شناسهٔ خبر: 48645869 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

طرح های حمایتی در حوزه نشر و کتاب افزایش چشمگیری داشته است

صاحب‌خبر -

«یوسف امینی» در حاشیه مراسم افتتاح سومین شعبه فروشگاههای زنجیره ای کتاب و محصولات فرهنگی «بوکتاب» بیان کرد: کتاب یک موضوع فرهنگی و جزء تولیداتی است که در تاریخ ما و بویژه خراسان در تولید، صحافی و تذهیب کتاب قدمتی طولانی دارد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر می خواهیم عرضه کتاب افزایش پیدا کند باید کتابفروشی ها از روش های خلاقانه استفاده کنند؛ گفت: کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی همیشه مورد نیاز جامعه بوده اما روش عرضه باید با گذشته متفاوت باشد به گونه ای که در مخاطب ایجاد نیاز کند.

وی افزود: ذائقه های جامعه کنونی ما نسبت به ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال گذشته متفاوت شده است لذا تولیدکنندگان باید متناسب با ذائقه های مردم تولیدات خود را عرضه کنند و هر شغلی که خود را با ذائقه روز تطبیق نداده و بروز نشده، از جامعه حذف شده است و از سبد مصرف مردم خارج شده است.

امینی گفت: فعالیت هایی که روش عرضه را تغییر داده اند و در مورد کتاب کودک و نوجوان، با دسترس قرار دادن آن برای همه به همراه بازی و تفریح موجب استقبال و خرید کتاب می شوند، تصور همه ما از کتاب فروشی ها در گذشته به این صورت بود که یک فروشگاه کوچک، با قفسه های کتاب که تا سقف چیده شده است و فردی مسن نیز به عنوان کتاب فروش پشت ویترین نشسته است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: خوشبختانه در چندین سال گذشته فروشگاه های بزرگ کتاب ابجاد شده که موجب دسترسی آسان مردم به کتاب شده است، در این فروشگاهها مردم کتاب ها را می‌بینند، ورق می زنند، نگاه می کنند و در آخر شاید آن را خریداری نکنند، در اینجا تغییر در روش عرضه رخ داده است که موجب استقبال مردم شده است.

وی بیان کرد: در تغییر روش عرضه، کتاب فروشی ها باید کار کردهای جدیدی برای خود تعریف کنند که نیاز های روز جامعه را  پوشش دهند و صرفا کتاب فروش نباشند، این تعریف کارکردهای جدید موجب جذب مخاطب، فروش کتاب و در نهایت ارتقاء سطح فرهنگی جامعه خواهد شد.

امینی با اشاره به فروشگاه بوکتاب اظهار داشت: باید مراکز این چنینی، به عنوان مکان هایی که کالاهای فرهنگی در آن وجود دارد، بخشی از اوقات فراغت جوانان و نوجوان و بخشی از آموزش رسمی را بر عهده بگیرند، آموزش و پروش نیز باید بخشی از آموزش رسمی مدارس را به این نوع فروشگاه و مراکز فرهنگی که جایگاه آن را نیز دارند منتقل کند، قطعا این در پرورش استعدادهای کودکان اثر گذار است.

وی با بیان اینکه کتابخوانی باید ابتدا از خانواده شروع شود و سپس به مدرسه و جامعه منتقل شود؛ تصریح کرد: توسعه مراکزی مانند فروشگاه بوکتاب که در خود علاوه بر عرضه کتاب، کاربازی و فکربازی در آن طراحی شده است، می تواند در کتابخوان کردن کودکان تاثیرگذار باشند و این فرهنگسازی را ایجاد کنند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته طرح های حمایتی در حوزه نشر و کتاب افزایش چشمگیری داشته است که می توان به پرداخت یارانه ارشاد در طرح های فصلی به کتابفروشی ها و افراد کتاب خوان اشاره کرد.

وی با اشاره به طرح فروش فصلی کتاب؛ گفت: خراسان رضوی در تمام 17 دوره فروش کتاب فصلی رتبه اول و یا دوم  را در کشور به خود اختصاص داده است، در این طرح یارانه ای که توسط وزارت ارشاد در اختیار کتاب فروشی ها  گذاشته می شود، هر فردی برای خرید کتاب با ارائه کد ملی تا 200 هزار تومان یارانه خرید کتاب دریافت می کند. این اقدام وزارت ارشاد، حمایت از افراد خریدار  کتاب و فروشندگان کتاب می باشد.

نظر شما