شناسهٔ خبر: 48363653 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

گلایه از یک پدیده پرتکرارو آسیب‌زا برای صنعت نشر؛

گسترش فروش فایل کتاب‌‌ها در سایت‌های بی‌نام و نشان

صاحب‌خبر -

کانال‌ها و سایت‌های بی‌نام و نشان با فروش فایل کتاب‌های بیشتر ناشران به‌خصوص کتاب‌های پرفروش هر روز بر تعداد مخاطبان‌شان می‌افزایند و ناشران و مولفان ذی‌حق را دچار خسارت فراوان می‌کنند.

امین آصفی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با ارسال یادداشتی به ایبنا به آسیب فروش فایل کتاب‌ها در سایت‌ها و کانال‌های شبکه‌های مجازی به صنعت نشر همچنین لزوم برخورد و پیگیری متخلفان اشاره کرده است. متن این یادداشت به شرح زیر است؛

«متاسفانه در چند سال اخیر پیرامون فایل‌فروشی در کانال‌ها و سایت‌های فروش غیرقانونی کتاب در حال فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است؛ به خصوص با آغاز کرونا و محدودیت‌های فروش یا تعطیلی مدارس همچنین گرانی کتاب و نداشتن قدرت خرید کتاب این کار خلاف به اوج خود رسیده است.

کانال‌ها و سایت‌های بی‌نام و نشان با فروش فایل کتاب‌های بیشتر ناشران به‌خصوص کتاب‌های پرفروش هر روز بر تعداد مخاطبان‌شان می‌افزایند و ناشران و مولفان ذی‌حق را دچار خسارت فراوان می‌کنند

این امر علاوه بر تخلف و سرقت ادبی، ناشران را دچار خسران مالی و اعتباری بسیار کرده و آنان را تهدید جدی می‌کند؛ در این میان انجمن فرهنگی ناشران آموزشی به شدت با فعالیت این کانال‌ها و سایت‌ها مخالف بوده و به آن‌ها تذکراتی و اخطارهایی اعلام کرده که بعضی از آن‌ها با دریافت اخطار، تخلف را رفع کردند ولی تعدادی نیز مقاومت کردند که آن‌ها را به ادمین اصلی تلگرام معرفی کردیم و تلگرام هم آن‌ها را مسدود کرد.

 همچنین به تازگی نامه‌ای به پلیس فتا همچنین معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده‌ایم و ضمن اعلام این تخلف درخواست مساعدت و همراهی آن‌ها را در برخورد با این گروه و افراد داشته‌ایم.

با این حال روزانه این قبیل تخلفات فضای مجازی در حال رشد فزاینده‌ای هستند و تلاش جدی و پیگیری مجدانه برای رفع آن لازم است، علاوه بر آن همت بالا و همراهی دستگاه‌های انتظامی و نظارتی را می‌طلبد که از این عزیزان می‌خواهیم به طور قاطع و با برنامه به این معضل رسیدگی کنند تا زحمات قشر فرهنگی و خدوم نشر دچار خسران و تباهی نشود.

در پایان نیز از ناشران و فرهنگ‌دوستان خواهشمندیم کانال‌ها و سایت‌های متخلف را به انجمن فرهنگی ناشران آموزشی معرفی کنند تا بتوانیم با اقدامات قانونی و حقوقی از ادامه تخلفاتشان جلوگیری کنیم زیرا برای برخورد با این افراد راهکارهای زیادی پیش‌بینی شده است که برخی از فعالان صنف آن را نمی‌شناسند و می‌توان با پیگیری و استمرار این برخوردها شاهد کم شدن مشکلات این حوزه باشیم.»

 

نظر شما