شناسهٔ خبر: 48706507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان اردبیل در پذیرش مبتلایان کرونا با محدودیت جدی رو به روست

اردبیل- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش پیدا می‌کند و این استان با محدودیت جدی در پذیرش بیماران رو به روست.

صاحب‌خبر -

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: اگر روند ابتلا به کرونا در استان اردبیل به این شکل ادامه یابد و تعداد مبتلایان به بیش از ۶۵۰ نفر برسد، در بستری مبتلایان به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه دچار کمبود تخت خواهیم شد.

وی تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و کاهش سیر شیوع کرونا در استان اردبیل را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد و افزود: سویه دلتای ویروس کرونا با شدت بیشتری در سطح این استان در حال انتشار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل سرعت انتشار این ویروس را مثل ویروس آبله مرغان ذکر کرد و گفت: سویه دلتای ویروس کرونا مسری‌ترین ویروس شناخته شده است به طوری ۱۰ ثانیه تنفس در هوای آلوده یا در کنار یک فرد آلوده می تواند باعث ابتلا شود.

وی نزدن ماسک را مساوی با ابتلا داناست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

دکتر حبیب زاده اضافه کرد: وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از دو هفته قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان به ۵۷۱ نفر و شمار مبتلایان جدید نیز به ۹۶ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با ابراز نگرانی از افزایش بیش از پنج برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۹۹ نفر رسید.

وی بیان کرد: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

دکتر حبیب‌زاده همچنین از ترخیص ۸۰ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۸۷ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: علائم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎کند.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علائم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریعتر مهار شود.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشکین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده همچنین اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۲۰۹ هزار و ۵۸۷ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تاکنون ۱۶۷ هزار و ۴۶۵ دُز واکسن نوبت اول و ۴۲ هزار و ۱۲۲ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل، سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

نظر شما