شناسهٔ خبر: 48654640 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برترین‌های طرح ملی «ایران قوی»// کانون «فاطمه الزهرا(س)»

ابتکارات و ایده‌ های جدید بچه‌ های مسجد برای اشتغال و درآمدزایی

کانون فاطمه الزهرا(س) مسجد جامع شهر وردنجان یکی از کانون‌های فعال چهارمحال و بختیاری است، این کانون با ایده‌ها و ابتکارات نو همچون جمع‌آوری لامپ‌های حباب‌دار سوخته و فروش آ‌نها و نیز پرورش طیور و مرغ برای کانون درآمدزایی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، کانون فاطمه الزهرا(س) مسجد جامع شهر وردنجان استان چهارمحال و بختیاری یکی از کانون های مساجد فعال است که از سال 1386 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان فعالیت خود را آغاز کرد. این کانون فرهنگی هنری که در طرح ملی ایران قوی 15986 امتیاز کسب کرد، در سه شبستان و ذیل 12 رواق، 48 عنوان برنامه اجرا می کند.

 

«سید حامد موسوی وردنجانی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا(س) مسجد جامع شهروردنجان اظهار کرد: از زمان اجرای رویداد ملی فهما، فعالیت های کانون در رواق های مختلف این طرح ملی رونق یافت، به طوری که  در رواق هنر در قدم اول اقدام به شناسایی هنرمندان نمودیم و در مراحل بعد با سازماندهی استعدادهای بچه های مسجد، اقدام به ثبت تولید محتوا و اثر نمودیم.

 

در حال حاضر برنامه این کانون فرهنگی هنری فعالیت در روانق ترنج است و به همت هنرمندان و با در نظر گرفتن شاخصه های کارآفرینی تلاش کرده ایم که آثار جدیدی در این زمینه تولید کنیم و هنرمندان این کانون نیز در فعالیت های هنری همانند برجستگی بر روی مس آثاری تولید و توانستند حائز رتبه برتر شوند.

 

 

 

 

یکی دیگر از فعالیت‌های جوانان کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا (س) در مسجد جامع شهر وردنجان، راه‌اندازی طرح «فعالیت های مذهبی» است در این طرح نوجوانان در هیئتی که در فضای مسجد تشکیل داده اند، اقدام به قرائت قرآن و آموزش مداحی اهل‌بیت (ع) می‌کنند.حضور در برنامه های ورزشی از دیگر طرح های کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا (س) است در این طرح نوجوانان و جوانان در مسابقات ورزشی از جمله فوتبال، تنیس روی میز، کوهنوردی، مسابقات ورزشی با حضور پرشور شرکت می کنند.

 

تشکیل گروه نمایش را می توان یکی دیگر از فعالیت های شاخص بچه های کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا(س)دانست که نمایش های زیبایی نیز توسط این  گروه در سطح کشوراجرا می شود، به گفته موسوی وردنجانی فعالین کانون در بحث تولید فیلم نیز فعالیت های گسترده ای انجام و اثرهای ماندگار تولید کرده اند. ضمن اینکه در رواق نور نیز بچه های مسجد در مسابقات مدهامتان شرکت و در سطح شهرستان و استان توانستند، حائز رتبه شدند.

 

اجرای طرح «سه شنبه های تکریم»، را می توان از برنامه های کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا(س) نام برد، مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا(س) افزود: در قالب این طرح از بیش از ۳۰۰ نفر اعم از خانواده های شهدا، بازاریان، نخبگان علمی، اصناف و جوانان تاثیرگذار تقدیر به عمل آمده است.

 

 

یکی دیگر از طرح هایی که در اوج بحران کرونا به همت بچه های کانون فرهنگی هنری وردنجان اجرا شد، طرح ملی «راهکار» بوده است، موسوی وردنجانی گفت: در قالب این طرح 36 عنوان برنامه و کمک مومنانه شامل توزیع سبدهای معیشتی و توزیع گوشت قربانی در 5نوبت و نیز توزیع 13هزار غذای گرم و اقلام بهداشتی میان خانواده های کم برخوردار انجام شده است. همچنین برای افراد کهنسال و نیز بیمارانی که توانایی خرید مایحتاجشان را نداشتند، با راه اندازی «پیک سلامت»، کمک رسانی انجام شده است.

 

 

 

 

کارآفرینی و عرضه تولیدات گلخانه ای با توجه به ظرفیت هایی که این کانون فرهنگی هنری دارد، را می توان بخش دیگری از رویکردهای این کانون دانست، مدیرکانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا(س) وردنجان خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود تلاش کردیم که در پرورش مرغ و طیور نیز فعالیت داشته باشیم و از این طریق بتوانیم در اشتغال آفرینی نیز گام های اثرگذاری برداریم. همچنین توانسته ایم در زمینه پرورش گل های گلخانه ای و تزیینی نیز کارآفرینی ایجاد کنیم.

 

وی ادامه داد: از رویکردهای ما در بحث اشتغال و کارآفرینی، ارایه آموزش های لازم به نوجوانان و جوانان است، در همین زمینه تلاش کردیم که با امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و نیز بنیاد برکت، وام های اشتغال آفرینی برای کارآفرینان فراهم کنیم و از  این طریق از کارآفرینان حمایت های لازم داشته باشیم. ضمن اینکه در بحث مشاغل خانگی نیز برای بسیاری از بانوان فرصت اشتغال زایی فراهم شد، تا آنها بتوانند محصولاتشان را در بازار عرضه کنند.

 

از دیگر ابتکاراتی که در کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا(س) در بحث اشتغال و کارآفرینی انجام شده است، بحث جمع‌آوری لامپ‌های حباب دار سوخته است، مدیر کانون فاطمه الزهرا(س) در این باره گفت: پس از اعمال تغییرات لامپ های حباب دار سوخته به فروش می‌ رسند و درآمد حاصل از آن صرف امورات کانون می شود، همچنین کانون با جمع‌آوری وسایل غیرضروری توانسته از آنها در جاهایی که لازم است، استفاده کند.

 

برگزاری نمایشگاه کتاب، صنایع دستی، کلاس های نقاشی، قرآن، کامپیوتر، برپایی مسابقات ورزشی، برگزاری اردو  را می توان بخش دیگری از فعالیت های کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا (س) در مسجد جامع شهر وردنجان دانست که همواره با استقبال مخاطبان روبرو بوده است.

 

پایان پیام/40

نظر شما