شناسهٔ خبر: 48640740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا مجرم است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: آمریکا مجرم است ودر صورت عمل به تعهدات، توافق در دسترس خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما سعید خطیب زاده درادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ظالمانه را علیه ملت اعمال کرده است در یک جنگ جنایت آمیز اقتصادی علیه ملت ایران مسبب بسیاری از گرفتاری‌های ما در طی دو سه سال گذشته بوده و در آخرین نقطه‌ای قرار دارد که در خصوص این گفتگو‌ها بتواند از موضع خواهان صحبت کند.
وی با تاکید براینکه آمریکا مجرم است و این همه ظلم‌ها علیه ملت ایران بی کیفر نمی‌تواند بماند گفت: وزیر خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند گفتگو‌ها با چه جدیتی از سوی ایران و ۱+۴ جلو رفته و این‌که آمریکا به تعهداتش عمل نکرده و زمانی که آمریکا به تعهداتش عمل کند توافق در دسترس خواهد بود.
وی درباره تحولات تونس نیز اظهار داشت: از نزدیک در حال پیگیری تحولات تونس بوده و در کنار دولت و مردم تونس برای احقاق حقوق آن‌ها هستیم.
خطیب زاده درباره اقدامات ایران برای برقراری صلح در افغانستان افزود: فکر نمی‌کنیم هیچ راه‌حل نظامی در افغانستان پایدار باشد. همانطور که بار‌ها اعلام کردیم یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها راه‌حل افغانستان است. وی با بیان اینکه قطعا طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است گفت: همگان باید توجه داشته باشند که گفتگو‌های بین الافغانی اصیل می‌تواند راه‌حل صلح پایدار برای این کشور باشد.
سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: بسیاری از کشور‌های منطقه در حال گفتگو هستند و سعی می‌کنند که در گفتگو‌های درون منطقه‌ای اختلافات خودشان را حل کنند فکر می‌کنیم همه کشور‌ها توجه کنند که همین مسیر، مسیر درست و بجایی است.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: رئیس جمهور فعلی آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد دولت آمریکا و مقامات فعلی آن وقتی که در دولت نبودند اعلام کردند که فشار حداکثری آمریکا نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای آمریکا رسیده است.
وی ادامه داد: منطق تحریم آن هم به بهانه‌های واهی منطق شکست خورده‌ای است به ویژه در مقابل جمهوری اسلامی ایران.
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درباره مذاکرات وین نیز گفت: تکرار این ادعا‌های عجیب و غریب نشان از عدم شناخت دقیق وی از تحولات غرب آسیا و درک ناقص او از این تحولات دارد.
وی افزود: ضرورت دارد که ایشان به آن‌چه به طور واقع و در روی زمین در جریان است، دقت داشته و متوجه این تحولات باشد.
خطیب‌زاده ادامه داد: آن‌چه ایشان می‌گوید بار‌ها به ما گفته شده که منویات یک یا دو عضو این شورا است نه به نمایندگی از همه اعضای شورای همکاری و جای تاسف دارد که اظهارات ایشان اجاره‌ای و در اختیار یک یا دو کشور است.
سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم به مواضع و شناخت ناقص‌شان از تحولات توجه داشته باشند. آن‌چه بین ایران و ۱+۴ در وین در جریان است چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش است که تعهداتش را به صورت کامل انجام دهد.
وی همچنین درباره مبادله زندانیان بین ایران، آمریکا و انگلیس گفت: این‌ها دو مسیر مختلف بودند، ولی طرف آمریکایی متاسفانه با برداشت اشتباه از تحولات در ایران به نظر می‌آید همه تعهداتش را یک بار دیگر زیر پا گذاشت و اگر به تعهداتش عمل می‌کرد امروز ایرانیان زندانی آزاد بودند.
خطیب زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه چندین بار نقض تعهدات را از سوی آمریکا دیدیم و ما هیچ گفتگو را براساس اعتماد با آمریکا نداشتیم امریکایی‌ها نشان دادند که تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند.
وی همچنین درباره دیدار جو بایدن با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز گفت: ایران هیچ‌گاه کشور‌های همسایه و دوست خود را محل منازعه با کشور‌های ثالث قرار نداده است در حالی که آمریکا کشور‌های منطقه را پایگاه جنایات خود کرده است.
خطیب زاده تاکید کرد: امنیت و آرامش همسایگان امنیت و آرامش ماست و پیشرفت و توسعه آن‌ها پیشرفت و توسعه ماست.
سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: ما هیچ وقت کشور‌های همسایه را محل منازعه قرار نداده‌ایم، ولی آمریکا بار‌ها این را ثابت کرده از جمله در ترور بزدلانه نیمه شب سردار سلیمانی.
وی همچنین درباره گزارش ظریف به مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: آقای ظریف گزارش‌های سه ماهه را به مجلس فرستاد.
خطیب زاده افزود: گزارش وزارت خارجه به مجلس که براساس تکلیف قانونی سه ماهه انجام شده کاملا گویا و روشن است و براساس تصمیمات نهاد‌های بالادستی و مراجع ذیربط، وزارت امور خارجه همه مسیر را جلو برده است.

نظر شما