شناسهٔ خبر: 48640060 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بخش پایانی قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان به بهره برداری رسید

امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی بخش پایانی قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان بهره برداری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از بخش پایانی قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان (۸ کیلومتر پایانی قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان) انجام شد که زمینه ساز اتصال جاده اصفهان – نائین (کریدور شرقی – غربی کشور) به آزادراه شرق اصفهان است.

براساس این گزارش از جمله اهداف ساخت این آزاد راه تکمیل کریدور شمال- جنوب کشور، تسهیل در حمل و نقل بار و مسافران استان‏‌های شمالی کشور به استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد، افزایش بهره‏‌وری آزادراه اصفهان ـ نطنز ـ کاشان، تسریع در سرویس دهی در حوادث غیر مترقبه و ایجاد محور جایگزین با موضوع پدافند غیر عامل، کوتاه کردن مسیر تردد خودرو‌های عبوری از شهر اصفهان که از نیمه شمالی کشور به سمت استان‏‌های جنوبی و بالعکس در تردد هستند، از جمله مزایای این آزاد راه به شمار می‌رود.

گفتنی است، کاهش زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی (کریدور شمال به جنوب کشور) بالغ بر ۸۰ دقیقه، کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان، کاهش مصرف سوخت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله، کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای استان حدود ۱۵ درصد (کاهش تلفات جاده‌ای حدوداً ۲۵۰ نفر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله)، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی طی دوره ۲۰ ساله معادل ۲ میلیون تن دی اکسید کربن از جمله مزایای این آزاد راه به شمار می‌رود.

با ساخت و بهره برداری از این آزاد راه برای یک هزار نفر اشتغال در حین ساخت و ۱۰۰ نفر در زمان بهره برداری اشتغال ایجاد می‌شود.

با بهره‌برداری از این آزاد راه اثر معناداری بر افزایش تولید کالا و خدمات: کاهش قیمت تمام شده تولید کالا و ارائه خدمات، میزان تولید کالا و خدمات: اشتغال زایی و تسهیل در تردد و کاهش هزینه‌های مرتبط، زنجیره ارزش مرتبط با طرح/پروژه: کاهش بار ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان - انتقال سریع‌تر بار و کالا و مسافر - صرفه جویی در مصرف سوخت، ظرفیت ایجادی برای تاب آوری اقتصادی: افزایش تاب آوری اقتصاد در شرایط تحریم‌های ظالمانه - کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای افتتاح و بهره برداری از این آزاد راه است.

براساس این گزارش کل هزینه صورت گرفته برای این پروژه ۱۵۲ میلیارد تومان بوده و هزینه و ارزش روز آن ۳۱۶ میلیارد تومان است.

گفتنی است، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره افتتاح این آزاد راه گفت:‌ ۵۵ کیلومتر از این آزادراه حدفاصل کاشان تا جاده فرودگاه سال گذشته به بهره برداری رسیده است و امروز شاهد تکمیل و بهره برداری بخش باقیمانده این آزادراه به طول ۸ کیلومتر هستیم.

 او ادامه داد:  این بخش از آزادراه تکمیل کننده کریدور آزادراهی شمال- جنوب است و حلقه اتصال این کریدور به کریدور جاده‌ای شرق به غرب و جاده نائین محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تکمیل شدن این بخش از آزادراه شرق اصفهان را موجب تسهیل حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی کشور به استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرد.

خادمی همچنین تصریح کرد: بهره برداری از این آزادراه موجب افزایش بهره وری آزادراه اصفهان-نطنز- کاشان است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بهره برداری از آزادراه شرق اصفهان را موجب کاهش ۸۰ دقیقه از زمان سفر، ۳۵ کیلومتر از مسیر دانست و افزود: این آزادراه موجب کاهش مصرف سوخت بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر در سال و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره ۲۰ ساله بهره برداری است و سوانح جاده را حدود ۱۵ درصد کاهش می‌دهد، همچنین آلاینده‌های زیست محیطی معادل ۲ میلیون تن دی اکسید کربن در دوره بهره برداری کاهش می‌یابد.

خادمی در خصوص عملیات اجرایی قطعه سوم این آزادراه توضیح داد و گفت: قطعه ۳ این آزادراه از ۷۰ کیلومتری نطنز آغاز و تا سه راهی مبارکه امتداد می‌یابد و ترافیک را به طول کامل از شهر اصفهان خارج و به سمت سه راهی مبارکه هدایت می‌کند. عملیات اجرایی این قطعه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و امیدوار هستیم تا پایان سال بخشی از این قطعه نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

او  اعتبار هزینه شده برای این پروژه را هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ارزش آن را بالغ بر ۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال دانست.

براساس این گزارش این آزادراه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

نظر شما