به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح ویژگی مدیران مهدوی پرداخت و نوشت:
آموزه مهدویت چراغ راهی نورانی به گستره تاریخ اسلام می باشد که نورانیت آن به فرمان خداوند توسط پیامبر گرامی اسلام از آغاز این روزهای اسلام روشن گردیده است کما اینکه در خطبه غدیر توسط رسول مکرم اسلام ۲۵ بار به امام زمان و مسئله مهدویت اشاره گردیده در کنار معرفی امیرالمومنین علی علیه السلام به عنوان خلیفه بلافصل پیامبر از آخرین وصی و امام و جانشین خود نیز رمزگشایی کرده و راه را برای مردم روشن نمود؛ حـقیقتی که از امیرمؤمنان«ع» آغاز و به مهدی صاحب الزمان«ع» منتهی می شود که در این نوشتار انشاالله به بخشی از آن موارد اشاره کوتاهی خواهیم کرد.
۱_بشارت به آمدن او
مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ مَسْلُوکٌ فِی، ثُمَّ فی عَلِی بْنِ أَبیطالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إلَی الْقائِمِ الْمَهْدِی الَّذی یأْخُذُ بِحَقِّ اللّهِ وَبِکُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا
ای مردم، نور از جانب خداوند عزوجل در من نهاده شده و سپس در علی بن ابیطالب و بعد در نسل او تا مهدی قائم، که حق خداوند و هر حقی که برای ما باشد میگیرد
۲_پایان بخش سلسله امامت
أَلا إنَّ خاتَمَ الأَئِمَّةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی
بدانید که آخرینِ امامان، مهدی قائم از ماست
۳_بیعت از مردم برای مهدی عج
فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیْعَةَ مِنْکُمْ وَ الصَّفْقَةَ لَکُمْ بِقَبُولِ ما جِئْتُ بِهِ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ فی عَلِی أمیرِالْمُؤْمِنینَ وَ الأَوْصِیاءِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذینَ هُمْ مِنِّی وَ مِنْهُ إمامَةٌ فیهِمْ قائِمَةٌ، خاتِمُها الْمَهْدی إِلی یَوْمٍ یَلْقَی الله الَّذی یُقَدِّرُ وَ یَقْضی
به من امر شده است که از شما برای قبول کردن آنچه از جانب خداوند عزّوجلّ در مورد امیرالمؤمنین و ائمه بعد از او آورده ام، بیعت بگیرم
۴_غالب بر ادیان
أَلا إنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ.
اوست غالب بر ادیان
۵_منتقم از ظالمان
أَلا إنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ
اوست انتقام گیرنده از ظالمین
۶_او فاتح و هادم است
أَلا إنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها.
اوست فاتح قلعهها و منهدم کننده آنها
۷_غالب بر مشرکان و هادی ایشان
أَلا إنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها
اوست غالب بر هر قبیلهای از اهل شرک و هدایت کننده آنان
۸_طالب خون اولیاء
أَلا إنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاِءَوْلِیاءِ اللّهِ
بدانید که اوست گیرنده انتقام همه خونهای اولیاء خدا
۹_ناصر دین خدا
أَلا إنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ اللّهِ
اوست یاری دهنده دین خدا
۱۰_متصل به پروردگار
أَلا إنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ.
بدانید که اوست استفادهکننده از دریایی عمیق
۱۱_عدالت ورز
أَلا إنَّهُ یسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَکُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ
اوست که هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی را به قدر جهلش نشانه میدهد
۱۲_اوانتخاب خداوند است
أَلا إنَّهُ خِیرَةُ اللّهِ وَمُخْتارُهُ
اوست انتخاب شده و اختیارشده خداوند
۱۳_وارث تمامی علوم
أَلا إنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَ
اوست وارث هر علمی
۱۴_محیط بر فهم هاست
الْمُحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ
احاطهدارنده به هر فهمی
۱۵_خبردهنده از پروردگار
أَلا إنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ
بدانید که اوست خبردهنده از پروردگارش
۱۶_محکم کننده آیات الهی
وَالْمُشَیدُ لاِءَمْرِ آیاتِهِ
و بالابرنده آیات الهی
۱۷_رشید و استوار
أَلا إنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ
اوست هدایتیافته محکم بنیان
۱۸_مفوض
أَلا إنَّهُ الْمُفَوَّضُ إلَیهِ
اوست که کارها به او سپرده شده است
۱۹_موعود
أَلا اءنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرُونِ بَینَ یدَیهِ
اوست که پیشینیان به او بشارت دادهاند
۲۰_آخرین حجت
أَلا إنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلا حُجَّةَ بَعْدَهُ.
اوست که به عنوان حجت باقی میماند و بعد از او حجتی نیست
۲۱_حق و نور مطلق
وَلا حَقَّ إلاّ مَعَهُ وَلا نُورَ إلاّ عِنْدَهُ
هیچ حقی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او
۲۲_غالب مطلق
أَلا إنَّهُ لا غالِبَ لَهُ وَلا مَنْصُورَ عَلَیهِ
بدانید او کسی است که غالبی بر او نیست و کسی بر ضد او کمک نمیشود
۲۲_ولی خداوند
أَلا وَإنَّهُ وَلِی اللّهِ فی أَرْضِهِ،
اوست ولی خدا در زمین
۲۳_حاکم الهی
وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ،
حکمکننده او بین خلقش
۲۴_امین پروردگار
وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَعَلانِیتِهِ
امین او بر نهان و آشکارش
البته توجه به این نکته هم ضروری است که اصل برپایی جریان غدیر برای معرفی امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) به عنوان امام و ولی بعد از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در جامعه اسلامی بوده است، اما این که در میان آن سخنان گوهربار، به امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف) نسبت به سایر ائمه (علیهمالسّلام) توجه خاصی شده، به این دلیل است که:
اولاً وقتی آغاز و انجام امری، با استحکام و پیش بینی همه جانبه آن امر صورت بگیرد، توجه و اهتمام مردم در گرویدن و پایبند بودن به آن دین بیشتر خواهد بود؛ زیرا در خطبه غدیر ابتدا به مساله مهم امامت امام علی (علیهالسّلام) اشاره شده و سپس مساله امامت امام مهدی (عجلاللهفرجهالشریف) با توجه خاصی مطرح شده است.
ثانیاً توجه خاصی به امام مهدی (عجلاللهفرجهالشریف) در این خطبه، به این دلیل است که وقتی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مردم را برحذر داشت که از صراط اهلبیت (علیهمالسّلام) عدول نکنند، فرمود که ایشان (امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف)) دارای ویژگی اصلاح کنندگی است (و چنان چه انحرافی اتفاق بیافتد) دین خدا را اصلاح خواهد نمود و همه ظلمها و بی عدالتیهایی که در حق اهلبیت (علیهمالسّلام) شده را جبران خواهد نمود.
ثالثاً پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میخواهد بگوید که این دین در سلسله امامت، انجامی خواهد داشت؛ زیرا در صورت نداشتن پایان و رها شدن به حال خود، هم بعثت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به عنوان خاتم الانبیاء عبث خواهد بود و هم در مرتبهای بالاتر، کار خداوند بیهوده خواهد بود و خداوند هم کار بیهوده نمیکند.
انتهای پیام/ح