شناسهٔ خبر: 48642275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

حضور چند ده هیئت خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: علاوه رئیس جمهور عراق، چند ده هیات دیگر از کشور‌های مختلف برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، عازم ایران هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای سعید خطیب زاده در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران افزود: از زمان مشخص شدن مراسم تحلیف ریاست جمهوری؛ وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران با هماهنگی مجلس، ​ رئیس جمهور منتخب به فکر مراسم تحلیف بودند و چند ده هیات از کشور‌های مختلف عازم ایران هستند که با توجه به محدودیت‌های کرونایی بسیار قابل توجه است و نشان دهنده شکوه مردم سالاری در ایران و میزان محبوبیت و مشهوریت جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی است.

آقای خطیب زاده گفت: هیات‌هایی که به ایران خواهند آمد برای مراسم تحلیف در سطح روسای جمهور، روسای دولت ها، روسای مجالس، وزرای امور خارجه و وزرای مختلف و فرستاده‌های ویژه خواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:​ مراسم تحلیف روز پنجشنبه از بعد بین المللی، ان شاءالله با شکوه خاص برگزار خواهد شد.

آقای خطیب زاده در خصوص اتهامات واهی رژیم صهیونیستی علیه ایران مبنی بر دست داشتن تهران در حمله به کشتی این رژیم در دریای عمان گفت: این بار اولی نیست که این رژیم اشغالگر این چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می‌کند. این رژیم هرجایی رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است. مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهونیستی را به منطقه باز کرده اند.

وی افزود: قطعا این اظهارات محکوم است. با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود. هر کسی باد بکارد، طوفان درو می‌کند. جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای برای دفاع از منافع عالیه مردم و امنیت ملی خود دریغ نخواهد کرد.

آقای خطیب زاده در ادامه در خصوص برخی اظهارات و درخواست‌ها در فضای داخلی ایالات متحده مبنی بر جلوگیری از حضور آقای رئیسی در جلسه آتی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: فارغ از اینکه این‌ها چقدر بی اساس، بچه گانه و چقدر در چارچوب لابی اجاره‌ای و شناخته شده رژیم صهیونیستی در آمریکاست، دولت آمریکا وظایف قطعی میزبانی درخصوص مقر سازمان ملل متحد دارد و بر همین اساس فارغ از اختلافاتی که با کشور‌های دیگر دارد، وظایف روشنی دارد که باید در همین چارچوب عمل کند.

وی افزود: این چیزی عجیبی نیست و لابی شناخته شده ضد ایرانی در آمریکاست که از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اتهامات واهی متوجه جمهوری اسلامی کند از این اقدامات پیشتر هم انجام شده است.

وی در پاسخ اظهارات مقامات هندی برای برگزاری اجلاس چابهار نیز گفت: کریدور شمال به جنوب یکی از کریدور‌هایی است که ایران از سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ به دنبال اجرایی کردن آن بوده است. در این چارچوب چابهار یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های ما خواهد بود و هند هم به عنوان توسعه دهنده بخشی از این بندر مهم، نقش ویژه‌ای دارد. گفتگو‌هایی در خصوص این نشست صورت گرفته، اما زمان آن هنوز مشخص نیست، اما در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص اعلام آمادگی عربستان برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید گفت: تا آنجا که من جزئیات را دیده ام، اسم نماینده‌ای از عربستان ندیدم که البته باید مجدد چک کنم.

آقای خطیب زاده در مورد اتهام زنی به یک ایرانی در دادگاه واشنگتن هم گفت: اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد بروز بیشتری از گروگان گیری است که وقیحانه ادعا‌های واهی انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اینکه یک ایرانی به ارسال تجهیزات آزمایشگاهی یا مواد اولیه یا قطعات هواپیما متهم شود، واقعا برای آمریکا جای شرم دارد، مخصوصا برای دولت بایدن که با شعار متفاوتی آمده بود.

وی افزود: آنچه که اتفاق می‌افتد گرون گیری آشکار و گردن کشی توسط آمریکاست و ما بار‌های اعلام کردیم که اولویت قطعی ما بر بازگشت ایرانیانی است که به اتهامات واهی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.

آقای خطیب زاده گفت: هر چه آمریکا دست به گروگان گیری بیشتر بزند، لیست ایرانیانی را که باید آزاد کند بیشتر است.

وی در ادامه درباره ضرب و شتم یک ایرانی در مراسم عید غدیر در سوئد افزود: آنچه که در برخی حوزه‌های اخذ رای اتفاق افتاد، به طور جدی پیگیری شده و دلجویی از این افراد و همچنین پیگیری‌های حقوقی و قضایی با مقامات امنیتی، سیاسی صورت گرفته است، در مورد ایرانی که در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته از همان ابتدا سفیر ما با مقامات این کشور تماس و موضوع را پیگیری کرد و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پروژه شام جدید بین عراق، ​مصر و اردن و موضع ایران در قبال این موضوع گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از همه امکاناتی که به توسعه نقش عراق در منطقه کمک کند، استقبال می‌کند و همچنین از هر ابتکاری که در منطقه بتواند به صلح و ثبات کمک کند مورد توجه و حمایت ماست.

وی افزود: این طرح، طرح چند دهه‌ای است که الان ابعاد اعلامی آن را من دقیق نمی‌دانم، اما از هر طرح و ابتکاری که به صلح و ثبات منطقه کمک کند، استقبال می‌کنیم.

نظر شما