شناسهٔ خبر: 48372738 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوام مطرح شد؛

احتمال مصالحه میان امارات و اعضای اوپک پلاس/ شانس افزایش قیمت نفت کم‌تر می‌شود

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد، میان امارات و سایر اعضای اوپک پلاس، مصالحه صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد نشست امروز اوپک پلاس اظهار کرد: در جلسه قبلی به دلیل اختلاف نظری که وجود داشت توافقاتی که باید انجام می‌شد، صورت نگرفت، اما به نظر می‌رسد که در جلسه امروز، به احتمال زیاد یک مصالحه‌ای صورت می‌گیرد و سعی می‌کنند که به توافق دست پیدا کنند.

او افزود: قبلا توافق شده که به تدریج، تولید نفت اعضای گروه اوپک پلاس، هر ماه یک مقداری افزایش پیدا کند، زیرا عقیده دارند که تقاضای جهانی برای نفت در حال افزایش است؛ منتهی به دلیل این که یکی از اعضای این گروه یعنی امارات، درخواست سهمیه اضافی کرده بود، توافق نهایی در مورد سهمیه اعضا به دست نیامد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: اماراتی‌ها خواستار این بودند که سهمیه خود را افزایش دهند در حالی که این درخواست با مخالفت بقیه اعضا مواجه شد، زیرا همه خواستار افزایش سهمیه هستند. بنابراین، اعضای اوپک پلاس معتقد بودند که با همین پایه سهمیه‌ای که وجود دارد، اگر قرار است تولید اضافه‌ای صورت بگیرد، میان اعضا تقسیم شود.

او همچنین گفت: با این وجود، امارات همچنان اصرار داشت که سهمیه اش باید اضافه شود یعنی با مبنای تولید بالاتری، سهمیه دریافت کند که مورد موافقت سایر اعضا قرار نگرفت. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که اعضای اوپک پلاس قصد دارند به منظور دستیابی به توافق نهایی، با امارات مصالحه کنند.

خطیبی تصریح کرد: مصالحه به این معناست که باید هم امارات و هم اعضای دیگر اوپک پلاس، یک گام به عقب بروند. یعنی به نحوی امارات را راضی کنند، اما آن میزان سهمیه‌ای که مد نظرش است را افزایش ندهند. به این صورت، سهمیه امارات مقداری افزایش می‌یابد، اما نه به میزانی که خودش تمایل داشته است.

او تاکید کرد: بنابراین امارات از درخواست خود کوتاه نیامده است. نه نظر امارات کاملا تامین می‌شود و نه این که اوپک پلاس می‌تواند به امارات بگوید که به نظرش توجهی نمی‌کند.

نماینده سابق اوپک پلاس اظهار کرد: اگر امروز این اتفاق بیفتد، یعنی مصالحه میان امارات و سایر اعضای اوپک پلاس انجام شود، توافق قبلی اوپک پلاس اجرایی می‌شود و تولید نفت اعضای این گروه، به صورت ماهیانه افزایش خواهد داشت.  

بیشتر بخوانید:

او در مورد شیوه تغییر قیمت نفت در صورت مصالحه میان امارات و اعضای اوپک پلاس، بیان کرد: اگر تولید اوپک پلاس اضافه شود، طبیعتا قیمت‌های نفت شانس افزایش را از دست می‌دهند و قیمت‌های جهانی نفت، در همین حدودی که اکنون وجود دارد، قابل کنترل خواهد بود.

گفتنی است؛ عربستان سعودی و امارات این هفته، اختلافات خود را حل کردند تا راه برای توافق نهایی اوپک پلاس در مورد افزایش تولید نفت این گروه باز شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز، یکشنبه ۲۷ تیرماه،  اوپک پلاس به امارات متحده عربی اجازه خواهد داد تا سطح تولید مبنای خود را بالاتر ببرد.

قیمت نفت خام در پایان معاملات بامداد شنبه به وقت تهران، تحت تأثیر اخبار ضد و نقیض حل شدن اختلافات اوپک پلاس و احتمال افزایش تولید نفت، افت هفتگی بزرگی را به ثبت رساند.

قیمت نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، افت هفتگی سنگین ۴.۰۵ درصدی را به ثبت رساند. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا هم ۰.۲۸ درصد افت کرد و به ۷۱.۴۵ دلار رسید تا سقوط این هفته خود را به ۵.۸۲ درصد برساند.

انتهای پیام/

نظر شما