شناسهٔ خبر: 48753418 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شوک بزرگ؛ مسی پیراهن بارسا را نمی‌پوشد

خداحافظی تلخ با کینگ لئو

روزنامه جوان

اتفاق تلخی که کاتالان‌ها از آن می‌ترسیدند یک سال دیرتر رخ داد؛ پایان همکاری لیونل مسی با بارسا!

صاحب‌خبر -

اتفاق تلخي كه كاتالان‌ها از آن مي‌ترسيدند يك سال ديرتر رخ داد؛ پايان همكاري ليونل مسي با بارسا!

شوک بزرگی که پس از رسانه‌ای شدنش هواداران بارسلونا نه فقط در اسپانیا، بلکه در تمام دنیا باور نمی‌کردند، اما قوانین و درآمد‌های مالی در فوتبال حرفه‌ای حرف اول را می‌زند، حتی اگر این قوانین و توافقات به جدایی ستاره آرژانتینی ختم شود.

سال گذشته وقتی بحران مدیریتی در بارسا به اوج خود رسید کاپیتان مسی رسماً درخواست جدایی از تیم محبوبش را داد، اما یک سال از قرارداد او باقی مانده بود و این مسئله بهانه خوبی بود برای مخالفت رئیس وقت باشگاه با جدایی مسی. لئو به ناچار در نیوکمپ ماند به این امید که تحولی در مدیریت باشگاه رخ دهد. همین اتفاق هم افتاد و خوان لاپورتا یک‌بار دیگر به عنوان ریاست بارسلونا اتنخاب شد. برنده شش توپ طلا تصمیم‌گیری در خصوص آینده‌اش را به بعد از جام ملت‌های امریکا موکول کرده بود و همانطور که انتظار می‌رفت بعد از قهرمانی آرژانتین در کوپا تصمیم مسی برای ماندن رسانه‌ای شد. توافق پنج ساله با بارسا این نوید را به هواداران می‌داد که ابرستاره را تا ۲۰۲۶ در اختیار خواهند داشت، ولی نتیجه مذاکره نهایی با باشگاه چیز دیگری بود. خورخه مسی پدر لیونل عصر پنج‌شنبه جلسه ویژه‌ای با لاپورتا داشت و در حالی که هم مسی و هم هوادارانش منتظر خبر اعلام توافق نهایی بودند، خبری تلخ منتشر شد؛ قوانین مالی اجازه ادامه همکاری با مسی را نداد!

ترک بارسا تعطیلات طولانی‌مدت را به کام مسی تلخ کرد. هوادارانش نیز هنوز این خبر را هضم نکرده‌اند و برخی‌ها همان پنج‌شبه شب مقابل باشگاه تجمع اعتراضی تشکیل دادند، ولی هیچ‌کدام از این‌ها دردی را دوا نمی‌کند و این قوانین لالیگا هستند که مانع ادامه همکاری مهاجم ۳۴ ساله شده‌اند. اخیراً لالیگا قرارداد همکاری با بنیاد سرمایه‌گذاری ورزشی (CVC) را امضا کرده که به موجب آن سقف و قوانینی برای امضای قرارداد بازیکنان و باشگاه‌ها تعیین شده، ضمن اینکه این صندوق بخشی از درآمد‌های تبلیغاتی و حق پخش باشگاه‌ها را تصاحب خواهد کرد. از آنجا که همکاری با CVC، ۷/۲ میلیارد یورو برای فوتبال اسپانیا درآمد به همراه خواهد داشت، سران لالیگا روی اجرای تمام مقررات توافق شده حساسیت ویژه به خرج می‌دهند تا مبادا با چالش مالی جدیدی روبه‌رو شوند.
رئیس باشگاه هم برای آنکه در قضیه جدایی مسی خودش را بی‌تقصیر نشان دهد روز گذشته کنفرانسی مطبوعاتی ترتیب داد و همه تقصیرات را به گردن قوانین لالیگا و مشکلات اقتصادی انداخت. مهم‌ترین وعده خوان لاپورتا در انتخابات ریاست باشگاه حفظ کاپیتان بود که از عهده‌اش برنیامد، حال برای آنکه در مقابل هواداران حرفی برای گفتن داشته باشد به ضرر ۵۰۰ میلیون یورویی بارسا در دوران پاندمی کرونا اشاره کرده است: «بارسا مهم‌ترین چیز است. حقوق و دستمزد‌ها ۱۱۰ درصد از درآمد باشگاه را شامل می‌شود. این بدان معناست که ما هیچ حاشیه‌ای نداریم و قوانین لالیگا نیز از طریق بازی فیرپلی مالی اجرا می‌شود. اعداد و ارقام بسیار بدتر از آن چیزی است که به طور رسمی اعلام شده است. همه چیز به بازی فیرپلی مالی لالیگا مربوط می‌شود. ما نتوانستیم قرارداد مسی را به ثبت برسانیم، هرچند با او برای تمدید قرارداد توافق کرده بودیم. برای رعایت این قانون، بارسلونا مجبور بود با معامله‌ای که به معنای رهن حق پخش تلویزیونی برای نیم قرن است موافقت کند، اما من حاضر نیستم این کار را انجام دهم. تمدید قرارداد مسی ریسک‌های خاصی را به همراه داشت. خواست مسی این بود که در بارسلونا بماند. ابتدا بر سر عقد قراردادی دو ساله و سپس بر سر عقد قراردادی پنج ساله با لیونل مسی به توافق رسیدیم، اما در نهایت ثبت این قرارداد امکانپذیر نشد.»

باورش برای همه سخت است، حتی برای خود مسی. او ۲۱ سال موفق را در بارسلونا پشت سر گذاشته و رفتن به باشگاه دیگر، آن هم در سن ۳۴ سالگی کار آسانی نخواهد بود. کینگ لئو ۱۰ جام لالیگا، هفت جام سوپرجام اسپانیا، هفت جام قهرمانی کوپا‌دل‌ری، چهار جام لیگ قهرمانان، سه جام سوپرجام اروپا و سه جام باشگاه‌های جهان (در مجموع ۳۴ جام) را با پیراهن آبی و اناری‌ها بالای سر برده و حالا بعد از انجام ۷۷۸ بازی و زدن ۶۷۲ گل باید از بارسلون برود. با توجه به دستمزد نجومی‌اش، مسی پیشنهاد‌های انگشت‌شماری دارد که باید با دقت آن‌ها را بررسی کند. پاری‌سن‌ژرمن اصلی‌ترین گزینه است، تیمی که به تازگی راموس را از رئال خریده و نیمار را نیز در اختیار دارد. منتها برای خرید مسی مجبور است یکی از مهاجمانش را بفروشد که احتمالاً امباپه خواهد بود. مهاجمی که برای پیوستن به رئال لحظه‌شماری می‌کند. البته احتمال رفتن مسی به MLS نیز وجود دارد.

نظر شما