شناسهٔ خبر: 48617193 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حریفان احتمالی برادران گرایی بر روی تشک کشتی المپیک توکیو

شیراز-ایرنا- نخستین بار است که در تاریخ المپیک در رشته کشتی فرنگی از ایران ۲ برادر به نام های محمدرضا و محمدعلی گرایی همزمان به روی تشک مبارزه می‌روند که می‌توانند تاریخ ساز شوند،هر چند حریفان سختی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدرضا در وزن ۶۷ کیلو گرم و محمدعلی در وزن ۷۷  با حریفان  خود دسته و پنجه نرم خواهند کرد، آنها می خواهند با کسب مدال در المپیک  نام خود را در تاریخ این رشته ثبت کنند، هر چند کشتی گیران مطرحی هم وزن این دو برادر شیرازی هستند.  

 همه امیدهای کاروان اعزامی ایران که تاکنون دهمین روز این رقابت هارا پشت سر می گذاردو به جز کسب یک طلا در رشته تیراندازی نتوانسته نتایج  قابل قبولی کسب کند، به کشتی فرنگی و آزاد دوخته شده است ، همان رشته ای که همیشه مدال آور بوده است.  

انگیزه بالای محمدرضا برای کسب پر افتخار ترین مدال زندگی ورزشی 

محمدرضا گرایی با داشتن مدال طلای امیدهای جهان ، برنز بازی‌های آسیایی، طلای قهرمانی آسیا و برنز دانشجویان جهان قدرتمندانه برای کسب  سهمیه المپیک توکیو در گزینشی آسیا شرکت کرد و با شکست قهرمان جهان و المپیک از کره‌جنوبی خود را به عنوان یکی از مدعیان وزن  ۶۷ کیلوگرم معرفی کرد.

اما این کشتی گیر شیرازی در رده بندی ( رنکینگ) اتحادیه جهانی کشتی نتوانسته جایگاهی کسب کند، اسماعیل بوررو مولینا از کوبا، محمدابراهیم السید از مصر،  آرتم سورکوف از روسیه  و ماته نمس از صربستان) چهار نفر برتر رده بندی هستند و  احتمال زیادی دارد که گرایی  با اسماعیل بوررو کوبایی و آرتم سورکوف روسی هم‌گروه شود.

محمدرضا گرایی در جام باشگاه‌های کشتی فرنگی سال ۲۰۱۷ جهان  با  تیم سینا صنعت ایذه خوزستان برابر آرتم سورکوف که در ترکیب تیم  بیمه رازی ایران قرار داشت ، کشتی گرفت اما  مغلوب حریف روسی شد و این بهترین فرصت برای گرایی است تا انتقام شکست آن هم در آوردگاه مهم  المپیک از حریف روسی خود بگیرد.

یکی از دیگر مدعیان این وزن فرانکر استابلر آلمانی است که سابقه رویارویی با محمدرضا گرایی را ندارد اما او در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۷ پاریس موفق به شکست برادرش یعنی محمدعلی گرایی شد.

 کشتی گیران  مدعی  وزن ۶۷ کیلوگرم ، شانس مدال

 اسماعیل بوررو مولینا از کوبا مدال  طلای المپیک ریو ، ۲ نشان طلا جهان و ۶ طلای قهرمانی پان‌آمریکن را در کارنامه دارد ، محمدابراهیم السید از مصر  ۲ طلای امیدهای جهان، طلای قهرمانی بازی‌های آفریقایی و چهار طلا و یک نقره قهرمانی آفریقا دارد.

همچنین آرتم سورکوف  از روسیه نشان  طلا، نقره و ۲ برنز قهرمانی جهان ، طلای قهرمانی بازی‌های اروپا ، ۲ طلا و یک برنز قهرمانی اروپا در کارنامه دارد و ماته نمس از صربستان نیز نشان برنز جهان، برنز بازی‌های اروپایی و طلای قهرمانی اروپا به همراه دارد و فرانک استابلر از آلمان هم سه  طلا و ۲ برنز قهرمانی جهان، یک برنز بازی‌های اروپایی و ۲ طلا و یک برنز قهرمانی اروپا در ویترین افتخارات خود دارد.

سایر کشتی گیران وزن ۶۷ کیلو گرم ، شاید شگفتی ساز شوند

همچنین فردریک جرهوس از دانمارک ، سلیمان نصر از تونس،  بدالمالک مرابت از الجزایر، جولیان آکود از کلمبیا ،الخاندرو سانچو از آمریکا،  راماز زویدزه از گرجستان چندین مدال جهانی و اروپایی دارد،  بالینت کورپاسی از مجارستان، محمدرضا گرایی از ایران ،هان‌سو ریو از کره‌جنوبی ،کارن اصلانیان از ارمنستان، پرویز نصیب‌اف از اوکراین و آکر العبیدی از تیم پناهندگان دیگر کشتی گیران شرکت کننده در وزن ۶۷ کیلو گرم هستند که بسیاری از آنها نیز دارای عنوان های جهانی هستند.

محمدعلی گرایی امید اول کسب مدال کشتی فرنگی

اما محمدعلی گرایی برادر بزرگتر محمدرضا در  وزن ۷۷ کیلوگرم به روی تشک می رود و با توجه به تجربه و نوع مبارزه جسورانه و جنگندگی که دارد، یکی از امیدهای کسب مدال در این وزن از  المپیک توکیو خواهد بود.

مدعیان وزن ۷۷ کیلوگرم دارای  رده بندی جهانی

تاماس لورینچ از مجارستان ، آلکس کسیدیس از سوئد و کاراپت چالیان از ارمنستان و گرایی از ایران به ترتیب نفر اول تا چهارم رده بندی( رنکینگ ) اتحادیه جهانی کشتی هستند و گرایی به طور حتم با لورینچ مجاری در یک گروه قرار خواهد گرفت.

تاماس لورینچ  از مجارستان  نقره المپیک لندن ، یک طلا، ۲ نقره و یک برنز جهان ، برنز بازی‌های اروپایی ، چهار  طلا، یک نقره و سه  برنز قهرمانی اروپا در کارنامه دارد ، آلکس کسیدیس  از سوئد ، نقره  جهان ، برنز بازی‌های اروپایی  و برنز قهرمانی اروپا به همراه دارد، کاراپت چالیان از ارمنستان  تاکنون  ۲ برنز قهرمانی اروپا ، نقره اروپا را گرفته است و محمدعلی گرایی از ایران نیز  ۲ برنز قهرمانی جهان ، طلای بازی‌های آسیایی ، یک برنز و ۲ نقره قهرمانی آسیا ، طلای بازی‌های داخل سالن آسیا و نظامیان جهان را در ویترین افتخارات خود دارد.

سایر کشتی گیران وزن ۷۷ کیلوگرم 

گاسبای بردی مراتوف از ازبکستان، دمیو ژادرایف از قزاقستان ، لامجد مافی از تونس، زاید اوگرام از مراکش، یوسوانیس فلورس از کوبا ، آلفونسو لیوایپز از مکزیک، آلکساندر چخرکین از روسیه،،بوزو استارسویچ از کرواسی، آکژول محموداف از قرقیزستان، شوهی یابیکو از ژاپن و آیک ناتساکانیان از بلغارستان نیز دیگر کشتی گیران وزن ۷۷ کیلوگرم هستند و بسیاری از آنها مدال های مختلف جهانی و قاره ای در کارنامه دارند و می خواهند شگفتی سازشوند.

رقابت های کشتی فرنگی المپیک از دهم مرداد ماه آغاز می شود و تا سیزدهم همین ماه با تعیین نفرات برتر ادامه دارد.

تیم ملی ایران با پنج کشتی گیر به نام های علیرضا نجاتی، امین میرزازاده ، محمدهادی ساروی ، محمدرضا و محمد علی گرایی به مربیگری محمد بنا در این رقابت ها شرکت کرده است.

امید نوروزی تنها کشتی گیر فرنگی کار استان فارس است که تاکنون موفق به کسب مدال طلا  در المپیک ۲۰۱۲ لندن شده است.

کاروان ورزشی ایران با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته  در المیپک شرکت کرده است.

سهمیه فارس در المپیک

استان فارس سه ورزشکار به نام محمدرضا گرایی و محمد علی گرایی در کشتی فرنگی و محمد حسن زاده در بسکتبال دارد  که تیم ملی بسکتبال ایران از دور مسابقات المپیک حذف شد.

مسابقات المپیک ۲۰۲۱ توکیو با یک سال تاخیر به دلیل شیوع کرونا در جهان ، از ۲۳ جولای ۲۰۲۱ برابر با یکم مرداد سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا ۸ آگوست ۲۰۲۱ برابر با ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد.

تاکنون کاروان ورزشی ایران یک نشان طلا توسط جواد فروغی در رشته تیر اندازی با تپانچه بادی کسب کرده و در رده ۳۱ کسب مدال قرار گرفت.

رده بندی مدال ها 

چین با ۱۹ طلا ،۱۰ نقره و ۱۱ برنز در صدر جدول رده بندی قرار دارد و تیم های ژاپن و آمریکا هم در تعقیب این تیم هستند.

نظر شما