شناسهٔ خبر: 48672650 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش ۲۵ درصدی ذخیره آب سد‌های استان کرمانشاه

خبرگزاری صداوسیما

ذخیره آب پشت سد‌های استان کرمانشاه در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیر عامل آب منطقه‌ای استان با اشاره به وجود ۱۲ سد مخزنی در استان گفت: ظرفیت این سد‌ها یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که هم اکنون ۶۵ درصد (۸۷۵ میلیون متر مکعب) این ظرفیت پر است.

شهلایی با بیان اینکه امسال بارندگی‌ها بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته، افزود: خشکسالی امسال در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و در نتیجه کاهش نزولات آسمانی ورودی سد‌ها نیز کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی ۹۸ نزدیک به ۴۰۰ میلی متر بارندگی داشتیم، اما این میزان در سال آبی ۹۹ به ۲۹۷ میلی متر رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان به برداشت نامتعارف و غیرمجاز از منابع زیر زمینی نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید به سمت کشت‌های کم آب بر بروند.

شهلایی تصریح کرد: کشت برنج در شرق استان لطمه زیادی به منابع آب زیر زمینی وارد کرده است، همچنین هندوانه و ذرت از دیگر محصولات پر آب بر هستند که کشت آن‌ها منابع آبی را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه باید در بین منابع آبی و مصارف تعادل برقرار شود، گفت: متاسفانه در حال حاضرشاهد خشک شدن سراب‌های استان هستیم و این زنگ خطر جدی است که بحران آب را در پی دارد.

نظر شما