شناسهٔ خبر: 48583993 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

نفت؛ بلای سیاه

صبح امروز تالار شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاهد برگزاری نشست خبری رونمایی از مستند قشم، جزیره پدیده ها بود.

صاحب‌خبر -

صبح امروز تالار شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاهد برگزاری نشست خبری رونمایی از مستند قشم، جزیره پدیده ها بود.

این مستند از سری مستندهای «رخساره زمین» با هدف ترویج گنجینه ها و پدیده های ژئوتوریسم ایران است که در این قسمت به ژئوپارک قشم پرداخته شد.
مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان مدیریت نفتی در کشور ما یک مدیریت سیاه است، نفت طلای سیاه نیست، بلای سیاه است، گفت: یکی از بهترین روش‌ های جایگزین برای این صنعت سیاه، صنعت ژئوتوریسم است، صنعتی پاک که با محیط زیست همگام است.
کامبیز مهدی‌زاده با بیان اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که جزیره آن از چندین کشور دنیا بزرگتر است، گفت: یکی از بزرگترین غارهای نمکی جهان در جزیره قشم قرار دارد. این جزیره یکی از نقاط بی همتای جهان است که از پدیده‌ ها و جاذبه های زمین شناختی بی نظیری تشکیل شده است.
به گفته وی، جزیره قشم؛ سرزمینی سرشار از گنج ‌ها و رنج ‌هاست. سرزمینی با از پدیده ‌های زمین شناختی که از 22 کشور دنیا بزرگتر است. این جزیره 2.5 برابر سنگاپور و بحرین، 1.5 برابر هنگ ‌کنک و 5 برابر مالدیو است. در سال‌های اخیر زحمات زیادی برای احداث زیر ساخت‌ها در این جزیره شده اما هنوز جای خالی کار خیلی دارد.
مهدی زاده ادامه داد: در سال 2004 شبکه ژئوپارک جهانی تشکیل شد. در تعریف یونسکو، ژئو پارک‌ ها یعنی گستره ‌ای با مرزهای آشکار که در برگیرنده چند پدیده زمین‌ شناختی کمیاب و برجسته است که در کشور ما جزیره قشم شاخص ترین آنها است.
وی با بیان اینکه دو سال بعد دیدیو نیوسام و راس داولینگ ژئوتوریسم را گردشگری زمین ‌شناختی تعریف کردند گفت: در سال 2008 در استرالیا در خلال نخستین کنفرانس جهانی ژئوتوریسم، دانش زمین‌ شناسی به عنوان پیوسته ترین رشته علمی با ژئو توریسم معرفی شد.
به گفته مدير طرح توسعه فناوري و نوآوري زمين شناسي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري باید بتوانیم از جزیره ای که از چندین کشور دنیا بزرگتر است درآمدزایی کنیم. نباید همچنان به بشکه های نفتی اتکا کنیم و به عقب برگردیم. امروزه باید در جنگ اقتصادی دنیا که جنگ در عرصه فناوری و نوآوری است به توسعه دست یابیم.
وی با طرح این پرسش که موتور حرکت اقتصاد چیست ادامه داد: موتور حرکت اقتصاد تکیه بر درآمدهای نفتی نیست! این سرمایه گذاری است که این کشور را نجات خواهد داد. برای اینکه سرمایه گذاری بخواهد انجام شود لازمه آن معرفی جاذبه ‌ها و پدیده ‌ها به دنیا است و این مهم با تکیه بر دانش میراث زمین شناختی ایران حاصل می شود.

 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما