شناسهٔ خبر: 48686753 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظرفیت پذیرش مبتلایان کرونا در استان اردبیل در حال تکمیل است

اردبیل- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: ظرفیت پذیرش و درمان مبتلایان کووید.۱۹ در پی شیوع گسترده موج پنجم کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل در حال تکمیل است.

صاحب‌خبر -

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، ظرفیت مراکز درمانی این استان برای پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا را محدود اعلام کرد و گفت: اگر ورودی مراکز درمانی این استان کاهش نیابد، ممکن است بیماران زیادی بدون تخت و بستری بمانند.

وی بیان کرد: در پیک قبلی شیوع کرونا در استان اردبیل، بیشترین میزان بستری ۶۵۰ بیمار بود و اگر در موج جاری، شمار بیماران بیشتر از این تعداد باشد، در بستری مبتلایان مشکل جدی ایجاد خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

وی با اشاره به پرشمار بودن تعداد مبتلایان سنین پایین کرونا در موج جدید اظهار کرد: در بیمارستان بوعلی اردبیل بیش از ۲۰۰ نفر در طی ۲۴ ساعت گذشته با علائم کرونا مراجعه کردند که ۹ نفر از آنها کودک بوده و بستری شدند.

دکتر حبیب‌زاده  با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کنترل کرونا توسط مردم گفت: متاسفانه میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۰ درصد بوده و این امر در استان اردبیل هم حتی کمتر از این مقدار است.

وی استفاده از ماسک را ستون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله و پیشگیری کرونا عنوان کرد و با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی، تهویه هوا و شستن دست بیان کرد: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۹۰ درصد برسد، در عرض ۲ هفته بیماری فروکش خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: در هر چهار پیک گذشته، با اعمال محدودیت و تعطیلی و نیز ایجاد محدودیت‌های عمومی و با تعطیلی بازار و اماکن تجاری آسیب اقتصادی به مردم وارد شد و همین اقدام در کاهش بیماری در کشور موثر بود و منجر به شکسته شدن خیزهای قبلی شد.

وی با اشاره به تداوم واکسیناسیون علیه کرونا در استان اردبیل و دعوت از همه مردم برای تزریق واکسن بر اساس برنامه اعلام شده گفت: در دسترس ترین واکسن، بهترین واکسن است چرا که انواع واکسن، بر اساس نوع مکانیسم، ایمنی ایجاد می کند.

دکتر حبیب زاده اظهار کرد: دو هفته بعد از تزریق واکسن، ایمنی ایجاد می شود که این ایمنی بسته به نوع واکسن ۶۰ الی ۹۰ درصد است و بر این اساس، واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌شود بلکه در کاهش مرگ و میر موثر بوده لازم است که همه مردم حتی با وجود تزریق واکسن، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در بیمارستان‌ها با بیمارانی مواجه هستیم که اغلب واکسن نزده‌اند و تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا بعد از واکسیناسیون به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان این که تاکنون هیچ واکسنی برای گروه سنی زیر ۱۸ سال تایید نشده است، افزود: در چنین شرایطی باز شدن مدارس امکانپذیر نیست و ما مخالف باز شدن مدارس هستیم.

وی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها هم گفت: اگر فرایند واکسیناسیون دانشجویان بر اساس برنامه پیش برود، ممکن است امکان بازگشایی مراکز دانشگاهی فراهم شود.

دکتر حبیب زاده بیان کرد: بر اساس دستورالعمل موجود، بهتر است بیمارانی که مشکل سیستم ایمنی دارند، واکسن سینوفارم یا برکت و مادران شیرده نیز واکسن سینوفارم یا آسترازنکا تزریق کنند و برای مادران باردار هم از واکسن آسترازنکا استفاده شود.

وی ادامه داد: واکسن برکت که به همت دانشمندان جوان ایرانی و از جوانان افتخارآفرین اردبیلی تولید و ساخته شده است، از نظر ساختاری شبیه واکسن چینی سینوفارم بوده و از واکسن‌های موثر کرونا محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

نظر شما