شناسهٔ خبر: 48649736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سالانه حدود ۲۰۰ طرح در مرکز تحقیقات کشاورزی همدان اجرا می‌شود

همدان- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: به طور متوسط سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

قاسم اسدیان روز یکشنبه در نشست خبری در صفحه اینستاگرامی جهادکشاورزی بر اجرای طرح های تحقیقاتی در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: ضریب اجرای طرح تحقیقاتی در استان ۳.۴ و متوسط کشوری آن ۲.۴ است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ ایستگاه تحقیقاتی در استان همدان وجود دارد اظهار داشت: در این مرکز بیش از ۵۰ جلد کتاب نگارش شده و بیش از ۶۰۰ عنوان مقاله علمی متنوع به رشته تحریر درآمده است.

اسدیان با بیان اینکه در این مرکز ۴۵۰ هزار اصله نهال اصلاح شده کشت شده که ۳۳۰ هزار اصله موفق به اخذ گواهی شدند افزود: گندم آبی و دیم حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن، جو آبی ۲ هزار و ۳۰۰ تن و سیب زمینی  اصلاح شده ۹ هزار ۹۰۰ تن تحت نظارت این مرکز در سال زراعی جاری تولید شد. 

وی خاطر نشان کرد: در استان یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهان دارویی وجود دارد که تعداد گونه های گیاهی کشور هشت هزار گونه است.

به گفته اسدیان، گیاهان دارویی استان همدان ۳۱۵ گونه و در کشور ۲ هزار و ۳۰۰ گونه است و از تعداد گیاهان دارویی که در استان موجود است بین ۳۰ تا ۴۰ گیاه مورد اقبال عمومی است.  

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی همدان بر حفظ و نگهداری گونه های گیاهی تاکید کرد و گفت: برداشت بی رویه از این گونه ها موجب از بین رفتن منابع آبی و خاکی می شود. 

 وی ادامه داد: مرکز تحقیقات کشاورزی همدان از سال ۱۳۴۸  تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده و یک هزار و ۶۰۰ طرح تحقیقاتی بدون تکرار در این مرکز اجرا شده است.

اسدیان تصریح کرد: همچنین تعداد ثبت اختراع در این مرکز ۱۰۰ مورد بوده است و در اجرای ۳۵۰ مورد پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی و هزار پایان‌نامه دوره کارشناسی همکاری داشتیم.

وی افزود: در سال قبل گروه یاوران تولید با هدف مراجعه به بخش‌های مختلف تولیدکنندگان کشاورزی آغاز به کار کرد که در راستای رفع مشکلات و موانع تولید و راهکارهای مقابله با آنها فعالیت می‌کنند.  

اسدیان با بیان اینکه ۲۲۰ طرح توسط یاوران تولید در زیر گروه‌های مختلف انجام شده افزود: طی بررسی‌ها و تحقیقات هفته گذشته اثربخشی فعالیت‌های یاوران تولید و اثرات مهم آنها ۳۹ مورد بوده و در این رابطه استان همدان مقام دوم را در کشور دارد.

نظر شما