شناسهٔ خبر: 48668709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

بغداد در پی میزبانی کنفرانسی منطقه ای با حضور ایران و عربستان و ترکیه

صاحب‌خبر -

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه عراق خبر داد که بغداد درصدد میزبانی کنفرانسی منطقه‌ای با حضور کشورهای همسایه عراق و چند کشور دیگر منطقه برای بررسی مسائل امنیتی و سیاسی و اقتصادی مرتبط با عراق است.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، دستور تشکیل کمیته‌ای در هیئت دولت متشکل از چند مشاور و مقام وزارت خارجه به ریاست «نزار الخیرالله»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق، برای انجام تدارکات لازم برای برگزاری این نشست را داده است.

به گفته این مقام ایران، ترکیه، عربستان، کویت، اردن، سوریه، و چند کشور تأثیرگذار دیگر عربی و نیز چند کشور از اتحادیه اروپا در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

این مقام تأکید کرده که هدف از برگزاری این کنفرانس نزدیک کردن دیدگاه‌ها در پرونده‌های امنیتی و سیاسی مهم میان کشورهایی است که با یکدیگر اختلافاتی دارند.

به گفته این مقام عراقی هنوز هیچ دعوتی از کشورها آغاز نشده و موضوع در مرحله تهیه محورها و پرونده‌های مربوط به کنفرانس است.

این مقام ابراز اطمینان کرده که همه کشورها به این دعوت پاسخ مثبت دهند اما معلوم نیست که سطح مشارکت در چه حدی باشد و افزوده که این کنفرانس احتمالا در اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آینده برگزار می‌شود.

پیش از این در ماه ژوئیه بغداد توانسته نشست سه‌جانبه سران اردن و مصر و عراق در بغداد را با موفقیت برگزار کند.

هفته گذشته نیز «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه‌ای در واشنگتن تأکید کرده بود که دولتش به تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای منطقه ادامه می‌دهد.

عراق همچنان مسائل بلاتکلیفی با کشورهای همسایه خود دارد که بسیاری از آنها به دوره رژیم بعث مربوط می‌شود. از جمله این مسائل موضوع اختلافات آبی با ترکیه و ایران، فعالیت‌های حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، تردد تروریست‌ها در مرزهای عراق و سوریه، بدهی‌های عراق به کویت و توافقات تجاری و نفتی با اردن است.

پیش از این بغداد میزبانی سه دوره از نشست‌های مشترک ایران و عربستان را که با وساطت عراق برگزار شد بر عهده گرفته بود. ضمن اینکه تلاش‌هایی برای برقراری تماس‌های مستقیم میان ایران با اردن و مصر نیز از جانب عراق انجام شده است.

نظر شما