شناسهٔ خبر: 48439793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مسکو: آمریکا و آلمان برای تحریم‌های بیشتر علیه مسکو دست به یکی کردند

واشنگتن پس از توافقات اخیر خود با برلین گفت اگر روسیه در اوکراین دست از پا خطا کند باید منتظر مجازات شدید آمریکا باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مقامات واشنگتن در دیدار اخیر خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و پس از به توافق رسیدن این دو کشور بر سر خط لوله "نورد استریم ۲ " حالا اعلام کرده اند اگر مسکو بخواهد از سوخت به عنوان سلاح خود در اقدام علیه اوکراین استفاده کند باید منتظر تحریم‌های شدید آمریکا و اتحادیه اروپا باشد.

آناتولی آنتونوف، سفر روسیه در آمریکا در واکنش به این خبر گفت: تلاش برای نشان دادن روسیه به عنوان بازیگری متجاوز در امور اوکراین "تهدیدی بی اساس و بی فایده" است.

وی ادامه داد: آمریکا از مدت‌ها پیش تلاش کرده نشان دهد مسکو فعالیت‌هایی متخاصم در مورد اوکراین دارد و این ادعا‌های واشنگتن در راستای سیاست‌های روسیه هراسی این کشور است. روسیه نه چنین سخنانی را قبول دارد و نه می‌تواند تحریم‌های یک جانبه نامشروع را بپذیرد.

سفیر مسکو در آمریکا تصریح کرد: تنها مرجع قانونی برای اعمال تحریم شورای امنیت سازمان ملل است.

این در حالیست که آمریکا و آلمان گفته اند در صورت استفاده روسیه از انرژی به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیکی در منطقه بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور مصمم هستند.

سفیر روسیه در آمریکا همچنین اظهار کرد: بیانیه مشترک آمریکا و آلمان در مورد مواضع اخیر آن‌ها در قبال روسیه و اوکراین در رابطه با سیاست‌های انرژی و امنیتی بین دو کشور بسیار بحث برانگیز است.

وی گفت: این بیانیه و تهدید به تحریم‌های شدید علیه مسکو با روح گفتگو‌های اخیر میان رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین مغایرت دارد. روسیه هر گونه اتهام زنی در مورد استفاده ابزاری مسکو از انرژی در رابطه با رقبای منطقه خود را اتهامی بی اساس و برداشتی ناعادلانه می‌داند.

این مقام روس تاکید کرد: طی سال‌ها مسکو هرگز از سوخت و انرژی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نکرده؛ ما منابع انرژی خود را هرگز به هیچ کشوری تحمیل نکرده ایم.

آنتونوف افزود: ساخت لوله "نورد استریم ۲ " یا هر خط لوله صادرات سوخت از روسیه یک توافق نامه تجاری با کشورهای است که به انرژی ما علاقمند هستند. ما حاضریم با شرکای تجاری خود در تعامل باشیم.

گفتنی است آمریکا و آلمان روز چهارشنبه از توافقی بر سر خط لوله گازی نورد استریم ۲ رونمایی کردند که طی آن دولت آلمان وعده داد به هرگونه تلاش روسیه برای استفاده از انرژی به عنوان سلاح علیه اوکراین و دیگر کشور‌های مرکز و شرق اروپا پاسخ دهد. هدف از این توافق کاهش آن چیزی است که منتقدان آن را خطرات راهبردی این خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری می‌دانند که اکنون ۹۸ درصد آن ساخته شده است. دو کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «آمریکا و آلمان در عزم خود برای بازخواست از روسیه به خاطر تجاوز و فعالیت‌های بدخیمانه اش از طریق اعمال هزینه و تحریم و دیگر ابزار‌ها متحد هستند.»

انتهای پیام/

نظر شما