شناسهٔ خبر: 48368351 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

با حل اختلافات عربستان و امارات؛

اوپک پلاس امروز نشست جدید برگزار می‌کند

وزیران اوپک پلاس امروز برای تعیین سیاست‌های خود در مورد تولید نفت نشستی برگزار می‌کنند و برخی منابع از حل اختلاف میان عربستان و امارات خبر داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت، وزرای عضو اوپک پلاس در نظر دارند تا نشست بعدی این گروه را امروز برگزار کنند تا در مورد میزان تولیدشان تصمیم‌گیری کنند.

به نوشته این خبرگزاری این اتفاق پس از اینکه عربستان و امارات هفته گذشته بر سر اختلاف در مورد سیاست اوپک پلاس مصالحه کردند، رخ داده است، اقدامی که می‌تواند بن بست انعقاد توافقی برای عرضه بیشتر به بازار مواجه با کمبود را حل و فصل کند.
 
اوپک پلاس هنوز در مورد سیاست خو در مورد میزان تولید به نتیجه نرسیده است، زیرا نشست پیشین این گروه به علت اختلاف عربستان و امارات نیمه کاره ماند.
 
اوپک پلاس تایید کرد وزیران نفت روز یکشنبه (امروز) به وقت وین به صورت مجازی دیدار خواهند کرد. مقامات اوپک پلاس در روزهای اخیر به طور محرمانه گفته بودند دیدار وزیران این گروه در صورت حاصل شدن توافق، برگزار خواهد شد.
 
مصالحه میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی راه را برای عرضه بیشتر نفت اوپک پلاس به بازار هموار خواهد کرد و از کمبود عرضه بیشتر و افزایش تورم زای قیمت‌ها جلوگیری می کند. همچنین به اختلاف دیپلماتیکی که معامله گران نفت را مضطرب کرده بود، پایان می دهد زیرا جنگ بین دو متحد قوی ریسک فروپاشی توافق اوپک پلاس را به همراه داشت که روند بهبود قیمتهای نفت را تضعیف می کرد.
 
امارات متحده عربی اصرار داشت که شیوه محاسبه سهمیه تولید این کشور غیرمنصفانه بوده است و برای به کرسی نشاندن حرف خود، با توافقی مخالفت کرده بود که سایر اعضای اوپک پلاس موافقت کرده بودند و تحت آن قرار بود در فاصله اوت تا دسامبر سال میلادی جاری ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفت اضافه شود.
 
اگر در مذاکرات امروز توافقی حاصل شود، معلوم نیست عرضه اضافی چقدر سریع به بازار وارد خواهد شد. حجم فروش آوریل تا حدود زیادی تعیین شده و اکثر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس آماده تعطیلات مذهبی می شوند که طی آن دفاتر دولتی و شرکتها برای کل هفته آینده تعطیل می شوند.
 
آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد بدون تولید بیشتر از سوی اوپک پلاس، بازار نفت با کمبود قابل توجه عرضه روبرو می شود و احتمالا روند احیای اقتصادی صدمه می بیند.
 
نشست امروز همانند تمامی نشست‌های یک سال گذشته، به صورت مجازی و آنلاین خواهد بود.
 
با شروع همه گیری ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا برای نفت، اوپک پلاس به منظور تقویت قیمت این کالای اساسی در سال گذشته میلادی توافق کردند تا از ماه می ۲۰۲۰ روزانه ۹.۷ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند که رقمی بی‌سابقه و رکورد محسوب می‌شد و در فاز نخست تصمیم گرفتند تا این قرارداد تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه یابد.
 
حالا با بهبود تقاضا، این گروه به تدریج بر میزان تولید افزودند و اکنون (جولای ۲۰۲۱) کاهش تولید به ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.
 
در روز نشست کمیته فنی اوپک پلاس، تقریبا تمامی اعضا به غیر از امارات از طرح افزایش تدریجی روزانه ۴۰۰ هراز بشکه در روز از ماه آگوست تا پایان سال ۲۰۲۱ و تمدید همین توافق تا پایان سال ۲۰۲۲ حمایت کردند اما امارات خواستار آن بود که از آوریل ۲۰۲۲ سهم این کشور برای تولید به رقم ۳.۸۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
 
تحلیلگران نگران بودند اگر اوپک پلاسی‌ها نتوانند این اختلاف را حل کنند و میان اعضای شکاف ایجاد شود و گروه از هم بپاشد، بازار نفت می‌تواند شاهد یک سقوط قیمت مشابه زمان جنگ قیمت میان عربستان و روسیه باشد، زیرا ممکن است اعضای دیگر نیز بخواهند سطح تولید پایه شان را تغییر دهند.
 
در این رابطه باب یوگر، تحلیلگر بازار در نیویورک با اشاره به تلاش عراق برای افزایش سهمیه پایه خود، گفت: «هرچه اعلام یک نشست فوق‌العاده از سوی اوپک پلاس برای تعیین میزان عرضه، بیشتر زمان ببرد، امکان اینکه سایر اعضای اوپک پلاس هم بخواهند سهمیه پایه خود را افزایش دهند، بیشتر می‌شود.»
 
به سرانجام نرسیدن مذاکرات باعث شده بود قیمت‌های نفت موقتا به بالاترین حد شش سال اخیر صعود کنند اما قیمتها از آن زمان افت کرده اند. نفت برنت روز جمعه در ۷۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ۷۱ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه بسته شد.
 
 
انتهای پیام

نظر شما