شناسهٔ خبر: 68585958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

وزیر کشور

کمیته‌ای برای انتخاب استانداران تشکیل شده است/ ایران توان پذیرش این همه مهاجر افغانستانی را ندارد

مؤمنی از تشکیل کمیته‌ای در وزارت کشور برای انتخاب استانداران خبر داد و گفت: در این کمیته شاخص‌ها ارزیابی و نمره داده می‌شود و تعدادی انتخاب می‌شوند و در نهایت یک نفر به عنوان استاندار انتخاب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اسکندر مؤمنی وزیر کشور در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به نحوه انتخاب استانداران، گفت: پیشبرد اهداف دولت از طریق استانداران است که طبیعتاً وزارت کشور چون نقش راهبری و برجسته‌ای دارد، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در حال حاضر تعیین استانداران است که باید شاخص‌هایی که برای آنها تعیین کرده‌ایم را داشته باشند.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب استانداران، اظهار کرد: استانداران باید مردم‌محور باشند و به حضور مردم باور داشته باشند، و علاوه بر شایستگی‌های کارشناسی و مربوط به کارآمدی و آشنایی و تجربه مناسب، بتوانند هم‌افزایی ایجاد کنند و از همه ظرفیت‌های استان جهت سرمایه‌گذاری بهره‌برداری کنند که اهداف کلی دولت بتواند محقق شود.

وزیر کشور ادامه داد: رئیس‌جمهور بارها بر شعار وفاق ملی تأکید کرده و در عمل هم این را اثبات کرده و با تشکیل کابینه وفاق ملی آن را ثابت کرده است، آقای پزشکیان معتقد است که یک تفکر نمی‌تواند به‌تنهایی کشور را اداره کند، این نگاه و رویکرد باید تا سطح استانداران، فرمانداران و بخشداران نیز پیش رود.

مؤمنی اضافه کرد: بارها آقای رئیس‌جمهور تأکید کرده که برای انتخاب استانداران ملاک‌هایی در نظر گرفته شود و افراد شایسته‌ای انتخاب شوند؛ این مهم نیست که مربوط به چه تفکری باشند، مهم این است که کارآمدی لازم را داشته باشند، به همین دلیل کمیته‌ای نیز در همین رابطه تشکیل شد و این کمیته شاخص‌هایی را در نظر گرفته و بر اساس این شاخص‌ها پیشنهاداتی از جاهای مختلف می‌آید، به‌هرحال از معتمدین، تشکل‌ها و نمایندگان مجلس پیشنهاداتی ارائه می‌شود، در این کمیته شاخص‌ها ارزیابی و نمره داده می‌شود و تعدادی انتخاب می‌شوند و در نهایت یک نفر به عنوان استاندار انتخاب می‌شود.

وی به اولویت‌های انتخاب استانداران نیز اشاره و تصریح کرد: در این میان چند اولویت در نظر گرفته شده، اینکه سابقه وزارت کشوری و یا کار در وزارت کشور را استانداران و فرمانداران داشته باشند، همچنین بازنشسته نبودن در اولویت است که این البته ممنوع است، البته استاندار نبودن نیز یکی از اولویت‌هاست، به‌طوری که ترجیحاً افرادی باشند که در همان استان استاندار نبوده باشند که بتوانند ایده‌های جدیدتری پیاده کنند، البته ملاک‌های عمومی نیز در نظر گرفته شده است.

وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که آیا قید زمان نیز برای انتخاب استانداران در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: قید زمان دراسرع‌وقت است، اما نباید دقت، فدای سرعت شود، اما مراحل نهایی کار است و با انتخاب معاونت سیاسی هم این امر تسریع خواهد شد.

مؤمنی ادامه داد: در کنار این ملاک‌ها برای انتخاب استانداران، چند ملاک عمده دیگر هم وجود دارد که علاوه بر همه شاخص‌ها، مردم‌داری و عدالت‌محوری در استانداران باید برجسته باشد، همه ما کارگزاران، مردم را باید ولی‌نعمت خود بدانیم.

وی اضافه کرد: این نگاه که مردم ارباب‌رجوع هستند باید در بین استانداران و همه کارگزاران وجود داشته باشد و همه، مردم را مانند خانواده خود بدانیم و به آنها احترام بگذاریم و کرامت آنها را در نظر بگیریم.

وزیر کشور تأکید کرد: استانداران باید فرصت برابر به همه مردم بدهند و کرامت مردم را در نظر بگیرند و آن را حفظ کنند.

ایران توان پذیرش این همه مهاجر افغانستانی را ندارد

مؤمنی به حضور اتباع افغانستانی در داخل کشور نیز اشاره و تأکید کرد: در حوزه اتباع خارجی آمارهای مختلفی مطرح می‌شود که ما گفتیم پیمایشی داشته باشند و آمار قابل اطمینانی ارائه شود، بیشترین مهاجرین ما از کشور افغانستان هستند، ملت افغانستان رنج‌های زیادی در گذر تاریخ معاصر متحمل شدند، چند بار کشورشان اشغال شد، اشتراکات زیادی با ما دارند، ملتی با فرهنگ و سخت‌کوش هستند، اما این رنج‌های روزگار موجب شده که اینها به کشورهای مختلف مهاجرت کنند، اما بیشتر این مهاجرت به ایران عزیز ما بوده است.

وی با بیان اینکه نگاه ما به ملت افغانستان یک ملت با فرهنگ است، گفت: اما کشور ما هم توان این همه مهاجرت را ندارد واقعاً، نه اینکه ما بخواهیم مثلاً بگوییم با یک نگاه دیگری به آنها نگاه کنیم، واقعا این حجم از ورود مهاجرین از افغانستان تحملش برای کشور ما سخت است.

وزیر کشور اضافه کرد: ما انشالله برنامه‌ای در دست اقدام داریم که به دور از هیجاناتی که ایجاد شود و بخواهیم یک دفعه مثلاً تصمیمات آنی و هیجانی بگیریم، اما باید موضوع اتباع افغانستانی تسریع شود و قصد داریم با یک برنامه مناسب آن را انجام دهیم.

مؤمنی با تأکید بر اینکه اولویت اول طبیعتاً با مهاجرینی است که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد کشور می‌شوند و یا در کشور حضور دارند است، اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا هم همینطور است و سازوکارهایی برای مهاجرین دارند، کشورهای دیگر هم باید احترام بگذارند به سازوکارها و قوانین داخلی، طبیعتاً ما در این ساماندهی که صورت خواهیم داد، اولویت با آنهایی است که غیر قانونی آمده‌اند و یا مجوز اقامت ندارند، این برای کشورمان قابل تحمل نیست و همه آسیب می‌بینند و فرصت‌های شغلی زیادی گرفته می‌شود، اما با یک برنامه‌ریزی علمی، مناسب و یک ساماندهی و سازماندهی مناسب خواهد بود.

وی ادامه داد: انتظارمان از همه افغانستانی‌هایی که در ایران هستند این است که تلاش کنند به کشور خودشان بازگردند، آنجا را بسازند و آباد کنند، محل زندگی و وطن آنها آنجاست و کشورهای دیگر هم ملزم هستند به خاطر  رنج‌هایی که بر ملت افغانستان وارد کردند، در طول چند دهه به ویژه اخیراً که ۲۰ سال کشورهای فرامنطقه‌ای با محوریت آمریکا آنجا را اشغال کردند و حتی اقتصاد خرد آنجا را هم نابود کردند، باید پاسخگو باشند، ما به مردم افغانستان احترام می‌گذاریم، اما شرایط کشور ما دیگر اجازه این را نمی‌دهد.

انسداد مرزها باید یکپارچه انجام شود

وزیر کشور با بیان اینکه کنترل و انسداد مرزها به مردم احساس امنیت و آرامش می‌دهد و از ناامنی‌ها و تهدیدها جلوگیری می‌کند، گفت: نیروهای مسلح این کار را شروع کرده‌اند.

مؤمنی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم انسداد مرز انجام شده که یکپارچه انجام شود.

 وزیر کشور اظهار کرد: در برخی مناطق مرزی مخصوصاً مرزهای شرقی ناامنی وجود دارد و ناامنی وارد کشور می‌شود. طرح انسداد مرزی آغاز شده است، ولی باید سرعت داده شود و امیدوارم منابع لازم برای این طرح پیش‌بینی شود.

 مؤمنی اضافه کرد: بخشی از طرح انسداد مرزی، دیوارکشی است و بخشی از آن با کنترل‌های راداری، اپتیکی، الکترونیکی انجام می‌شود و بخشی هم سیم‌خاردار است، اما وقتی این انسداد انجام می‌شود که کل مرزها یکپارچه پوشش داده شود تا به این اطمینان برسیم که امکان تردد غیرمجاز از مرزها وجود ندارد.

احزاب باید در چارچوب قانونی فعالیت کنند

وزیر کشور با اشاره به انتصاب زینی‌وند به عنوان معاون سیاسی این وزارتخانه، گفت:  آقای زینی‌ونداز بدنه وزارت کشور به عنوان معاون سیاسی انتخاب شده است، اولویت ما انتخاب همکاران از داخل وزارت کشور است، چه معاونت‌ها، چه استانداران، فرمانداران و بخشداران.

مؤمنی همچنین ادامه داد: تمرکز اصلی بر داخل وزارت کشور است، ولی اگر نیاز بود از خارج از وزارت کشور هم افرادی انتخاب خواهند شد، دولت وفاق ملی صرفا در کابینه نیست، بلکه در استان‌ها هم باید وفاق ملی خود را نشان دهد. ملاک ما در انتخاب، تعهد، شایستگی، کارآمدی، عدالت‌محوری و مردم‌داری است.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت در انتخابات اخیر حدود ۵۰ درصد بوده است و ما باید کاری کنیم تا مشارکت مردم افزایش یابد، اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی و ایجاد نشاط فرهنگی و اجتماعی از راهکارهای افزایش امید و مشارکت مردم است.

وزیر کشور افزود: معیشت هم به تنهایی نمی‌تواند مشارکت را افزیش دهد، مردم باید آزادی‌های اجتماعی و بستر برای نشاط اجتماعی داشته باشند. با مردم با احترام برخورد شود، احزاب باید در چارچوب قانونی فعالیت کنند. برآیند همه این‌ها به افزایش مشارکت اجتماعی منجر می‌شود.

نظر شما