شناسهٔ خبر: 48760935 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

لیونل مسی از جمع آبی و اناری‌پوشان بارسلونا جدا شد

فوتبال در شوک!

صاحب‌خبر -
با اینکه در چند وقت اخیر به نظر می‌رسید لیونل مسی و باشگاه بارسلونا برای ادامه همکاری و تمدید قرارداد به توافق رسیده‌اند ولی بارسلونا پنجشنبه شب رسماً اعلام کرد که مسی از این باشگاه جدا خواهد شد تا دنیای فوتبال در بهت فرو رود. مسی از بارسلونا 71 میلیون یورو دستمزد دریافت می‌کرد و خوان لاپورتا توانسته بود او را برای قراردادی 5 ساله و دستمزد 35 میلیون یورویی راضی کند ولی سقف دستمزدهای لالیگا مانع اصلی بر سر عملی شدن این قرارداد شد و با وجود تلاش بارسا برای کاهش دستمزد دیگر بازیکنان و فروش ستاره‌هایی که دستمزد هنگفتی دریافت می‌کردند، در نهایت مانع از ثبت قرارداد کاپیتان اسطوره‌ای بارسا شد. همچنین موندو دیپورتیوو گزارش کرده است که عملی نشدن انتقال کریستین رومرو به نیوکمپ یکی دیگر از نکات کلیدی بود که باعث شد مسی با کاتالان‌ها به توافق نرسد. باشگاه بارسلونا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با وجود اینکه با لئو مسی به توافق رسیده بودیم و قصد هر دو طرف برای امضای قرارداد جدید بود ولی به دلیل موانع اقتصادی و ساختاری (مقررات لالیگای اسپانیا) نمی‌توان این قرارداد را رسمی کرد. در مواجهه با این وضعیت مسی ارتباط خود را با بارسلونا ادامه نخواهد داد. هر دو طرف عمیقاً متأسفند که در نهایت خواسته‌های بازیکن و باشگاه برآورده نمی‌شود. بارسا از صمیم قلب از بازیکنی که در رشد این باشگاه نقش داشته تشکر می‌کند و برای او بهترین‌ها را در زندگی شخصی و حرفه‌ای آرزو دارد.» بارسلونا در حساب توئیتر خود ویدیویی 7 دقیقه‌ای برای قدردانی از لئو مسی و با عنوان «ممنون لئو» منتشر کرد ولی نام و تصاویر مسی از وب‌سایت باشگاه بارسلونا حذف شد!

نه هواداران جدایی را باور دارند نه خود لئو
اما این اتفاقی است که هواداران فوتبال بخصوص طرفداران بارسلونا آن را باور ندارند. هواداری مقابل نیوکمپ با در دست داشتن پیراهن مسی اشک می‌ریخت و فریاد می‌زد: «هرگز فکر نمی‌کردم چنین روزی برسد.» برخی هواداران بارسلونا پس از اعلام این خبر مقابل باشگاه بارسلونا تجمع کرده بودند و اعتقاد داشتند که فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید و سیاست‌های او در مورد سوپر لیگ اروپایی باعث جدایی مسی شده است. در حالی که به گزارش نشریه اوله خود مسی هم این جدایی را باور ندارد و درک نمی‌کند که پس از مذاکرات پدرش با خوان لاپورتا رئیس بارسا، همه چیز پایان یافته باشد. کسی نمی‌تواند لبخند را به چهره او برگرداند و اگر راه‌حلی جادویی پیدا نشود، جدایی او قطعی است؛ بازیکنی که در زمان حضور خود در بارسلونا به افتخارات زیادی با آبی و اناری‌پوشان دست پیدا کرد. تا قبل از ورود مسی به فهرست بارسا در سال 2004 این تیم فاتح 61 جام شده بود و در زمان جدایی مسی این رقم به 96 رسیده است. به عبارتی لیونل مسی در فتح 36.4 درصد جام‌های بارسا در تاریخ 122 ساله‌اش نقش داشته است. او 10 لالیگا، 7 سوپرکاپ اسپانیا، 7 کوپا دل ری، 4 لیگ قهرمانان، 3 سوپرکاپ اروپا و 3 جام جهانی باشگاه‌ها با کاتالان‌ها کسب کرد که 34 جام می‌شود. ضمن اینکه او 6 توپ طلا، 6 کفش طلا در بارسا کسب کرد و در 778 بازی، 672 گل برای این تیم زد و 268 پاس گل داد. آخرین گل مسی با پیراهن بارسا 16 مه 2021 و در شکست خانگی 1-2 برابر سلتا به ثمر رسید.

واکنش‌ها به جدایی مسی
این موضوع با واکنش‌های زیادی نیز همراه شد. ماریو کمپس، اسطوره آرژانتین، معتقد است که بعد از جدایی کریستیانو رونالدو و مسی آینده روشنی در انتظار لالیگا نخواهد بود. کارلس پویول، اسطوره باشگاه بارسلونا و هم‌تیمی سابق مسی هم در این تیم بعد از قطعی شدن جدایی فوق ستاره آرژانتینی در اینستاگرام خود نوشت: «لئو، بابت همه چیز از تو سپاسگزاریم. ما نمی‌توانیم به اندازه کافی بابت چیزهایی که به ما بخشیدی قدردانی کنیم. آرزویم برای تو بهترین‌هاست.» سسک فابرگاس هم نوشت: «ممنون لئو به خاطر اینکه بارها باعث خوشحالی من شدی.»

به پاریس می‌رود یا سیتی؟
مسی پیش از آغاز فصل جدید مقصد جدیدی برای خود انتخاب خواهد کرد، اما باید دید کدام یک از باشگاه‌های مشتاق امضای قرارداد با مسی می‌توانند هزینه خرید او را بپردازند. گفته می‌شود پاری سن ژرمن و منچسترسیتی مشتاق جذب او هستند و همچنین این دو از معدود دو باشگاه‌هایی هستند که می‌توانند دستمزد این برنده شش توپ طلا را پرداخت کنند. مسی همچنین پیشتر از تمایل خود برای بازگشت به باشگاه نوجوانی‌اش، نیولز اولد بویز، و به پایان رساندن دوران حرفه‌ای فوتبال خود در آن باشگاه صحبت کرده بود و نیولز اولدبویز هم در توئیتی برای مسی نوشت: «رؤیای تو اشتیاق ماست؛ در جایی که همه چیز شروع شد، منتظرت هستیم لئو.» اما در این بین سرخیو راموس کاپیتان سابق رئال مادرید که اخیراً به پی‌اس‌جی پیوسته، مسی را در اینستاگرم فالو کرد تا به شایعات انتقال او به پاریس دامن بزند. ضمن اینکه نیمار هم عکسی که تی‌ان‌تی اسپورتس برزیل درباره جدایی مسی منتشر کرد را لایک کرد. جالب اینکه مایورکا هم به مسی پیشنهاد حضور در این تیم را داد و نوشت: «جای خالی داریم و بهشت‌مان را به تو پیشنهاد می‌دهیم ولی شماره 10 ما آنتونیو سانچز است!» با این حال، آنچه مشخص است این است که دیدن مسی در رنگ‌هایی بجز بلوگرانا در فصل جدید، چیزی است که چشم‌های هیچ فوتبال دوستی تا مدت‌ها به آن عادت نخواهد کرد.

لاپورتا: اگر با مسی قرارداد می‌بستیم، 50 سال حق پخش‌مان ضایع می‌شد
خوان لاپورتا، رئیس بارسلونا دیروز در نشست خبری درباره خبر شوکه کننده جدایی مسی از این باشگاه گفت: «در ابتدا باید بگویم مسی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است و به خاطر تمام زحماتش برای باشگاه از او تقدیر و تشکر می‌کنیم. قوانین جدید نظام مالی پاک در لالیگا اجازه نداد ما قراردادی که در ابتدا با مسی به توافق رسیدیم را امضا کنیم. ما برای قرارداد با مسی باید زیر بار قراردادی می‌رفتیم که روی 50 سال آینده حق پخش بارسلونا تأثیر می‌گذارد. باشگاه در وضعیت بحرانی اقتصادی قرار دارد. من باشگاهی را تحویل گرفتم که درآمدش نمی‌تواند دستمزد بازیکنان را پرداخت کند. من نمی‌توانم کاری را به خاطر یک نفر انجام دهم که در 50 سال آینده باشگاه تأثیر می‌گذارد چون بارسلونا از همه بالاتر است. بدون شک ما برای ماندن مسی تمام تلاش خود را کردیم و مسی نیز در مقابل دوست داشت در تیم بماند. اما اگر این قرارداد را قبول می‌کردیم، برای مدت 50 سال حق پخش‌مان ضایع می‌شد و حقوق خود را نمی‌توانستیم به صورت کامل در این قرارداد دریافت کنیم.» لاپورتا ادامه داد: «من نمی‌خواهم امید واهی بدهم. واقعیت این است که ما برای امضای قرارداد جدید برای مدت 5 سال با مسی به توافق رسیدیم ولی مشکل اصلی ما سقف بالای دستمزدهای بازیکنان بود. برای امضای قرارداد جدید با مسی باید مبلغ 100 میلیون یورو از دستمزد بازیکنان کم می‌کردیم و در این رابطه نیز با آنها مذاکره کردیم ولی برخی از بازیکنان قبول نکردند. همچنین قانون سختگیرانه لالیگا نیز مانع امضای قرارداد شد.» او درباره دوران پسا مسی، گفت: «جدایی مسی از بارسلونا بسیار ناراحت کننده است ولی اصلاً در این رابطه احساس گناه نمی‌کنم چون در حد توانایی‌ام برای تمدید قرارداد مسی تلاش کردیم اما باید برخی از اوقات تصمیماتی را بگیرید که آینده باشگاه را در نظر بگیرید. من به دوران پسا مسی خوشبین هستم و بارسلونا می‌تواند به افتخارآفرینی بدون مسی هم ادامه دهد.»

نظر شما