شناسهٔ خبر: 48679710 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

مسابقات گزینشی برای ملی‌پوشان به رقابتی فرسایشی تبدیل شده بود

صاحب‌خبر - جدال فرزند زاگرس در دیار سامورایی‌ها
نماینده وزنه‌برداری ایران در دسته ۱۰۹ کیلوگرم مسیر سختی برای رسیدن به توکیو نداشت بلکه با عملکرد مناسب در گزینشی‌ها توانست در جمع المپین‌های ایران قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، «علی هاشمی» ملی‌پوش دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران یکی از ورزشکاران حاضر در المپیک توکیو به شمار می‌رود؛ ورزشکاری که این تورنمنت دومین تجربه بزرگ وی به شمار خواهد رفت. هاشمی در المپیک ۲۰۱۶ ریو در دسته ۹۴ کیلوگرم روی تخته رفت و عنوان هفتمی را از آن خود کرد. در آن سال «سهراب مرادی» توانست مدال طلا این دسته را از آن خود کند.
مرادی با مهار وزنه ۱۸۲ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۲۱ کیلوگرم در دوضرب این عنوان را به دست آورد.
بعد از بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قدرت‌نمایی سهراب مرادی در دسته ۹۶ کیلوگرم، علی هاشمی تغییر وزن داد و نخست در دسته ۱۰۲ کیلوگرم قهرمان جهان شد و بعد از آن به دسته ۱۰۵ کیلوگرم رفت و در آن نیز موفق به کسب مدال طلا شد. مدالی که از هاشمی نامی آشنا در وزنه‌برداری جهان ساخت. کسب عنوان قهرمانی دسته ۱۰۵ کیلوگرم در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ آناهیم آمریکا و عنوان قهرمانی مسابقات ۲۰۱۸ عشق‌آباد در دسته ۱۰۲ کیلوگرم از افتخارات چشمگیر هاشمی به شمار می‌رود.
با تغییر اوزان وزنه‌برداری علی هاشمی تصمیم به حضور در دسته ۱۰۹ کیلوگرم گرفت. این دسته جایگزین دسته ۱۰۵ کیلوگرم شد و یکی از اوزان المپیکی به شمار می‌رود. وی در این دسته هر چند تا کنون عنوان چشمگیری را به دست نیاورده اما با حضور به موقع و عملکرد مناسب در مسابقات گزینشی، توانست در جمع چهار نفر برتر آن برای المپیک قرار گیرد.‌
طبق قانون جدید فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، شرایط حضور این رشته در المپیک توکیو متفاوت از دوره گذشته بود؛ هر وزنه‌بردار برای کسب سهمیه المپیک باید در ۶ گزینشی حضور پیدا کند. این روند در سه دوره ۶ ماهه است و سطح مسابقات نیز طلایی، نقره و برنزی تعریف می شد. امتیاز این مسابقات نیز متفاوت بود.
هر چند که مسابقات گزینشی برای ملی‌پوشان به رقابتی فرسایشی تبدیل شده بود اما آنچه کار را برای وزنه‌برداران ایرانی سخت کرد کاهش سهمیه کشور به ۲ دسته بود و هر دسته نیز یک ورزشکار باید اعزام می‌شد.
نخستین رقابت گزینشی علی هاشمی مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۸ جهان بود. این مسابقات در کشور ترکمنستان و شهر عشق‌آباد برگزار شد و هاشمی توانست در آن به مدال طلای دسته ۱۰۲ کیلوگرم برسد. طبق دستورالعمل اعلام شده از سوی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، ورزشکاران این رشته می‌توانند در یک دسته بالاتر یا پایین‌تر از وزن اصلی نیز در گزینشی المپیک حضور پیدا کنند.
هاشمی در عشق‌آباد با کسب مدال مجموع دسته ۱۰۲ کیلوگرم موفق به کسب ۹۶۴ امتیاز شد و یک گام موفق در راه توکیو برداشت. مسابقات قهرمانی آسیا در کشور چین دومین آزمون هاشمی در مسیر توکیو بود که از این رقابت نیز سربلند بیرون آمد. هاشمی در نانگبوی چین با مهار ۴۰۵ کیلوگرم در مجموع بهترین عملکرد خود را به ثبت رساند. وی در این دوره از مسابقات ۹۴۴ امتیاز را کسب کرد.
هاشمی با علم به اعزام تنها ۲ وزنه‌بردار ایرانی به توکیو دست از تلاش برنداشت بلکه با شرکت در مسابقات جام فجر در سال ۱۳۹۷ و ثبت رکورد ۴۰۴ کیلوگرم در مجموع ۸۹۴ امتیاز را کسب کرد.
هر چند که برخی هاشمی را گزینه چهارم اعزام به توکیو قلمداد می‌کردند اما اتفاقاتی که در مسیر گزینشی‌های المپیک رخ داد، هاشمی را بیش از پیش امیدوار کرد. مصدومیت سهراب مرادی و اوت کردن‌های متوالی کیانوش رستمی این باور را ایجاد کرده بود که دارندگان مدال طلای المپیک ریو انگیزه‌ای برای حضور در توکیو ندارند و فدراسیون باید نگاه ویژه‌ای به هاشمی داشته باشد. هاشمی با اعزام به مسابقات قهرمانی ۲۰۱۹ جهان در تایلند عملا امتیازات خود را تکمیل کرد و بیش از دیگران امیدوار به توکیو شد. در آن مسابقات بود که کیانوش رستمی با اوت شدن در دسته ۹۶ کیلوگرم ایران کار خود را برای رسیدن به سرزمین آفتاب دشوار کرد.
هاشمی در تایلند هر چند که نتوانست عملکرد چشمگیری داشته باشد اما موفق شد با ثبت مجموع ۳۹۵ کیلوگرم ۸۶۹ امتیاز را کسب کند. هاشمی در آخرین گزینشی خود در دسته ۱۰۹ کیلوگرم در شهر رشت موفق به مهار ۳۸۸ کیلوگرم شد و توانست از مسابقات بین المللی جام فجر نیز ۷۸۱ امتیاز کسب کند. او که مدعی رسیدن به توکیو بود اما بازگشت دوباره سهراب مرادی به تخته عملا کار این ورزشکار ایلامی را سخت کرد و حتی موجب شد تا وی انگیزه‌ای برای حضور در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۱ آسیا در ازبکستان نداشته باشد. فدراسیون که از کسب سهمیه توسط مرادی و رستمی اطمینان کامل نداشت تصمیم گرفت هاشمی را برای آخرین گزینشی به کلمبیا اعزام کند اما قانون جدید فدراسیون بین‌المللی موجب شد تا هاشمی با کسب ۳ هزار و ۶۷۲ امتیاز در جمع هشت نفر برتر قرار گیرد.
عملکرد نه چندان خوب کیانوش رستمی و سهراب مرادی در تاشکند و مصدومیت مرادی در کلمبیا ورق شانس را به سود هاشمی برگرداند تا وی در آخرین دقایق مسافر توکیو شود. این توفیق در حالی نصیب وی شد که هاشمی اکنون یکی از افراد با تجربه کاوران ایران به شمار می‌رود و باید در دسته ۱۰۹ کیلوگرم جدال نفسگیری با سیمون ماتروسیان از ارمنستان، اکبر ژورایف ازبکستانی و تیمور نانیف روس داشته باشد.
جدالی که بدون شک مهم‌ترین چالش زندگی ورزشی هاشمی خواهد بود. او با تکیه بر تجربه ۲ دوره قهرمانی جهان و مسابقات بین‌المللی توان گذر از این چالش را نیز دارد. هاشمی وزنه‌بردار جوان و کم تجربه‌ای نیست که دیدش به المپیک به معنای کسب تجربه بزرگ باشد بلکه ملی‌پوشی است که در اوج پختگی و تجربه گام در سرزمین آفتاب خواهد گذاشت.
بدون شک جوان ایلامی تیم ملی وزنه‌برداری ایران به راحتی از این موقعیت نخواهد گذاشت بلکه به دنبال کسب افتخاری است که نام وی را در تالار مشاهیر ورزش ایران قرار می‌دهد.
بدون شک هاشمی همان ورزشکاری است که با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان وی را گزینه آخر اعزام به توکیو قلمداد کردند با مدیریت درست و تکیه بر تجربه ورزشی توانست خواسته‌های خود را به مسئولان ورزش ایران تحمیل کند. او این توانایی را نیز خواهد داشت که در میدان سخت توکیو با کمک کادر فنی بتواند رقیبان خود را در شرایطی قرار دهد که در نهایت منجر به رسیدن او به مدال المپیک شود.

برچسب‌ها:

نظر شما