شناسهٔ خبر: 48576648 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

در نشست خبری و آیین رونمایی مستند «قشم، جزیره پدیده ها» عنوان شد؛

فرصت سرمایه‌گذاری در قشم فراهم است / قشم سرزمین گنج ها و رنج هاست

نشست خبری و آیین رونمایی از مستند زمین شناسی رخساره زمین؛ «قشم، جزیره پدیده ها» با حضور علی درویش پور، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، کامبیز مهدی‌زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین شناسی کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، کامبیز مهدی‌زاده در آیین رونمایی مستند قشم، جزیره پدیده‌ها اظهار کرد: برای اینکه یک کشور پیشرفت کند لازمه آن ابتدا اعتماد به نیروی انسانی متخصص و جوان است. مدیریت نفتی مدیریت سیاه است، نفت طلای سیاه نیست، بلای سیاه است.

وی گفت: در حالی که منابع نفتی برای همه نسل هاست و پول آن باید در صندوق ذخیره ارزی حفظ شود، اما متاسفانه هرگاه درآمدهای دولت های ما از محل فروش نفت از مقدار پیش‌بینی شده در بودجه کمتر شده، دولت مابه تفاوت را از صندوق ذکر شده برمی‌دارد، این یعنی چاق شدن و تنبل شدن دولت‌ها! این یعنی تکیه بر اقتصاد نفتی و فاصله گرفتن از اقتصاد نوآورانه و فناورانه

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای این صنعت سیاه، صنعت ژئوتوریسم است که صنعت پاک است و صنعت هم گام با زیست محیطی است.

مهدی‌زاده بیان داشت: قشم سرزمین گنج‌ها و رنج‌هاست، سرزمین پدیده‌های زمین شناختی ایران، جزیره‌ای که از 22 کشور دنیا بزرگتر است. در سال‌های اخیر زحمات زیادی برای احداث زیرساخت‌ها در این جزیره شده اما هنوز جای خالی کار خیلی دارد.

وی با بیان اینکه جزیره قشم یکی از نقاط بی همتای جهان است که شامل پدیده‌ها و جاذبه های زمین شناختی بی نظیر در دنیا است گفت: شبکه ژئوپارک جهانی پشتیبانی یونسکو در سال 2004 میلادی شکل گرفت. یونسکو تعریف روشنی از ژئو پارک‌ها برای خود دارند، یعنی گستره‌ای با مرزهای آشکار در برگیرنده چند پدیده زمین‌شناختی کمیاب و برجسته است که جزیره قشم ما شاخص ترین آنها است.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم از جزیره ای که از چندین کشور دنیا بزرگتر است درآمد زایی کنیم و نگاهمان به بشکه های نفتی باشد به عقب برخواهیم گشت، امروز جنگ دنیا جنگ اقتصادی است، جنگ در عرصه فناوری و نوآوری است، هر کشور از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند به توسعه دست می‌یابد.

مدیر طرح توسعه فناوری و نوآوری زمین شناسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه سرمایه گذاری است که این کشور را نجات خواهد داد افزود: برای اینکه سرمایه گذاری بخواهد انجام شود لازمه آن معرفی جاذبه‌ها و پدیده‌ها به دنیا است و این مهم با تکیه بر دانش میراث زمین شناختی ایران حاصل می شود.

 

*فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری در قشم

قشم براساس این گزارش، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گفت: فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و پتروشیمی در جزیره قشم وجود دارد و سرمایه گذاری بر روی مزیت های موجود در جزیره قشم می تواند فرصت خوبی برای افزایش درآمدهای کشور باشد.

علی درویش پور افزود: قشم سرزمین فرصت های طلایی است و باید از این فرصت بهره برداری مناسب داشت. در بخش گردشگری جاذبه های بکری را در این جزیره شاهد هستیم اما علاوه بر آن در حوزه نفت، انرژی و پتروشیمی قشم به عنوان سومین هاب پتروشیمی مطرح است.

وی در ادامه تاکید کرد: در بخش های مختلف از جمله گردشگری، نفت و پتروشیمی و شیلات فرصت های کم نظیر سرمایه گذاری در جزیره قشم فراهم است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: این ظرفیت ها در کنار جاذبه های بی بدیل قشم، چشم انداز روشنی از امکانات سرمایه گذاری را برای هم وطنان عزیز ما در کشور و خارج از کشور ترسیم می کند.

 

*ایران بهشت زمین شناسان است

همچنین معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز درخصوص مستند رخساره زمین گفت: ایران بهشت زمین شناسان است و ما هر جای کشور میرویم از شمال تا جنوب و شرق به غرب بسیار زیبا و سرشار از پدیده های زمین شناسی است.

علیرضا شهیدی تصریح کرد: سازمان زمین شناسی اگر نیاز باشد برخی مناطق که رخساره های منحصر به فرد دارد را به شما معرفی خواهد کرد.

وی ادامه داد: قشم ژئوپارک جهانی است و درحال حاضر نیز ژئوپارک طبس نیز در حال بررسی است و امیدواریم دومین ژئوپارک ایران نیز به ثبت جهانی برسد.

 

*تنوع زیستی چشم نواز در جزیره قشم

در ادامه مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هم در آیین رونمایی از این مستند گفت: تنوع زیستی جزیره بسیار چشم نواز است و بسیاری از مستند سازان حرف برای گفتن دارند.

داود میر شکار افزود: می‌توان از  ظرفیت‌های قشم برای منافع کشور استفاده کرد. اگر فعالیت های توسعه ای را همگام با فعالیت های محیط زیستی داشته باشیم تبدیل به فرصت می‌شود و آیندگان ما را با نگاه دیگر خواهند دید.

وی ادامه داد: باید از دانش بومی استفاده کنیم تا بهره وری بیشتری داشته باشیم.

 

*توسعه گردشگری قشم در دستور کار

مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه نیز در این برنامه بیان کرد: تمام کارهای صورت گرفته برای توسعه است تا بتوان به ارزش های اقتصادی اضافه کرد.

سیدرضا هاشمی در ادامه بیان کرد: کلیدی ترین مفهموم در عرصه سیاست خارجی منافع ملی است. البته این مفهوم باید تعریف واحد در بین مسئولان و مردم داشته باشد.

وی تصریح کرد: در کشور ما تعریف واحدی از گردشگری وجود ندارد اما متاسفانه این مفهوم تعریفی متفاوت بین مدیران دارد و تا زمانی که این تعریف یکسان نباشد نمی توان شاهد توسعه اقتصادی در این حوزه بود.

هاشمی در پایان گفت: باید استراتژی نگهداری از جزیره قشم و همچنین اقداماتی برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما