شناسهٔ خبر: 48604731 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خراسان رضوی از استان های پیشتاز در حوزه نشر کتاب است

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رتبه خراسان رضوی در حوزه نشر کتاب در کشور بعد از تهران و قم، رتبه سوم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یوسف امینی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه مراسم افتتاح سومین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی «بوکتاب» گفت: وجود فروشگاه‌های بزرگ کتاب در سطح شهر مشهد از جمله پردیس کتاب، پاتوق کتاب، باغ شهر کتاب، شهر کتاب و مراکز فروش به نشر، موجب رونق بازار کتاب می‌شود.

او افزود: بخش کودک و نوجوان به عنوان ورودی حوزه کتاب خوانی مهم می‌باشد، البته در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های عمومی نیز در رونق بازار کودک تاثیر گذار هستند، مثلا جشنواره قصه گویی که برگزار کننده آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است می‌تواند به بحث رونق ادبیات کودک کمک کند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رتبه خراسان رضوی را در حوزه نشر کتاب در کشور بعد از تهران و قم، رتبه سوم دانست و ادامه داد: کتاب کودک خاص است لذا در همه رشته‌ها به نوعی کودک را متمایز می‌بینند، همان گونه که آموزش و پرورش در بحث مدارس ابتدایی، سینما، فیلم‌ها بر اساس سن ردبندی می‌شوند.

امینی بیان کرد: در حوزه کتاب باید از همان شروع کار یعنی باز بینی کتاب و نظارت بر نشر کتاب، بخش کودک متمایز و برجسته‌تر باشد، افرادی که در حوزه باز بینی کتاب در حوزه کودک فعالیت می‌کنند، باید تخصصی‌تر در این موضوع ورود پیدا می‌کنند. همچنین حمایت‌های ناشرین از جمله «انجمن فرهنگی ناشران» نیز در این خصوص تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید

او  در خصوص طرح فروش فصلی کتاب در مشهد تصریح کرد: هر سال تا قبل از کرونا نمایشگاه کتاب به مدت ده روز در یک مکان خاص برگزار می‌شد که دسترسی آن برای بسیاری سخت بود، بعد از شیوع کرونا طرح فصلی فروش کتاب با عنوان «نمایشگاهی به وسعت ایران» برای حمایت از ویترین کتاب مطرح شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: این طرح‌ها با نگاه حمایت از ترویج کتابخوانی و حمایت از کتابفروشی‌ها راه اندازی شده است و عمدتا در سال سه الی چهار بار به صورت فصلی در ایام تعطیل در فصل بهار، تابستان و پاییز فعال می‌شوند.
                                                                                                                                                         
امینی اظهار کرد: کتابفروشی‌ها برای شرکت در طرح فصلی در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده است ثبت نام می‌کنند و وزارت ارشاد به صورت عمومی اطلاع سانی می‌کند و یارانه را به آن‌ها اختصاص می‌دهد و به خریدار کتاب با ۲۰ درصد تخفیف تا مجموع ۲۰۰ هزار تومان یارانه اختصاص داده می‌شود.

او با اشاره به ۹ مرداد که شروع فروش فصلی تابستانه کتاب در کشور و مشهد است، افزود: حمایت ارشاد موجب استقبال بیشتر مردم برای خرید کتاب می‌شود و از طرف دیگر با اختصاص یارانه ارشاد، کالایی که خریداری می‌شود کتاب خواهد بود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در استان ما از طرح فروش فصلی کتاب استقبال خوبی صورت گرفته است و در این هفده دوره جزو پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها در کشور بودیم که طبعا با فروش بیشتر، اعتبار بیشتری دریافت کرده ایم.

انتهای پیام//ا.د

نظر شما