شناسهٔ خبر: 48588393 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خادمی:

با افتتاح تونل البرز، دیگر گرفتار برف در مسیر تهران شمال نمی شوید!

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تونل البرز واقع در آزادراه تهران شمال زیر خط برف ساخته شده و منجر می‌شود که دیگر مسافرانی که مقصد آن‌ها مازندران است گرفتار برف و کولاک نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ۷۰ درصد مسیر منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را تونل تشکیل می‌دهد، گفت: این مسیر ۵۹ دستگاه تونل به طول ۳۷.۵ کیلومتر در باند رفت و برگشت و ۳۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳.۴ کیلومتر در باند رفت و برگشت دارد، در ا ین مسیر طولانی‌ترین پل ۳۳۰ متر طول دارد.

او ادامه داد: منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر طول دارد و دارای چهار خط عبوری شامل ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت است، این پروژه با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و پیمانکاری شرکت‌های بنیاد در حال اجرا است.

او یادآور شد: منطقه ۲ آزادراه از ا‌نت‌های منطقه یک در سه راهی شهرستانک آغاز و در محدوده پل زنگوله وارد جاده چالوس می‌شود، با تکمیل منطقه دو آزادراه، مسیر کل آزادراه تهران-شمال نسبت به محور موجود کرج - چالوس، ۶ کیلومتر دیگر کوتاه‌تر می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه این تونل، طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور و شامل تونل‌های سه قلوی البرز هر یک به طول ۶.۴ کیلومتر است افزود: مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل هر یک به طول ۶۴۰۰ متر است که در انتهای منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال حد فصل پیچ پل سرهنگ در جنوب تا پل زنگوله واقع شده است.
<div id="video-display-embed-code_14413084"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7837851/14413084?width=400&height=300"></script></div>

خادمی با بیان اینکه تونل البرز ۲۴۸۰ متر راه دسترسی دارد، تونل میانی این تونل که تونل سرویس نامیده شده است به قطر ۵.۲ متر با استفاده از دستگاه TBM حفاری شده است، گفت: تونل اصلی دارای دستک عرضی نفررو جهت کمک به تهویه، جانمایی تأسیسات، تخلیه اضطراری مسافران است و دستک عرضی ماشین‌رو جهت انتقال بار ترافیکی به تونل مجاور و تسهیل در تخلیه خودرو‌ها در صورت بروز حوادث است، در این تونل ۱۲ پارکینگ با فاصله ۵۰۰ متر جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور با بیان اینکه تونل ۶.۴ کیلومتری البرز سقف دوم تونل در محدوده تاج تونل برای جداسازی هوای آلوده از هوای پاک تعبیه شده است افزود: همچنین این تونل دارای سیستم زهکش تخلیه آب در طول مسیر، ۵۰ دستگاه جت‌فن تخلیه تونلی، ۱۷۵۴ چراغ تونلی، ۲۴ دستگاه درب ضد حریق و ۱۳۶ دستگاه دوربین کنترلی است.

خادمی توضیح داد: عملیات افتتاح تونل اصلی شرقی البرز به عنوان طویل‌ترین تونل در بخش راهی و آزادراهی کشور امروز به پایان رسیده است و به بهره برداری می‌رسد.

خادمی اظهار کرد: منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با همکاری و مشارکت بنیاد مستضعفان و دولت در حال احداث است؛ و ۲۷۰۰ نفر در جبهه‌های کاری این آزادراه مشغول فعالیت هستند و پل‌ها و تونل‌ها در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هدف اول درباره این منطقه آن است که تونل البرز شرقی و دو جاده دسترسی ابتدا و انتهای آن افتتاح شود، طول جاده‌های دسترسی دو طرف ۲.۵ کیلومتر و طول تونل البرز هم ۶.۴ کیلومتر جمعاً حدود ۹ کیلومتر است.

او یاد آور شد: مقرر شده است این مسیر برای ایام پیک ترافیک یا زمان‌هایی که ضرورت ایجاب می‌کند، باز شود تا مردم بتوانند از این مسیر عبور کنند و گردنه سخت، برف‌گیر و حادثه‌خیز جاده موجود، حذف شود بدین ترتیب که مسیرِ رفت از طریق جاده دسترسی و داخل تونل البرز و مسیر برگشت هم از طریق جاده قدیم و داخل تونل قدیم کندوان باشد و بدین ترتیب آن محدوده حادثه‌خیز، حذف شود.

خادمی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری سنگینی برای احداث این تونل انجام شده است و هدف این است که تا آماده شدن منطقه ۲ بتوانیم از این سرمایه‌گذاری جهت رفاه مردم و کاهش تلفات در آن نقطه حادثه‌خیز استفاده کنیم.

او درباره آخرین وضعیت منطقه ۳ هم گفت: معادل سرمایه گذاری و ارزش روز تامین منابع مالی که در منطقه یک انجام شده برای اجرای منطقه ۳ لازم است تا این پروژه به مرحله اجرایی برسد.

خادمی تاکید کرد: کل پروژه منطقه ۲ شامل تونل و پل است که توسط مهندسان ایرانی و متخصصان اجرایی شده است.

دریافت ۱۵۰ میلیارد تومان عوارض از 2 منطقه آزادراه تهران- شمال

در ادامه شهسواری مجری پروژه آزاد راه تهران شمال گفت: تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان عوارض از این ۲ منطقه دریافت شده است.

او با بیان اینکه از سال ۹۲ بنیاد مستضعفان به صورت جدی وارد کار شده و پیش از این تا سال ۹۱ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشت که با دستور آقای سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان و با خارج شدن چینی‌ها این پروژه توسط مهندسان ایرانی ساخته شد.
 
انتهای پیام/

نظر شما