شناسهٔ خبر: 48666011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تدارک بغداد برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای با حضور ایران، سعودی و ترکیه

روزنامه العربی الجدید، از برنامه‌ریزی دولت عراق برای برگزاری قریب‌الوقوع یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور همسایگان این کشور از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام مسئول بلندپایه در وزارت خارجه بغداد می‌گوید که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق قصد دارد یک کنفرانس برای کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه برگزار کند تا طی آن، پرونده‌های مرتبط با عراق و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی کند. به همین منظور، یک کمیته کوچک در داخل دفتر الکاظمی برای تدارک این امر، تشکیل شده است.

تاکید الکاظمی بر ایجاد همگرایی میان کشورهای متخاصم و رقیب در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای

این مقام آگاه بلندپایه عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» در حالی از این قصد الکاظمی خبر داد که چندی پیش، نخست‌وزیر عراق، در جریان سفر به واشنگتن، در جمع شماری از خبرنگاران گفته بود که کشورش تلاش می‌کند تا میان کشورهای متخاصم و رقیب همگرایی ایجاد کند. 

وی پیش از آن، در بغداد نیز در خصوص تلاشش برای ایفای نقش عراق به منظور ایجاد همگرایی میان کشورهای منطقه سخن گفته بود. الکاظمی با تاکید بر اجتناب عراق از این‌که مبدأ تهدید علیه همسایگانش باشد،گفته بود که کشورش می‌بایست با همه کشورهای همسایه، همکاری امنیتی و نظامی داشته باشد.

تشکیل کمیته برای تدارک مقدمات برگزاری کنفرانس کشورهای همسایه عراق

العربی الجدید در ادامه نوشت که بر اساس اطلاعات به دست آمده، الکاظمی دستور تشکیل یک کمیته از هیأت دولت با حضور شماری از کارمندان، مشاوران و مقامات مسئول در وزارت خارجه و در رآس آنها «نزار الخیرالله» قائم مقام این وزارت‌خانه تشکیل داده است. این کمیته مسئول تدارک مقدمات لازم برگزاری یک کنفرانس با حضور کشورهای همسایه عراق از جمله، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت و اردن، نمایندگانی از نظام بشاراسد در سوریه و شماری از کشورهای عربی تاثیرگذار و نمایندگانی از اتحادیه اروپا است.

هدف اصلی برگزاری کنفرانس

این مقام مسئول در وزارت خارجه عراق گفت که هدف از این کنفرانس که در بغداد برگزار خواهد شد، ایجاد همگرایی میان کشورهای همسایه عراق در خصوص پرونده‌های مهم امنیتی و سیاسی است. این کمیته تا به این لحظه  از هیچ کشوری را برای مشارکت در کنفرانس مذکور دعوت به عمل نیاورده و هنوز در حال تدوین و بررسی محورها و پرونده‌های مطرح در این کنفرانس و چارچوب کلی آن است.

زمان برگزاری کنفرانس

وی در عین حال ، اطمینان داد که هیچ گونه قید و شرطی برای کلیه کشورهای همسایه عراق یا سایر کشورهایی که به این کنفرانس دعوت خواهند شد، وجود ندارد. زمان برگزاری این کنفرانس به احتمال زیاد در پایان ماه جاری آگوست یا اوایل سپتامبر آینده خواهد بود.

تجربه موفق برگزاری اجلاس سران سه کشور عربی در بغداد

دولت الکاظمی در برگزاری کنفرانس سران سه کشور عربی با حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، و «عبدالله دوم» شاه اردن در بغداد در ژوئن گذشته به ویژه در خصوص تامین امنیت مقر برگزاری این اجلاس در منطقه سبز بغداد و برگزاری آن به شکل مناسب، موفق عمل کرد.

عصر یکشنبه (۲۷ ژوئن)، نشست سه‌جانبه سران عراق، مصر و اردن در بغداد برگزار شد. سران سه کشور در این بیانیه بر تحکیم همکاری و افزایش ساز و کارهای هماهنگی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، صنعتی، امنیتی و غیره  با هدف ترسیخ عوامل توسعه و شکوفایی و ارتقای تلاش‌های مشترک برای ایجاد روابط راهبردی تاکید کردند.(جزئیات بیشتر)

حمایت پارلمان از هر اقدام در راستای تقویت ثبات و اقتصاد عراق

«عامر الفایز» عضو کمیته روابط خارجه در پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: دولت الکاظمی، ثبات و استقرار کشور را در درجه اول در گرو ثبات و استقرار محیط اطراف آن می‌داند و به همین دلیل از مدتها پیش به دنبال میانجیگری و ایجاد همگرایی میان طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور دور کردن عراق و عراقی از درگیری‌ها و وارد شدن این کشور به هر محور منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی توضیح داد: «کمیسیون روابط خارجه در پارلمان عراق اقدام به میزبانی طرف‌های مسئول در وزارت خارجه و نخست‌وزیری برای بررسی و اطلاع از جزئیات کنفرانس منطقه‌ای که دولت الکاظمی به دنبال برگزاری آن است و اهداف آن، خواهد کرد. قطعا ما از چنین اقداماتی که در راستای ثبات و استقرار عراق و تقویت اقتصاد آن و ارتباطات امنیتی با کلیه کشورهای منطقه است، حمایت خواهیم کرد. عراق می‌تواند میزبان برگزاری چنین کنفرانس‌های منطقه‌ای باشد و ما در پارلمان از تصمیمات دولت در این خصوص حمایت می‌کنیم».

مهمترین پرونده‌های عراق با کشورهای همسایه

بنا بر این گزارش، هنوز عراق پرونده‌های لاینحلی با کشورهای همسایه خود دارد که زمان برخی از آن‌ها به پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ باز می‌گردد اما پرونده‌های جدیدی نیز وجود دارد. در این میان پرونده‌هایی نظیر آب با ترکیه و ایران، حزب کارگران کردستان، مرزهای سوریه و نفوذ داعشی‌ها، پرونده امنیتی و تجاری در مرزهای سعودی، ترسیم مرزها با ایران، بدهی‌های عراق به کویت و توافق‌های نفتی و تجاری با اردن از مهمترین پرونده‌های موجود است.

در ادامه این گزارش آمده است، با تمامی این تفاصیل، انتظار می‌رود که بغداد با برگزاری این کنفرانس به دنبال ایجاد همگرایی میان کشورهای همسایه در خصوص پرونده عراق و سایر پروند‌ه‌های منطقه و به طور مشخص، عربستان سعودی، ایران و ترکیه سه کشور محوری همسایه خود، باشد.این در حالی است که بغداد در خصوص پرونده‌های مختلف در حال مذاکره به طور مستقیم با کشورهای ذی‌ربط است.

«باسم خشان» دیگر نماینده پارلمان عراق می‌گوید: اطلاعاتی در خصوص برگزاری این کنفرانس به صورت غیررسمی به دست ما رسیده و امیدواریم که جزئیات، اهداف و مزایای آن برای عراق و عراقی اعلام شود. ما نگران آن هستیم که این کنفرانس صرفا جایی برای هزینه‌‌کرد و بستن خیابان‌ها به روی شهروندان به دلیل اجرای طرح امنیتی ویژه تامین امنیت حضور هیأت‌های خارجی باشد. امری که اغلب در زمان ورود هر هیأت عربی یا خارجی به بغداد روی می‌دهد.

وی افزود که پرونده‌های مطرح در این کنفرانس باید در راستای منافع عراق باشد نه کشورهای حاضر در این کنفرانس. چه بسا که برگزاری چنین کنفرانسی دارای پیامدهای منفی برای عراق باشد.برخلاف آن‌چه که برخی از عراقی‌ها، سیاستمداران و شهروندان تصور می‌کنند.

اما «علی البیدر» تحلیلگر امور امنیتی و سیاسی عراق در تماس با العربی الجدید می‌گوید: «عراق دارای یک فرصت طلایی برای برگزاری چنین نشستهای بین‌المللی به دلیل جایگاه جغرافیایی، برخورداری از منابع طبیعی و روابط متوازن با همه طرف‌ها است..اهمیت چنین کنفرانسی به دلیل مزایایی است که برای عراق در تمامی سطوح خواهد داشت و عراق از طریق آن می‌تواند در جمع کشورهای تصمیم‌گیرنده منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گیرد».

انتهای پیام/م

نظر شما