شناسهٔ خبر: 48620265 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور خبر داد

چهارده درصد افزایش اهدای خون در چهارماهه اول سال

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: میزان اهدای خون در چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -
آقای دکتر بشیر حاجی بیگی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به مناسبت چهل و هفتمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون با تأکید بر سرآمد بودن میزان و سلامت خون اهدایی ایرانی‌ها در منطقه و دنیا گفت: ۸۵۰ هزار نفر در سراسر کشور برای اهدای خون در چهار ماهه نخست امسال به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند که از این تعداد ۷۰۰ هزار واحد خون اهدا شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال که در ایام کرونا بودیم و هستیم ۱۴ درصد اهدای خون افزایش یافته است.
 
آقای دکتر حاجی بیگی با بیان اینکه بیشترین آمار اهدای خون در استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بوده است گفت: در سال ۹۹ نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد خون اهدا شد که ۳ و نیم میلیون فراورده گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور ارسال شد.
 
وی با اشاره به اینکه با شروع کرونا در سراسر دنیا تخمین زده شد که ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش آمار اهدای خون در دنیا ثبت شود، در حالی که کاهش آمار اهدا خون در ایران ۸ درصد بود که نشان دهنده ایثار و فداکاری مردم است.
 
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه تنها آماری که در بخش اهدای خون در کشور ما پایین است آمار اهدای خون بانوان است افزود: پارسال آمار اهدای خون بانوان یک درصد افزایش پیدا کرد و ۴ و ۳ دهم درصد بود که در پایان سال به ۵ و یک دهم درصد رسید که در حدود یک درصد افزایش نشان می‌دهد، در برخی کشور‌های پیشرفته آمار اهدای خون بانوان همچون آقایان ۵۰ درصد است، اما آماری که سازمان بهداشت جهانی توقع دارد ۲۰ تا ۳۰ درصد اهدای خون باید توسط بانوان باشد که کمک بسیج بانوان کشور در افزایش این یک درصد چشمگیر است. 
 
همچنین وی درخصوص اهدای خون افراد واکسینه شده کرونا گفت: تمامی کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده اند اگر علائمی ندارند می‌توانند خون اهدا کنند، گیرندگان واکسن اسپوتنیک و استرازانکا ۲۸ روز پس از تزریق دُز دوم می‌توانند خون اهدا کنند، چنانچه علائمی ندارند اهدا خون مانعی ندارد. 
 
همچنین وی درباره شاخص اهدای خون مستمر در کشور گفت: این آمار ۵۷ درصد است، اما در برخی استان‌ها مثل استان سمنان بالاتر از این عدد و نزدیک به ۷۰ درصد است یعنی مردم این استان حداقل دوبار در سال خون اهدا کرده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما