شناسهٔ خبر: 48674067 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش ذخیره آب پشت سد‌های استان کرمانشاه/آب سد گاوشان یکی از بهترین منابع آبی کشور/آب شرب شهر کرمانشاه آلودگی ندارد

ذخیره آب پشت سد‌های استان کرمانشاه در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شهلایی مدیر عامل آب منطقه‌ای استان با اشاره به وجود ۱۲ سد مخزنی در استان گفت : ظرفیت سد‌ها یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که هم اکنون ۶۵ درصد (۸۷۵ میلیون متر مکعب) این ظرفیت پر است.

او با بیان اینکه امسال بارندگی‌ها بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته، گفت : خشکسالی امسال در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و در نتیجه کاهش نزولات آسمانی ورودی سد‌ها کاهش یافته است.

او افزود: در سال آبی ۹۸ نزدیک به ۴۰۰ میلی متر بارندگی داشتیم، اما این میزان در سال آبی ۹۹ به ۲۹۷ میلی متر رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان به برداشت نامتعارف و غیرمجاز از منابع زیر زمینی اشاره کرد و افزود: کشاورزان باید به سمت کشت‌های کم آب بر بروند.

شهلایی ادامه داد: کشت برنج در شرق استان لطمه زیادی به منابع آب زیر زمینی وارد کرده است، هندوانه و ذرت از دیگر محصولات پر آب بر هستند که کشت آن‌ها منابع آبی را تهدید می‌کند.

او با بیان اینکه باید در بین منابع آبی و مصارف تعادل برقرار شود، گفت: متاسفانه در حال حاضرشاهد خشک شدن سراب‌های استان هستیم و این زنگ خطر جدی است که بحران آب را در پی دارد .

سد گاوشان یکی از بهترین منابع آبی را دارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با تأکید بر اینکه آب سد گاوشان یکی از بهترین منابع آبی کشور است، گفت: هیچ گونه آلودگی در آب شرب شهر کرمانشاه وجود ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: تأمین بلند مدت آب کرمانشاه در افق ۱۴۱۵ از طریق سد گاوشان در نظر گرفته شده که این میزان دو متر مکعب در ثانیه و حدود ۶۳ میلیون متر مکعب در سال است.

شهلایی افزود: طرح بلند مدت آبرسانی به شهر کرمانشاه نیازمند احداث یک تصفیه خانه دیگر بود که این تصفیه خانه در روز عید غدیرخم در روستای سراب خشکه وارد مدار بهره برداری شد که با احداث این سد در بلند مدت ۲ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب به سمت شهر کرمانشاه هدایت می‌شود.

او گفت: به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهیم که به لحاظ تامین آب مشکلی نداریم چرا که در سد گاوشان هر ساله به اندازه ۳ سال نیاز آبی کرمانشاه را ذخیره می‌کنیم تا در صورت بروز خشکسالی ذخیره کافی آب داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با تاکید بر اینکه در احداث تصفیه خانه جدید شهر کرمانشاه و خط انتقال آب از بهترین مواد استفاده شده افزود: نشتی‌هایی که طی چند روز گذشته در مسیر انتقال آب شاهد آن بودیم از محل اتصالات بوده است.

شهلایی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان آب ورودی به خط انتقال هم اکنون دو برابر شده فشار مضاعفی به شبکه انتقال وارد کرده که باعث بوجود آمدن این نشتی‌ها شده و هیچ گونه شکستگی در طول خط انتقال نداشته ایم.

او به کدورت آب برخی از مناطق شهر کرمانشاه در روز‌های اخیر اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته برخی از مشترکان شهر کرمانشاه شاهد کدورت در آب منازل خود بودند که این کدورت هیچ ارتباطی به آب سد گاوشان ندارد چرا که آب این سد کدورت بسیار پایینی دارد و و از با کیفیت‌ترین منابع آبی محسوب می‌شود.

شهلایی افزود: کدورت موجود در آب مشترکان خانگی ناشی از تلاطم‌های داخل شبکه بوده که به مرور بر طرف شده است و شهروندان در این زمینه هیچ نگرانی نداشته باشند .

انتهای پیام/د

نظر شما