شناسهٔ خبر: 48578488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه، ایمنی و حمل و نقل؛ حلقه مفقودی زنجیره توسعه در روستا‌های سرکول و پسکول

روستا‌های سرکول، پسکول و ورزه منجافرین در باغملک از امکانات لازم محروم بوده و اهالی این روستا‌ها صدای زنگ توسعه و آبادنی را نشنیده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محرومیت را می‌توان در جای جای بخش صیدون واقع در شهرستان باغملک مشاهده کرد، مکان‌هایی که از امکانات ساده گرفته تا راه روستایی بی بهره و محرومند. روستای سرکول، پسکول و ورزه منجافرین در بخش صیدون از این قبیل روستا‌ها هستند که از داشتن خدمات اولیه مانند آب، برق، جاده و ... محروم هستند. اما صحبت از محرومیت این روستا‌ها در متن یک گزارش نمی‌گنجد. محرومیت‌هایی که تنها با همت مسئولان و متولیان امر مرتفع می‌شوند.

صبح یک روز تابستانی یکی از اهالی روستای سرکول دل به کوه زد و پس از طی مسافتی نزدیک به ۱۰ کیلومتر خود را به بخش صیدون رساند و با ما گفت و گویی در خصوص منطقه محل زندگی خود کرد.

نمایی از خانه های گلی در روستاهای سرکول و پسکول

پای درد و دل این مرد روستایی که نشستم تصویری از محرومیت در ذهنم نمایان شد و با لهجه محلی از ما خواهش کرد که صدایش را به گوش مسئولان برسانیم.

او گفت: ما مشکلات زیادی در روستا داریم از جمله این مشکلات نبود راه است که اگر راه ارتباطی برای ما ایجاد شود خدمات رسانی آسان‌تر می‌شود. درست است که ما اکنون ۴۵ خانوار هستیم، اما فصل بهار با کوچ عشایر نزدیک به ۸۰ خانوار می‌شویم که نبود خدمات آزار دهنده است.

مدرسی بیان داشت: فرزندان ما با نور شمع یا چراغ‌های شارژی درس می‌خوانند و این کار برای آن‌ها دشوار است. اما قسمت سخت تر آنجایی خود را بیشتر نشان می‌دهد که یک نفر از اهالی بیمار می‌شود و ما ناچاریم یک تخت چوبی آماده کنیم و او را تا رسیدن به بخش صیدون حمل کنیم ضمن آنکه به دلیل نبود جاده و راه مناسب جهت انتقال بیماران در چند سال اخیر تلفات جانی و مالی فراوان نیز دیده ایم.

چشم انتظاری اهالی روستا‌ها برای ساخت راه

این ساکن روستای ورزه افزود: اهالی این روستا‌ها کشاورز و دامدار هستند و این مناطق دارای ۲ دبستان ابتدایی عشایری است، اما متاسفانه فاقد جاده، آب لوله کشی، برق و خانه بهداشت بوده و ما مردم این منطقه سال‌ها است با محرومیت و مشکلات فراوان زندگی پر مشقتی داریم.

چشم انتظاری اهالی روستا‌ها برای ساخت راه

او در خصوص تهیه آب آشامیدنی بیان کرد: تنها آب موجود برای استفاده و شرب ۲ چشمه است که با مسافت چند کیلومتری از روستا‌ها به صورت غیر بهداشتی مورد استفاده مردم و احشام قرار می‌گیرد. بازدید‌ها و نظارت‌های بهداشتی نیز به موقع انجام نمی‌گیرد و بار‌ها مادران، زنان باردار و کودکان از این بی توجهی آسیب دیده و بار‌ها منجر به تلفات جانی نیز شده اند.

راه پیشرفت و ترقی اهالی روستاهای سرکول و پسکول هموار نیست

این ساکن روستای ورزه اضافه کرد: به دلیل نبود جاده فرزندان ما از آموزش و تحصیل مناسب محروم هستند و به سختی درس می‌خوانند و به علت نبود جاده و راه مناسب، معلمان حاضر نیستند که به منطقه بیایند با اینکه در سال‌های اخیر چندین بار درخواست برای ساخت مسیر دسترسی و تامین آب لوله کشی و شرب داده ایم اما متاسفانه تاکنون اقدام مناسبی انجام نگرفته است.

او گفت: با وجود اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم انقلاب بار‌ها در حمایت و خدمت رسانی به عشایر تاکید فراوان داشتند، نمی‌دانیم سهم ما مردم محروم این روستا‌ها و مناطق عشایری از امکانات و توسعه و این همه ثروت ملی کشور و خوزستان چیست؟ از فرماندار و مسئولان شهرستان درخواست داریم که احداث جاده و نجات ما از این محرومیت چندین ساله اولویت اقدام باشد. زیرا با به وجود آمدن مسیر، امکان برطرف کردن سایر مشکلات وجود دارد. بار‌ها درخواست‌های متعددی از جمله اداره راهداری، امور عشایر و بخشداری صیدون داشته ایم، اما تاکنون هیچ اقدام عملی انجام نشده است و ما همچنان در محرومیت به سر می‌بریم.راه پیشرفت و ترقی اهالی روستاهای سرکول و پسکول هموار نیست

دسترسی اهالی روستاها به جاده، رویایی شیرین

او ادامه داد: اولین نقطه نزدیک دسترسی ما به جاده، انتهای مسیر «چهجم» و «راوک» به فاصله ۶ کیلومتر است که در ادامه آن از این مسیر امکان بازگشایی جاده به روستا‌های ما راحت‌تر و آسان‌تر است.

سپاس زاده بخشدار صیدون در گفتگو با خبرنگار ما در توضیح وضعیت این روستاها گفت: روستای سرکول از مرکز شهرستان باغملک، ۴۵ کیلومتر و از شهر صیدون ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و تا ۵ کیلومتری روستا که روستای راوک است جاده قرار دارد.

دسترسی اهالی روستاها به جاده رویایی که در انتظار واقعیت است

او در ادامه بیان داشت: از روستای راوک تا سرکول و پسکول ۵ کیلومتر است که به دلیل کوهستانی و صخره ای بودن منطقه نیاز به راهگشایی با یک دستگاه بیل میکانیکی دارد.

سپاس زاده عنوان کرد: در این مسیر ۴ روستای سرکول و پسکول و ورزه منجافرین و متنگون وجود دارد و این روستا‌ها از نعمت جاده و آب و برق و گاز محروم هستند و شغل همه این اهالی دامپروری است که به همین دلیل حاضر به شهرنشینی نیستند.

بخشدار صیدون ادامه داد: با توجه به جلسه‌ای که با فرماندار شهرستان برگزار گردید مقرر شد هفته پیش رو به اتفاق فرماندار باغملک از مسیر بازدید شود و ضمن اینکه سپاه استان (بسیج سازندگی) قرار است یک دستگاه پیکور به منطقه اعزام کنند تا طی یک ماه در این جاده اقدام به راهگشایی قسمتی از مسیر نمایند.

 جاده ای در دل منگشت

این مقام مسئول تصریح کرد: اولویت اصلی این روستا‌ها فعلا راه است و در حال حاضر آموزگار این روستا موتور خود را در ۵ کیلومتری این روستا‌ها استتار می‌کند تا برای آموزش دانش آموزان این روستا روزانه ۵ کیلومتر پیاده روی کنند.

او گفت: دانش آموزان این روستا مخصوصا دختران در پایان دوره ابتدایی به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و نبود جاده دسترسی به روستا‌های اطراف ترک تحصیل می‌کنند.

ساخت راه برای مناطق روستایی باغملک

آذر مسئول امور عشایری باغملک نیز در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: برنامه‌های خاصی برای مناطق عشایری همواره در نظر گرفته می‌شود، اما منطقه سرکول و پسکول در بخش صیدون باغملک در حال حاضر یخبندان هستند و عشایر در اردیبهشت و خرداد ماه به این مناطق کوچ می‌کنند.

گذر از رنج ها در نبود جاده

او با بیان اینکه عشایر از رامهرمز به کوه‌های منگشت قشلاق می‌کنند،گفت: راه دسترسی به روستا‌های سرکول و پسکول صعب العبور و کوهستانی بوده و طی بازدیدی که از این دو روستا داشتیم از نزدیک در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفتیم.

آذر افزود: سال‌های گذشته تا نزدیک محل زندگی این روستاییان حدود ۵ کیلومتر از سوی راهداری بازگشایی می شد، اما به مرور زمان و در سیلاب‌ها مجدداً مسدود می شد.

مسئول امور عشایری باغملک ادامه داد: برای تردد در این منطقه معمولا از ماشین‌های کوهستانی استفاده می‌شود که امیدواریم مسئولین مربوطه همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا گامی برای حل مشکلات مردم که عمده آن‌ها نبود راه روستایی است برداشته شود.

اسکندری مسئول اداره راهداری باغملک گفت: راه‌های روستایی امسال به اداره کل راهداری واگذار شده است برای حل مشکل روستا‌های سرکول و پسکول با اداره کل راهداری خوزستان صحبت‌های انجام شد.

راهداری متولی راه های روستایی

او بیان داشت: مسئولان پیگیری لازم را داشته باشند تا پروژه‌ها برای این راه روستایی تعریف شود همچنین اداره کل راه و شهرسازی نیز می‌تواند در این زمینه همکاری داشته باشد.

او بیان داشت: جاده‌هایی که مستلزم اعتبار زیادی نباشد و نیاز به اعتبارات استانی ندارد با استفاده از جاده‌های آنتنی می‌توان راه آن‌ها را ایجاد کرد.

کیلومتر‌ها تلاش برای ساخت راه‌ها

حیاتی افزود: برای توسعه‌ی جاده‌های آنتنی که کوتاه‌تر از یک کیلومتر هستند از اعتبارات روستا‌های فاقد دهیاری استفاده می‌شود، اما اگر مسافت راه روستایی بیش از یک کیلومتر باشد به منظور توسعه باید بودجه تخصیص و پروژه‌ تعریف شود.

معاون عمرانی فرماندار باغملک ادامه داد: مسیر کوهستانی، سخت گذر و صعب‌العبور روستا‌های سرکول پسکول و رزه منجافرین ۳ الی ۴ ساعت مسیر پیاده روی دارد.

مرتضی بهداروند سرپرست اداره حفظ و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی گفت: در پی انتقال وظایف ساخت راه‌های روستایی از ابتدای امسال به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، این اداره کل تکمیل و آسفالت راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار را در قالب طرح ملی در دستور کار خود قرار داده است.

او بیان داشت: برای روستا‌هایی که فاقد جاده هستند باید پروژه‌های مطالعاتی ساخت جاده در کمیته برنامه ریزی شهرستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مصوب شود تا این اداره کل با توجه به اعتبار ابلاغی نسبت به برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی اقدام نماید.

بهداروند ادامه داد: در خصوص دو روستای ذکر شده با توجه به قرارگیری در منطقه دارای پوشش گیاهی فراوان بحث‌های زیست محیطی نیز مطرح است.

حال امید است با همت مسئولان و گروه‌های جهادی امکانات خدماتی و رفاهی لازم برای روستاییان فراهم شود تا رنگ و بوی امید، جلوگیری از مهاجرت، توسعه روستاها، اشتغال پایدار، کاهش حاشیه نشینی در ایران دمیده شود.

گزارش از راضیه میرسالاری

انتهای پیام/

نظر شما