شناسهٔ خبر: 48688686 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جای خالی سریال‌های ‌مذهبی در محرم امسال؟

در محرم هر سال برنامه‌سازان با ساخت برنامه‌های تلویزیونی سعی در ایجاد فضایی مذهبی دارند، اما این سنت در محرم امسال جاری نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان هر ساله با نزدیک شدن به ایام محرم، تیزر سریال‌هایی با محوریت مذهبی و عزاداری حسینی در برهه‌های زمانی مختلف، پخش می‌شود. اما در حالیکه کمتر از دو هفته تا ماه محرم مانده است، هنوز تیزر خاصی از سریال‌های مذهبی مشاهده نشده و این ممکن است نشان‌دهنده نبود مجموعه تلویزیونی در این زمینه باشد.

کمبود مجموعه‌های تلویزیونی محرم، در حالی صورت گرفته است که طبق گفته معاون سیما در سال‌های اخیر بیشترین میزان تولیدات سیما در قالب سریال‌های تلویزیونی را شاهد بودیم.

شاه آبادی معاون سیما در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران مجموعه‌های نمایشی سیما که در اواخر اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، اعلام کرد ظرف پنج سال گذشته، میزان تولیدات مجموعه‌های تلویزیونی سیما رشد ۱۲۳ درصدی را تجربه کرده است.

وی درباره تعداد سریال‌های ساخته شده گفت: در سال ۹۹ شاهد تولید ۲۹ سریال بودیم که در مجموع ۸۴۲ قسمت سریال، روی آنتن تلویزیون رفته است که در مجموع بیش از ۲۴ هزار دقیقه مجموعه نمایشی تولید شد.

آمار رو به رشد تولیدات سیما در حالی مطرح شد که تولیدکنندگان و سریال‌سازان در سال ۹۹ با محدودیت‌های کرونایی مواجهه بودند و این محدودیت‌ها مانع از تصویربرداری برخی پروژه‌های سریال‌سازی شد. آمار ارائه شده توسط شاه‌آبادی نشان می‌دهد تولیدکنندگان ممانعتی از جهت تولید در ژانر‌های مختلف ندارند و عدم پرداختن به این موضوعات می‌تواند از بی‌توجهی برخی برنامه‌سازان نشات بگیرد.

جای خالی سریال‌های مذهبی در محرم امسال بسیار پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است چرا که طبق گفته‌های سازمان صداوسیما امسال هیچ برنامه نمایشی با محوریت مذهب در این ایام پخش نخواهد شد و تولیدات سیما در چند ژانر درام خلاصه می‌شود.

جای خالی برنامه‌های مذهبی در محرم امسال
«در کنار پروانه‌ها» تنها سریال با موضوع محرم و صفر است که به گفته روابط عمومی شبکه دو سیما قرار است از این شبکه پخش شود. داستان این مجموعه تلویزیونی زندگی جوانی را نمایش می‌دهد که به دلیل مشکلاتی که برای خود و خانواده‌اش ایجاد شده، احساس می‌کند مورد غضب و قهر خداوند قرار گرفته تا اینکه با رخ دادن حادثه‌ای متوجه می‌شود مورد لطف و عنایت خداوند قرار گرفته است.

با اینکه صداوسیما مجموعه‌های تلویزیونی مذهبی جدید چندانی جهت نمایش در ماه محرم ندارد، اما قرار است سریال‌هایی با ژانر‌های دیگر در شبکه‌های مختلف پخش شود. «پس از آزادی» مجموعه تلویزیونی به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است که حدود ۳۰ الی ۴۰ قسمت از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

جای خالی برنامه‌های مذهبی در محرم امسال
در بخش‌هایی از این سریال آمده است: هر روز با عطر گل‌های باغ‌های شهریار از خواب بلند می‌شدم، مادرم خدابیامرز یک باغچه خوشگل داشت که همیشه سرش گرم بود. بنده خدا اکثر مواقع تنها بود. بابام که راننده بیابون بود صبح تا شب پشت نفتکش اش دنده عوض می‌کرد و بنزین جا به جا می‌کرد. راه نزدیکش چهار پنج ساعت ترافیک انبار ری تا پمپ بنزین‌های جنوب و مرکز تهران بود. صبح‌ها زودتر می‌رفت تا بار بهتر بهش بخوره. اگه هوا سرد بود و مشکلی برای مناطق سردسیر پیش نمی‌اومد، بارش و عوض می‌کردن و می‌فرستادنش سمت همدان آذربایجان کردستان چه می‌دونم استان‌های سردسیر و برف گیر. این آخریا زیاد حالش میزون نبود خودش چیزی نمی‌گفت، ولی ما‌ها که می‌فهمیدیم. توی خونه‌ای که پدر مادر توش نباشه هیچی نمی‌تونه جاشونو پر کنه…

جای خالی برنامه‌های مذهبی در محرم امسال

شبکه سه سیما نیز مشغول پخش سری دوم سریال «گاندو» است. سری دوم این سریال حدود ۴۰ قسمت است که پیش‌بینی می‌شود تا اوایل شهریور، مهمان شبکه سه باقی بماند. طبق گفته‌های مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، این شبکه پس از پخش ماجرای تقلای سرویس‌های امنیتی انگلیس در ایران، به سراغ ملودرام «نیمروز تا تهران» به کارگردانی حسین نمازی می‌رود. این سریال با مضمون عاشقانه، به روابط ایران با دیگر کشور‌ها می‌پردازد.

جای خالی برنامه‌های مذهبی در محرم امسال
پویان هدایتی تهیه‌کننده برنامه‌های «حس مشترک»، «حب الحسین» و «نشان ارادت» که در سال‌های گذشته در حوزه محرم و صفر، برنامه‌سازی کرده است، امسال نیز قصد دارد برای سومین سال پیاپی «نشان ارادت» را به روی آنتن شبکه دو سیما ببرد.

به گفته روابط عمومی شبکه پنج سیما در روز‌های آینده نیز معاونت سیما در جلسه‌ای به اعلام اسامی برنامه‌ها و سریال‌های ایام ماه محرم و صفر می‌پردازد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما