شناسهٔ خبر: 48561667 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ذخیره سه گروه خونی در گیلان مطلوب نیست

رشت - ایرنا - رئیس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون گیلان گفت: ذخیره سه گروه خونی Aمنفی، A مثبت و O منفی در این استان مطلوب نیست.

صاحب‌خبر -

دکتر گیتی ایزدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ذخیره خونی مطلوب برای گروه های خونی مختلف پنج تا هفت روز است در حالیکه اکنون این ذخیره برای سه گروه خونی یاد شده به زیر سه روز رسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون به سه گروه خونی  A منفی، A مثبت و O منفی در گیلان به شدت نیاز داریم، افزود: از مردم نوعدوست استان در این گروه های خونی درخواست می شود که با اهدا خون خود به یاری بیماران نیازمند بشتابند.

ایزدی پور با بیان اینکه انتقال خون گیلان برای تامین خون های مورد نیاز همواره به مشارکت و همیاری اهداکنندگان نیاز دارد، خاطر نشان کرد: با توجه به فعالیت شبکه ملی خون رسانی کشور،  گیلان در مواقع نیاز از استان های دیگر خون دریافت می کند ضمن اینکه در مواردی به استان های دیگر نیز خون می دهیم.

وی در ادامه ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون در گیلان اضافه کرد: در چهار ماه گذشته، ۲۷ هزار و ۱۹۱ واحد خون در این استان اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش و نسبت به همین زمان در سال ۹۸ قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹، چهار درصد کاهش یافته است.

رئیس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون گیلان بیان داشت: در پایگاه های انتقال خون این استان تمامی استانداردهای بهداشتی از جمله پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می شود لذا مردم نگران نباشند.

سالانه به طور میانگین افزون بر ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می گیرند.  

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و  آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

نظر شما