۸۲ تشکل فعال در حوزه تعاون روستایی، کشاورزی و زیربخش های آن دارد. پارسال حدود ۱۶ هزار تن انواع بذور اصلاح شده توسط این شبکه توزیع شده بود.

افزون بر ۵۵۰ هزار نفر در روستاهای استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات شبکه تعاون روستایی هستند. این استان بدین لحاط رتبه نخست کشور را دارد. 

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع، معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. 

بخش کشاورزی خراسان رضوی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده است. 

۱۴۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار آن به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

نظر شما