شناسهٔ خبر: 48648997 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شناسایی یک‌ هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در استان همدان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان گفت: تاکنون یک‌ هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، قاسم اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان اینکه در کشور ۸ هزار گونه گیاهان دارویی و در استان یک‌هزار و ۶۵۸ گونه شناسایی شده است گفت: در استان همدان ۳۱۵ و در کشور ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی قابلیت بهره‌برداری دارند که در استان همدان بین ۳۰ تا ۴۰ گیاه مورد اقبال عمومی است.

او با بیان اینکه در استان همدان ۳۱۵ و در کشور ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی قابلیت بهره‌برداری دارند گفت: در شرایط فعلی باید از گونه‌های گیاهی بهره برد که در برابر خشکی مقاوم هستند.


او بیان کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان ۱۱ ایستگاه تحقیقاتی در استان دارد.

اسدیان با بیان اینکه از سال ۱۳۴۸ تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ طرح تحقیقاتی بدون تکرار اجرا شده که به طور متوسط در هر سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ طرح را شامل شده است گفت: ضریب اجرای طرح تحقیقاتی در استان ۳.۴ درصد و متوسط کشوری آن ۲.۴ درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ۱۰۰ مورد ثبت اختراع در این مرکز به ثبت رسیده است افزود: ۶۰۰ عنوان مقاله و ۵۰ جلد کتاب به رشته تحریر درآمد و با ۳۵۰ پایان نامه تحصیلات تکمیلی و یک‌هزار پایان نامه دوره کارشناسی همکاری شده و مورد حمایت قرار گرفته است.

او با بیان اینکه ۱۱ شرکت در مراکزی مانند رشد و نوآوری و تولید گیاهان دارویی فعال هستند تصریح کرد: در سال قبل گروه «یاوران تولید» به منظور رفع مشکلات و موانع تولید و ارائه راهکار مقابله با این موارد و با هدف مراجعه به بخش‌های مختلف تولیدکنندگان کشاورزی آغاز به کار کرد و ۲۲۰ مورد تولید در زیرگروه‌های مختلف داشته است.

اسدیان با اشاره به اینکه اثربخشی فعالیت‌های یاوران تولید و اثرات مهم آن‌ها ۳۹ مورد بوده و همدان مقام دوم کشور را از آن خود کرده است ادامه داد: تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در ۲۶ رشته شرکت کردند و برای دانش آموزان نیز ۶ هزار و ۲۰۰ دوره در ۲۲ رشته تحصیلی برگزار شده است.

او خاطرنشان کرد: در حوزه نظارت نیز ۳۳۰ هزار اصله موفق به اخذ گواهی شدند که در فرایند نظارت بر تولید گندم آبی و دیم حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن، در بخش جو آبی ۲۳۰۰ تن، تولید سیب زمینی ۹ هزار و ۹۰۰ تن و تولید نهال استاندارد ۴۵۰ هزار اصله حاصل شده است.

او با اشاره به اینکه حفظ پوشش گیاهی در مناطق شیب‌دار در تقویت پایه‌های کشاورزی منطقه موثر است اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را برای حفظ پوشش گیاهی به کار بریم و اجازه ندهیم که خاک بدون پوشش گیاهی بماند.

اسدیان با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی باید از گونه‌های گیاهی بهره برد که در برابر خشکی مقاوم هستند افزود: گونه‌های درختی بهترین نمونه پوشش گیاهی است که در حفظ خاک بسیار موثر است.

او با اشاره به اینکه مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از روش‌های مکانیزه می‌تواند مانع از انتقال بی‌رویه منابع آب از سطح تحتانی به قسمت فوقانی شود تصریح کرد: نباید برای برخی از منافع تولید محصولاتی کشت کرد که سود کوتاه‌مدت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان اینکه در هر منطقه باید مطالعه‌هایی مبتنی بر داده‌های واقعی، مطلوب و مناسب برای توسعه پایدار صورت گیرد ادامه داد: در کشاورزی باید مدیریت جامع آن حوزه را در نظر بگیریم به عنوان مثال در باغات دیم با استفاده از مدیریت منطقه‌ای خاص و به کارگیری روش‌های مختلف مهندسی یا مکانیکی می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت و شرایط را مدیریت کرد.

انتهای پیام/ا

نظر شما