شناسهٔ خبر: 48620290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در میز اقتصادی مطرح شد؛

چرا صادرات ایران به سوریه کاهش یافت؟

یک مقام مسئول گفت: یکی از مشکلات در حوزه صادرات به کشور سوریه، حمل و نقل است که ما حمل و نقل زمینی با کشور سوریه نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزاد پیل‌تن مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: در رابطه با تفاهم نامه‌های تجاری ایران و سوریه می‌توان گفت که اسناد تجارت به معنی برقراری تجارت نیست، بلکه بستر‌ها و ظرفیت‌های مناسب تجاری را مشخص می‌کند و تسهیلاتی را برای تجارت فراهم می‌کنند. بر این اساس اسنادی را که ما با کشور سوریه در سال‌های گذشته امضا کرده‌ایم تقریبا همه به جز اسناد بانکی در مرحله اجرا قرار دارند و تجار می‌توانند از ظرفیت‌های قانونی و حقوقی استفاده لازم را ببرند. در حقیقت اسناد تجاری شرط لازمه تجارت هستند.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: اسناد تجاری، اجرایی و قابل استفاده هستند به جزء یکی دو مورد که به دلیل تحریم‌های هر دو کشور اجرای آن فعلا متوقف شده است. همچنین در رابطه با شناخت بازار سوریه باید گفت که این شناخت به میزان کافی، دقیق و به روز نیست.

پیل‌تن در ادامه گفت: در سال گذشته به دلیل کرونا و فراهم نبودن شرایط تجاری علیرغم برنامه ریزی برای برگزاری ۲۰ رویداد تجاری در کشور سوریه موفق به هیچ کدام نشده‌ایم و آن طور که برنامه ریزی شد پیش نرفته‌ایم.

این مقام مسئول اظهار کرد: شرایط کشور‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال کشور ترکیه کشور همسایه سوریه است و مرز مشترک دارد و به همان شیوه که ما با عراق تجارت می‌کنیم، ترکیه نیز با سوریه را‌ه‌های زیادی برای مبادلات تجاری حتی دور زدن قوانین و مقررات دارد، با این حال این را قبول دارم که در برخی از زمینه‌ها می‌توانستیم مشروط به فراهم بودن شرایط به صورت مستقیم اگر چه که وجود داشت با کشور سوریه تجارت داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

او گفت: یکی از مشکلات اساسی حمل و نقل است که ما حمل و نقل زمینی با کشور سوریه نداریم و حمل و نقل دریایی ما نیز بخشی به دلیل تحریم سیستم کشتیرانی کشور است که سبب افزایش قیمت تمام شده کالا در بازار سوریه می‌شود.

پیل‌تن در پایان اظهار کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی مبحث متفاوتی است که با وجود ساده به نظر رسیدن، نیازمند الزامات بیشتری است و مهم‌ترین موضوع در این زمینه ثبات و امنیت است که شرکت‌ها بسیار بر آن تاکید دارند. مورد بعد بحث ضمانت نامه‌ها است که به دلیل قطع ارتباط بانکی در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد و سرمایه در گردش نیز مورد بعد است.

انتهای پیام/

نظر شما